כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
מצרים השתלטה על התיווך

ויכוחים בין קטאר לישראל: בכיר דיפלומטי טוען "היו צריכים להעיף את חמאס"

קטאר הייתה צריכה לגרש את חמאס, כך אומרים גורמים דיפלומטיים בכירים. מקורות מסרו שאם קטאר הייתה פועלת נגד חמאס בימיה הראשונים של המלחמה, ניתן היה להגיע להסכם חטופים

ויכוחים בין קטאר לישראל: בכיר דיפלומטי טוען "היו צריכים להעיף את חמאס"
מלחמת חרבות ברזל צילום: דובר צה"ל

קטאר הייתה צריכה "להעיף את חמאס מקטאר, לסגור את חשבונות הבנק שלהם, ולהגיד שלא יהיו יותר כספים לעזה בעתיד", בהיעדר עסקה לשחרור החטופים, כך אמר גורם דיפלומטי בכיר ל"ג'רוזלם פוסט".

רק סוג כזה של גישה עשוי היה להניב עסקת חטופים לפני כמה שבועות ולהשאיר את הקטארים כמתווכים הרשמיים, בניגוד לעכשיו, כשמצרים השתלטה על התיווך, כך אמרו מקורות ישראלים בכירים.

הבכיר הדיפלומטי אמר כי קטאר צריכה לנקוט קו הרבה יותר קשה עם חמאס ממה שהיא נקטה "כעניין מוסרי כי חמאס הם קנאים דתיים של האחים המוסלמים".

עוד אמר: "מכיוון שקטאר לא הצליחה להפעיל אף אחת מנקודות הלחץ החזקות שהיו לה על חמאס בצורה רצינית, המו"מ הגיע למבוי סתום. אז בשבועות האחרונים, מרכז הכובד של התיווך עבר למצרים. זה הרגע שבו קטאר ויתרה והם מאוד נסערים על שהפסידו למצרים, אבל אין מה לעשות, הם לא הצליחו להביא את העסקה האחרונה הזו".

הבכיר הוסיף: "הם לא ראו את הדחיפות להגיע לעסקה. הם התנהגו כאילו מדובר במשא ומתן על רכישת דירה. ובכל זאת, אנחנו צריכים להחזיר את החטופים לאחר מספר חודשים של חיים במנהרות עם לא מספיק מזון ותנאים איומים. השורה התחתונה היא שהם לא הביאו עסקה".

מקורות אמרו לעיתון כי הישראלים אמרו לראש ממשלת קטאר "נשתמש באיחוד האמירויות ובסעודים לפני שנשתמש בכסף שלך לתוכניות הבנייה מחדש, אם לא תצליחו להביא עסקה נוספת".

ראש ממשלת קטאר אל תא'ני הגיב לאיומים ואמר ש"איחוד האמירויות והסעודים לא ישלמו, אז אתם תחזרו אליי".

הישראלים השיבו: "אולי בסופו של דבר נבקש, אבל אתה [קטאר] עדיין תהיה האחרון בתור".

מקורות אמרו ל'ג'רוזלם פוסט' שליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ולמנהיג איחוד האמירויות מוחמד בן זייד "יש כיסים עמוקים ובסופו של דבר ישלחו כספים לאן שהם צריכים להגיע".

הם אמרו כי "אולי הסעודים ואיחוד האמירויות לא יאהבו את הרעיון של השקעה בעזה, אבל כמה מילים יפות מארה"ב, האיחוד האירופי וישראל, והם יעשו את זה. זה אפילו לא נחשב כסף משמעותי עבורם. זה גם לא כסף משמעותי עבור קטאר. האם אני יכול להבטיח את זה? אני לא יכול להבטיח את זה".

בנוגע לטענה הקטארית שאם יגרשו את חמאס, ארגון הטרור יעבור במהירות לטורקיה, אמר מקור דיפלומטי בכיר: "התירוץ הטוב ביותר למפר סדרתי של החוק הבינלאומי הוא: מישהו אחר ימכור לי".

הוא אמר: "אז שישלחו אותם לטורקיה. אז טורקיה תצטרך להעיף אותם. אלו מפלצות. אני לא בטוח שאפילו טורקיה תיקח אותם עכשיו. כי [אחרי 7 באוקטובר] הם יפגעו במוניטין של טורקיה".

בנוסף הבכיר הדיפלומטי אמר: "עד עכשיו, קטאר לא אמרה שהיא לא יכולה לגרש את חמאס כי הם יכולים ללכת לטורקיה. במקום זאת, קטאר אמרה שאם חמאס יגרש, לא יהיה משא ומתן. לפני כן, אולי זה היה נכון. אבל עכשיו אנחנו יכולים לעשות מו"מ בלעדיהם, עם מצרים, גם אם הם יגרשו את חמאס".

 

חמאס קטאר מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד