כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הנתונים המלאים

חצי שנה למלחמה: כמה מפונים נותרו במלונות וכמה זה עולה למדינה?

משרד התיירות חסך לקופת המדינה כ-2.5 מיליארד ש"ח כששילם מענק מחיה למפונים עצמאית במקום למלונות | כיום נותרו במלונות כ- 27,000 מפונים (6,000 מהדרום ו-21,000 מהצפון) | משרד התיירות שילם למלונות עבור אירוח המפונים כ-3.2 מיליארד ש״ח

חצי שנה למלחמה: כמה מפונים נותרו במלונות וכמה זה עולה למדינה?
מלון בארץ צילום: מתוך אתר שיא טרוול

חצי שנה לאחר פרוץ המלחמה ומהפינוי של תושבים מהדרום ובהמשך גם מהצפון, משרד התיירות, שלקח על עצמו את שיבוצם של המפונים במלונות, ויצר את מסלול הפינוי העצמאי, תוך קבלת דמי מחיה, מסכם את הנתונים:

כ-125 אלף תושבי הדרום והצפון התפנו בחודשים אוקטובר ונובמבר, למקומות בטוחים יותר, בהתאם להחלטת ממשלה.

על פי תוכנית הפינוי המקורית, שמשרד התיירות לא היה שותף לה (ובכלל למהלך הפינוי), היו המפונים אמורים ללון במבני ציבור דוגמת מעונות סטודנטים, בתי ספר, וכו.

משרד התיירות יזם הקמת חמ"ל אזרחי משותף עם התאחדות המלונות ותוך ימים ספורים נוצר מאגר של כ-50 אלף חדרי מלון שהיו זמינים למפונים. 

כמו כן, במטרה להקל על העומס במלונות וכדי לחסוך כסף למדינה, יזם משרד התיירות תכנית למענק אכלוס עצמי שהציע למפונים דמי מחיה בסך 200 ש"ח למבוגר ו-100 ש"ח לילד ליום, ובסך הכל 18,000 ש"ח נטו למשפחה של 2 מבוגרים ו-2 ילדים. יישום התכנית חסך למדינת ישראל כ-2.5 מיליארד ש״ח זאת, מאחר שהתעריף ששולם למלונות עבור אירוח המפונים היה גבוה בהרבה ממענק האכלוס העצמאי. 

משרד התיירות שילם למלונות עבור אירוח המפונים כ-3.2 מיליארד ש״ח.

משרד התיירות שילם באמצעות הביטוח לאומי לכ-100 אלף מפונים, מענק אכלוס עצמאי בסכום של כ-2 מיליארד ש״ח.

בתחילת הפינוי, שהו במלונות מספר שיא של למעלה מ-90 אלף מפונים. בחלוף הזמן, מספרם הלך ופחת ורבים עברו לאכלוס עצמאי, תוך קבלת מענק המחיה בקהילה.

כיום נותרו במלונות כ- 27,000 מפונים (6,000 מהדרום ו-21,000 מהצפון).

משרד התיירות והתאחדות המלונות ביצעו בשבועיים הראשונים לפינוי כ-15 אלף שיבוצים למלונות, ובהמשך ביצעו עובדי משרד התיירות עוד כ-50 אלף שיבוצים, מהחמ"ל האזרחי שנפתח במשרד בירושלים. זאת, ללא הכנה מראש לכך, ותוך התחשבות מקסימלית בצרכים ובהעדפות אישיות. המשרד טיפל בכ-15,000 ערעורים על מענקי הביטוח הלאומי.

לגבי הדרום: כ-7,000 מפונים נשארו במלונות, וכ-50,000 חזרו לביתם ומקבלים מענק שיבה.

חלק מתושבי הדרום, שאינם יכולים לשוב לבתיהם, נמצאים בקהילה ומקבלים מענק אכלוס, וחלק מהקהילות עברו יחד להתגורר זמנית ביישובים אחרים, עד לשיקום בתיהם שנהרסו.

יוזכר, כי המפונים יכולים לבחור בין 3 מסלולים:

מלון - פנסיון מלא. מזון, לינה, ניקיון, כביסה וכו.

מגורים עצמאיים בקהילה - המפונים מקבלים מענק של 200 ש"ח למבוגר ו-100 ש"ח לילד ליום. זה נותן 18 אלף ש"ח בחודש נטו למשפחה של 2 מבוגרים ו-2 ילדים, ו-21 אלף ש"ח למשפחה עם 3 ילדים וכן הלאה. זה מאפשר למפונים לשכור דירה וגם לכלכל את עצמם. רוב המפונים בחרו במסלול זה.

דירות להשכרה על חשבון המדינה ללא דמי כלכלה - מיועד למפונים שאינם רוצים לשהות במלון, אך גם לא מעוניינים לשכור דירה בעצמם. המדינה שוכרת עבורם דירות. מסלול זה, כאמור, אינו כולל דמי כלכלה. משום כך, רק אלפים בודדים מתוך כ-125 אלף המפונים בחרו במסלול זה.

מלונות מפונים חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד