כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
סיפור נס ההצלה

מאחרוני ילדי טהרן: הגאון רבי ישראל בונים צבי שרייבר זצ"ל 

הגאון רבי ישראל בונים צבי שרייבר זצ"ל מבני ברק שנפטר היום בגיל 83 נולד בערבות סיביר ואחיו הגאון רבי פנחס זצ"ל הצילו במו ידיו לאחר שהוריהם נפטרו בזה אחר זה. 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא מנס ההצלה ועל המשפחה המפוארת שהקים

מאחרוני ילדי טהרן: הגאון רבי ישראל בונים צבי שרייבר זצ"ל 
רבי ישראל בונים צבי שרייבר זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: מבני ברק מגיעה הידיעה על פטירתו של הרב הגאון רבי ישראל בונים צבי שרייבר זצ"ל, מחשובי תלמידי החכמים בבני ברק מוותיקי לומדי כולל פוניבז' שהיה מאחרוני ילדי טהרן והוא בן 83. 

סיפור הולדתו של המנוח והצלתו המדהימה יחד עם אחיו הגאון רבי פנחס שרייבר זצ"ל לימים גאב"ד אשדוד הובא באתר 'אספקלריא'.

משפחת שרייבר נמלטת ברגע האחרון ממש, רגע לפני כיבוש העיירה ירוסלב בידי הנאצים ימ"ש. משפחת שרייבר שורדת את כל האימים ונולד להם בן בערבות סיביר שנקרא בשם צבי נ"י בתנאים קשים ביותר הצליחו ההורים המסורים לגדל פעוט רך זה כי כשנגזרים על אדם חיים אפילו בסיביר ניתן לגדל תינוק זעיר כזה שזקוק לתנאים מיוחדים כדי לגדול.

בחודש אדר תש"ב נספו רח"ל אביו רבי ישראל בונים ז"ל ורעייתו הצדקנית בהפרש של שלושה ימים יחד עם הסבתא מרת חנה שרייבר ע"ה ממחלות קשות שתקפו אותם עקב הזיהומים הקשים שהיו במקום. 

בגיל 11 עשרה וחצי נעשה האח רבי פנחס זצ"ל אחראי לאח הקטן צבי בן שנתיים ומחצה עליו לקבל החלטה קשה ביותר לצאת במהירות מהמקום המסוכן במחלות הוא מוצא שיירה של תושבים יהודים מקומיים שנמלטים לעיר טשקנט עיר הבירה השיירה צועדת רגלית משך כמעט שלוש שבועות ר' פנחס (פיניהלה) נושא את אחיו הקטן על ידיו הוא דואג לו כאבא ואמא. באורח שלא יאומן הוא כורע מספר פעמים מרוב עייפות וחולשה, אך מתגבר על עצמו עד שמגיעים לעיר, הם עושים שם תחנה ארוכה עד שתמצא אוניה שתפליג לפרס. פיניהלה ואחיו צבי נקלטים בבית יתומים מקומי שם נחלה צבי קשות סכנה גדולה מרחפת על חייו, הואמאושפז בבית חולים שם שורצים מיסיונרים שמחפשים נשמות צבי מצוי בסכנה מרובה הוא מוסתר בערימת סמרטוטים על ידי האחיות הקתוליות שחושקות להעבירו לכנסיה קתולית לשמד רח"ל.

ברגע האחרון מוצא אותו פיניהלה שמחפש אותו בכל בית החולים בחסדי שמים הוא מצליח להבריח אותו מבית החולים בלי שאיש ירגיש. לא עובר זמן רב והוא מגיע לעיר טהרן יחד עם השיירה אליה חבר. עתה נופל הוא לפח יקוש חדש הוא נופל בידי הסוכנות שזוממת להדיח אותו ואת כל חבריו מהדרך היהודית הכשרה, וכעת עליהם לנהל מלחמת חורמה על מנת לשרוד, מי יעמוד במלחמה עזה זו רק בודדים בלבד אחד מהם יהיה ר' פנחס שלוחם בתעצומות נפש על מנת להישאר נאמן להשי"ת ולתורתו הקדושה.

בספר 'דברי שפר' מתורתו של הגאון רבי פנחס שרייבר זצ"ל מסופר על הברית של המנוח: כאשר הגיע לארץ עשו לו ברית מילה בבית מרן הגרי"ז מבריסק זצ"ל ולבקשת רבי פנחס והוראת הגרי"ז הוסיפו לו את שמו של אביו ויקרא בשם 'ישראל בונים צבי'. בסעודת הברית אמר הגרי"ז לרבי פנחס בן הי"ב שנה הלא אתה בעל השמחה אמור דבר תורה ואמר: דבר תורה מאין לי אבל אוכל לומר דפי גמרא שלמדתי עם אבי אני יכול, ורבי פנחס זצ"ל החל להרצות דפי גמרא בע"פ ועיני הגרי"ז זולגות דמעות בהפטירו אלו דברי תורה הנאים ביותר ששמעתי מעודי תורה שלמדתי באף.

בבני ברק, מרן ה'חזון איש' זצ"ל, לקח אותם לחיקו וגידל אותם כילדיו. ומאז הקים את משפחתו יחד עם רעייתו מרת אסתר ע"ה בתו של הרב אליעזר ברלינגר ז"ל שנפטרה בחודש כסלו תשפ"ג. 

נודע כתלמיד חכם עצום ששקד על התורה בכולל פוניבז' ונודע כמדקדק גדול בהלכה. 

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, של בנים ובנות, חתנים וצאצאים רבים, 16 ילדים בלעה"ר הממשיכים את דרכו.  

מסע הלוויה היום (ראשון) בשעה 16:30 אחר הצהריים מביתו ברחוב הרב מלצר 20 בבני ברק לבית החיים פוניבז' שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

הרב שרייבר ילדי טהרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד