ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
יחסים מתוחים חסרי תקדים

ביידן סירב לדבר עם נתניהו על מבצע ישראלי ברפיח

ראש הממשלה נתניהו שוחח עם נשיא ארה"ב ביידן. במהלך שיחתם הבהיר ביידן כי "ההתקפה על עובדי הסיוע והמצב ההומניטארי בעזה באופן כללי בלתי מקובלים". ביידן התייחס למגעים לעסקה וקרא לנתניהו: "הסמך את צוות המו"מ להגיע לעסקה" | בנוסף מדווח כי הנשיא סירב לשוחח עמו על כניסה לרפיח

ביידן סירב לדבר עם נתניהו על מבצע ישראלי ברפיח
ג'ו ביידן / בנימין נתניהו צילום: דוברות הבית הלבן // דוברות ראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (חמישי) עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בצל המתיחות הקשה בין המדינות בעקבות חילוקי הדעות על ניהול המלחמה בעזה.

מהבית הלבן נמסר כי "הנשיא ביידן הדגיש בפני ראש הממשלה בשיחתם כי ההתקפה על עובדי הסיוע והמצב ההומניטארי בעזה באופן כללי בלתי מקובלים".

הנשיא הוסיף בשיחה עם נתניהו כי "יש צורך של ישראל להכריז וליישם שורה של צעדים ספציפיים, קונקרטיים וניתנים למדידה לטיפול בפגיעה באזרחים, בסבל הומניטרי וביטחונם של עובדי הסיוע".

ביידן הבהיר כי ארה"ב תקבע את מדיניותה ביחס לעזה על פי הצעדים המיידית של ישראל.

בבית הלבן הוסיפו כי ביידן דחק בראש הממשלה "להסמיך את צוות המו"מ הישראלי להגיע לעסקת חטופים ללא דיחוי".

דוברות הבית הלבןנשיא ארה"ב ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

מאוחר יותר הנשיא ביידן פרסם ברשת X: "היום שוחחתי עם ראש הממשלה נתניהו כדי להדגיש כי תקיפת עובדי הסיוע והמצב ההומניטרי בעזה אינן מתקבלות על הדעת. ישראל חייבת ליישם צעדים לטיפול בפגיעה באזרחים ובבטיחות העובדים - ולפעול לקראת הפסקת אש כדי להחזיר את החטופים הביתה".

שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן התייחס לשיחה ואמר כי "הנשיא הבהיר שזרם הסיוע הנכנס לרצועה פשוט אינו מספיק. בלינקן קרא לנתניהו לנקוט בצעדים ממשיים, הניתנים למדידה, לשם מתן מענה לפגיעה באזרחים, סבל הומניטרי ושלומם של עובדי הסיוע". הנשיא הבהיר כי המדיניות האמריקנית ביחס לעזה תיקבע בידי פעולה מיידית בצעדים אלה, והבהיר כי הפסקת אש מיידית היא הכרחית לייצוב ושיפור המצב ההומניטרי ולהגנה על אזרחים חפים מפשע". 

גורמים מדיניים אמרו על שיחת נתניהו-ביידן: "הנחנו שתהיה שיחה קשה, אבל לא עד כדי כך. תוכן הודעת הבית הלבן חריף ביותר".

רשת CNN דיווחה כי סגנית הנשיא קמלה האריס והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סליבאן האזינו לשיחה אבל רק נתניהו וביידן דיברו במהלכה. בישראל הגדירו אותה כ"טובה", וטענו כי נמשכה 45 דקות, אבל בבית הלבן טענו שהיא נמשכה "פחות" מחצי שעה - ומההודעה שפרסמו ניכר כי הייתה זו שיחה קשה.

על רקע החשש מנקמה איראנית בעקבות החיסול בדמשק, ארה"ב מסרה כי "שני המנהיגים דנו גם באיומים איראניים פומביים נגד ישראל והעם הישראלי. הנשיא ביידן הבהיר כי ארה"ב תומכת מאוד בישראל מול האיומים הללו".

מקורות מסרו לאל-ג'זירה: ביידן סירב לדבר עם נתניהו על מבצע ישראלי ברפיח. ביידן אמר לנתניהו כי "העולם פנה נגד ישראל" ו"בעלי בריתה של וושינגטון הודיעו על שינוי במדיניותם,.

עוד דווח כי ביידן הודיע ​​לנתניהו כי הוא ישהה ​​זמנית את הדיונים על עסקת נשק עתידית לישראל בקונגרס. ביידן ביקש דיווח מפורט מנתניהו על הרג עובדי הסיוע וקרא לו לחקור מיידית את המקרה.

ביידן אמר כי ישלח את היועץ לביטחון לאומי לישראל כדי לעקוב אחר הצעדים לשינוי המדיניות של ישראל.

ג'ו ביידן בנימין נתניהו ארה"ב מלחמת חרבות ברזל עזה חטופים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד