כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
אסיפת חירום

הפלג הירושלמי יוצא לעצרת ענק במאבק נגד גזירת הגיוס

מנהיג הפלג הירושלמי ראש הישיבה הגאון רבי אשר דויטש בכינוס עם רבני הוועדה להצלת עולם התורה: "הסכנה הגדולה זה הפשרות, לא יעלה על הדעת!". ראש הישיבה התבטא: "העצרת הזאת לא קשורה לציבור בני התורה בלבד, כלל ישראל נמצא בסכנה, כלל בני התורה והחרדים לדבר ד' בסכנה, ועל כולם להשתתף במחאה". צפו בדבריו המלאים

הפלג הירושלמי יוצא לעצרת ענק במאבק נגד גזירת הגיוס
הכינוס בבית רה"י הגר"א דויטש צילום: באדיבות המצלם

לאחר ישיבה ממושכת שנערכה במעונו של רה"י הגאון  רבי אשר דויטש, מנהיג הפלג הירושלמי, בה דן ראש הישיבה עם רבני הוועדה להצלת עולם התורה על הגזירה הקשה שנחתה בשבוע האחרון על עולם התורה – עם החלטת בג"ץ והיועמ"שית לשבור את הכלים מול הציבור החרדי ולדרוש את גיוסם של כלל תלמידי הישיבות.

בסיומה החליט רה"י לצאת למאבק נחוש נגד הניסיונות להתנכל לעולם התורה, שהניזוקים הראשונים והמרכזיים עשויים להיות תלמידי הישיבות שאינם ממשפחות תורניות מובהקות. ראש הישיבה הכריז על קיומה של עצרת גדולה בירושלים שתתקיים ביום חמישי הבא, ותקף בחריפות את הניסיון להגיע לפשרות חמורות על חשבון עולם התורה בנושא הגיוס, והתבטא "צריך לצעוק בקול גדול נגד אותם עסקנים שלא הכסף יענה את הכל. וגם אם לא יהיה כסף זה לא סיבה לעשות ויתורים וכדומה, זה העיקר!". 

ראש הישיבה שמזוהה ועומד כאמור בראש הנהגת ציבור הפלג הירושלמי, התבטא כי חובה על כל אחד ואחד להשתתף במחאה, ופנה בדבריו גם לכל הציבור החרדי ואמר כי "מטרת ההפגנה היא הכרזה כלפי השלטונות ולכן חשוב שישתתפו לא רק הציבור שלנו שכבר כעשור לא משתף פעולה עם רשויות הצבא ולכן הגזירה עכשיו לא נוגעת אליו, אבל עלינו לחשוב ולדאוג על כל כלל ישאל". רה"י חתם את דבריו לבסוף והתבטא שוב כי "העצרת הזאת לא קשורה לציבור בני התורה בלבד, כלל ישראל נמצא בסכנה, כלל בני התורה והחרדים לדבר ד' בסכנה, ועל כולם להשתתף במחאה".

באדיבות המצלםהגר"א דויטש נושא דבריםצילום: באדיבות המצלם

 
דבריו המלאים של רה"י הגר"א דויטש באסיפת החירום בביתו:

"עת צרה היא ליעקב, ראשית חובתנו להתפלל ובתקווה שלא יהיו נזקים כספיים לכלל הישיבות הקדושות, אבל צריך לצעוק בקול גדול לכל הפחות נגד העסקנים - שלא הכסף יענה את הכל, ולגופו של עניין 'לי הכסף ולי הזהב', וגם אם לא יקבלו מהשלטונות, הקב"ה יכול לעזור בדרך אחרת. אבל עיקר העיקרים שלא הכסף יענה את הכל וגם אם לא יהיה כסף זה לא סיבה לעשות ויתורים וכדומה, זה העיקר!

"למעשה הגענו למצב בגזירת הגיוס שהיום כל ראשי הישיבות והאדמו"רים יסכימו שאין ברירה רק אי ההתייצבות, היום זה כבר לא התייצבות לדיחוי אלא התייצבות לגיוס, ובוודאי שהם יסכימו ויעמדו על זה שבשום אופן לא להתייצב לגיוס.

"הפחד שלנו זה מהעסקנים שכבר היום כפי ששומעים מחפשים דרכים כיצד בכל זאת להתפשר, וכפי שנשמע שגם עד היום הציעו לחילונים 'הצעות טובות', כלומר שלכאורה החילונים היו צריכים לקבל את ההצעות הללו, ואנו יכולים רק לשער מה היו אותם הצעות טובות, ואם זה לא מספיק אז העסקנים בוודאי ידחפו לפשרות גדולות יותר, ועל זאת אנו צריכים לצעוק שיעמדו בתוקף כמו שהיה בתחילה לחזור ל'תורתו אומנותו', וחס וחלילה שהעסקנים לא ישפיעו על הציבור שלהם להתפשר יותר. כבר בחוק טל התפשרו לתת דיחוי רק מי שלומד 45 שעות, ובמשך השנים לא הקפידו על זה ויש הסתברות שכעת יתחילו להקפיד על השעות האלו.

"מטרת ההפגנה היא הכרזה כלפי השלטונות, ולכן חשוב לדאוג שישתתפו בהפגנה לא רק הציבור שלנו שב"ה כבר כעשר שנים שהוא לא מתייצב ולא משתף פעולה עם רשויות הצבא, ולכן הגזירה עכשיו לא נוגעת אליו, אבל עלינו לחשוב על כל כלל ישראל.

"כל חרדי אסור לו להתגייס. וכל שכן אסור לעשות יעדים. מילדותי ידעו כולם שמי שהולך לצבא הוא בסכנה גדולה, בסכנה פשוטה להיות חילוני גמור, ואם בסכנה קטנה יותר להתקרר קצת וכפי ששאלו את החזון איש. ודברינו אמורים כלפי אלו שלומדים למחצה לשליש ורביע, אבל אלו עמך בית ישראל שלא לומדים בכלל מבחינת הסכנה סכנתה גדולה הרבה יותר.

"הסכנה הגדולה בחוק הגיוס מלבד הפשרות שדיברנו, היא העם שבשדות, בחור ממשפחה רחוקה יקראו לו להתייצב הוא ילך, האבא שלו יאמר: להיות עריק, לא יעלה על הדעת! בני הישיבות האמיתיים לא ילכו להתגייס והחשש הגדול כלפיהם זה הפשרות שיכניסו בחוק, אבל כלפי העם שבשדות החשש הוא אמיתי כעת, יקבלו צו גיוס, והאבא הוא אדם פשוט ויגיד: מה אתה רוצה להיות עריק? יושיבו אותך בבית סוהר...

באדיבות המצלםאסיפת החירום בבית הגר"א דויטשצילום: באדיבות המצלם

"אנו אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים, השתדלות עלינו לעשות ולהתפלל. ברוחניות צריך לעשות השתדלות בלי ביטחון, הקב"ה דורש מאתנו לעשות השתדלות! צריך לעשות את כל המאמצים שהעצרת תתקיים ותצליח וקולה ישמע למרחוק בהשתתפות ציבור גדול.

"ולכן חובתנו להתכנס ולצעוק בקול גדול על העניין, וללא ספק זה ישפיע על סביבותינו, וחשיבות מיוחדת יש להשתתפות רבנים וגדולי תורה במחאה. העצרת הזאת לא קשורה לציבור בני התורה בלבד, כלל ישראל נמצא בסכנה, כלל בני התורה והחרדים לדבר ד' בסכנה, ועל כולם להשתתף במחאה.

לאחר מכן השיב ראש הישיבה הגר"א דויטש לשאלות רבני הוועדה להצלת עולם התורה, וכאשר נשאל האם חובה על בני התורה לטרוח להשתתף ולהגיע מכל קצוות הארץ, השיב: כאשר שאלו את החזון איש בגיוס בנות אם לנסוע ולטרוח, הוא אמר שפנחס לא שאל שאלות והוא גם יצא מבית המדרש, כבר שנים שלא עשו אסיפת מחאה ויש עניין גדול לעורר את הנושא הזה ובפרט לעת כזאת עם ההתפתחויות האחרונות על אחת כמה וכמה שחובה על בני התורה להתאסף ולהשתתף בזה.

הרב אשר דויטש גזירת הגיוס הפלג הירושלמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 51 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד