כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
איראן מאיימת לנקום

תקיפת הקונסוליה האיראנית: בטהראן חוששים מדליפה מודיעינית

מפקדים איראנים חשבו שמתחם הקונסוליה בטוח מתקיפות ישראליות. המחוסל הבכיר הגיע לסוריה יום לפני התקיפה. איראן חוקרת דליפה מודיעינית אפשרית

תקיפת הקונסוליה האיראנית: בטהראן חוששים מדליפה מודיעינית
זירת התקיפה בדמשק צילום: רשתות חברתיות

אחרי חודשים של תקיפות מצד ישראל בסוריה, באיראן חשבו שבטוח לכנס פגישה בהשתתפות בכירים בתוך מתחם הקונסוליה של איראן בדמשק, מתוך אמונה שהיא מוגנת על ידי חוקים בינלאומיים המגנים על מבנים דיפלומטיים, כך דיווחה רויטרס.

אך הם טעו. בהתקפה אווירית על המתחם חוסלו ביום שני שבעה בכירים איראנים - ביניהם גנרל מוחמד רזא זאהדי, מפקד בכיר במשמרות המהפכה.

זאהדי הגיע לסוריה יממה או יותר לפני התקיפה ושהה במתחם יחד עם שני מפקדים בכירים נוספים, כך לפי מקור איראני ששוחח עם רויטרס.

"לדעתי, זה חסר תקדים", אמר לרויטרס גרגורי ברו, אנליסט צבאי והוסיף שהוא לא זוכר שמדינה כלשהי תקפה ישירות מתחם דיפלומטי של מדינה אחרת.

"קציני משמרות המהפכה כנראה חשבו שהם בטוחים כל עוד הם נשארו במתחם הדיפלומטי", אמר. "אני לא יכול לדמיין שיש קצין במשמרות המהפכה שמרגיש בטוח במיוחד כרגע בסוריה".

עם זאת, שני בכירים איראנים ציינו כי טהראן לא תסטה מהגישה שהיא אימצה מאז אוקטובר של הימנעות מעימות ישיר עם ישראל וארצות הברית, ובמקביל תמשיך לתמוך בבעלי ברית שנלחמים בישראל, בכוחות ארה"ב ובספינות בים האדום.

מקור בכיר, אמר כי טהראן נאלצת להגיב בצורה רצינית כדי למנוע מישראל לחזור על התקפות כאלה. אבל רמת התגובה תהיה מוגבלת ותכוון להרתעה, אמר הבכיר, מבלי לפרט.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בפברואר כי משמרות המהפכה צמצמו הצבת קצינים בכירים בסוריה כתוצאה מגל תקיפות ישראליות נגד מפקדי משמרות המהפכה. מקורות אמרו בזמנו שהאיראנים העלו חששות בפני הרשויות בסוריה שדליפות מידע מתוך כוחות הביטחון הסוריים סייעו לישראל.

בעקבות התקיפה ביום שני, גורם ביטחוני איראני אמר כי איראן חוקרת האם התנועות של זאהדי הודלפו לישראל.

גורם רשמי ישראלי, שדיבר בעילום שם עם רויטרס, סירב לאשר את מעורבותה של ישראל במתקפה ביום שני, אך אמר כי התאספות של כמה בכירים איראנים במקום אחד היא חריגה ביותר.

"מי שעשה זאת בבירור לא רצה לוותר על מה שנראה כהזדמנות מאוד מאוד נדירה", אמר. "זה לא משהו שמדינה במלחמה תוותר עליו". עם זאת, הבכיר הישראלי אמר שזהות ההרוגים מסתכמת ב"הודאה שנציגות דיפלומטית במדינה של צד שלישי משמשת כמפקדה צבאית".

מלחמת חרבות ברזל איראן סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד