כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
זיהוי שגוי

צה"ל עם תחקיר תקיפת עובדי הסיוע: הטעות הקשה של המפקד

דובר צה"ל פרסם את תחקיר המנגנון המטכ"לי לאירוע בו נהרגו 7 מעובדי ארגון הומניטרי במהלך מבצע הומניטרי ברצועת עזה. אחד המפקדים סבר בטעות כי חמושים נמצאים ברכבי ליווי וכי מדובר בכלל במחבלי חמאס

צה"ל עם תחקיר תקיפת עובדי הסיוע: הטעות הקשה של המפקד
סיוע הומניטרי של הארגון צילום: World Central Kitchen

תחקיר האירוע הקשה בו נהרגו שבעה עובדי הארגון ההומניטרי WCK ברצועת עזה כתוצאה מאש כוחות צה"ל, שבוצע על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי בראשותו של אלוף (מיל') יואב הר-אבן, הוצג אתמול לרמטכ"ל הרצי הלוי.

האירוע התרחש ב-1 באפריל 2024, במהלך מבצע להעברת סיוע הומניטרי של ארגון WCK לרצועת עזה. מהתחקיר עולה כי כוחות צה״ל זיהו חמוש אחד על אחת ממשאיות הסיוע, שלאחר מכן סברו כי ישנו חמוש נוסף. לאחר שהרכבים עזבו את המחסן בו נפרק הסיוע, אחד המפקדים סבר בטעות כי החמושים נמצאים ברכבי הליווי וכי מדובר במחבלי חמאס.

דובר צה"ל המרחב בו התקיים המבצע ההומניטרי ברצועת עזה:צילום: דובר צה"ל

עוד מהתחקיר: הכוחות לא זיהו את הרכבים המדוברים כמשויכים לארגון ה-WCK. בעקבות זיהוי שגוי של הכוחות, הכוחות תקפו את שלושת רכבי ה-WCK, על בסיס ההבנה המוטעית שהיו בהם פעילי חמאס והביאו למותם של שבעה פעילי סיוע הומניטרי חפים מפשע. תקיפת שלושת הרכבים בוצעה תוך הפרה חמורה של הפקודות וההוראות הנוגעות לעניין. 

מסקנות התחקיר מעלות כי ניתן היה למנוע את האירוע ויחד עם זאת, הגורמים שאישרו את התקיפה היו משוכנעים כי הם תוקפים פעילי חמאס חמושים ולא את עובדי ארגון ה- WCK. הפגיעה ברכבי הסיוע היא טעות חמורה, שנבעה מכשל חמור, כתוצאה מזיהוי שגוי, טעות בקבלת ההחלטות ותקיפה בניגוד לפקודות ולהוראות הפתיחה באש.

לאחר שהוצגו ממצאי התחקיר, ובעקבות תוצאותיו הקשות של האירוע, החליט הרמטכ"ל על נקיטת הצעדים הפיקודיים הבאים: כנגד מפקד הסיוע החטיבתי, קצין בדרגת רס״ן, ינקטו הליכים של הדחה מתפקיד. כנגד רמ"ט החטיבה, קצין בדרגת אל״ם במילואים, ינקטו הליכים של הדחה מתפקיד. בנוסף, כנגד מפקד החטיבה ומפקד אוגדה 162 יינקטו תהליכים של נזיפה פיקודית. כמו כן, הרמטכ"ל החליט לנזוף פיקודית במפקד פיקוד הדרום בגין אחריותו הכוללת לאירוע. 

צה"ל רואה בחומרה את התקרית הקשה שגבתה את חייהם של שבעה אנשי סיוע הומניטרי, בלתי מעורבים וחפים מפשע. "אנו מביעים את צערנו העמוק על האובדן, ומשתתפים בצערם של בני המשפחות וארגון WCK. אנחנו מייחסים חשיבות עליונה לפעילותם ההומניטרית החיונית של ארגוני הסיוע הבינ"ל, ונמשיך לפעול לתיאום וסיוע לפעילותם, תוך הקפדה על ביטחונם ושמירה על חייהם" נמסר מצה"ל. 

צה"ל שב ומדגיש את מחויבותו ללחימה חסרת פשרות בארגון חמאס, זאת לצד שמירה על ערכי צה"ל, דיני המלחמה וההימנעות מפגיעה בחפים מפשע. צה"ל ילמד את לקחי האירוע, ויטמיע את הלקחים הנדרשים לקראת הבאות.
 

 

מלחמת חרבות ברזל עזה חמאס דובר צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד