כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
תופעה משונה

נדיר: צבי ארץ ישראלי תועד עם 6 רגליים • צפו

צבי ארץ ישראלי נצפה בנגב המערבי כשעל גבו צמחו זוג רגליים נוספות, איש החברה להגנת הטבע הגיע לשטח ותיעד את הצבי בעל התופעה הנדירה

נדיר: צבי ארץ ישראלי תועד עם 6 רגליים • צפו
צבי בעל 6 רגליים צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

לפני כשבועיים, העביר המילואימניק ניר לייכטר, צילום של צבי ישראלי עם "משהו מוזר על הגב", לעמיר בלבן, איש החברה להגנת הטבע וצוות עמק הצבאים בירושלים, מבירור שערך בלבן עם אליאב מסלטי פקח רשות הטבע והגנים, הסתבר שזהו צבי מוכר בעל זוג רגליים קדמיות שצמחו לצבי מהגב, והוא מיהר לשטח על מנת לנסות ולתעד את התופעה הנדירה.

"הצבי, שהתחיל את חייו באזור כיסופים כעופר בשנת 2021, שרד המלטה מורכבת ושרד כפרט צעיר, התמודד עם טורפים רבים שמסכנים עופרים צעירים, התבגר ברווקיה ובבגרותו הצליח לתפוס נחלה מרשימה בשמורת נחל הבשור, אחד המעוזים החשובים שנותרו לצבי הישראלי בנגב המערבי, בעיקר בתקופת המלחמה. בניגוד לציפיות, הצבי בריא, חזק ויש בנחלתו שלוש צביות ועופרה מהסתיו הקודם. הוא נצפה מארח את הנקבות בשדות הקצורים והרגליים הנוספות שעל גבו לא מהוות שום אתגר עבורו", מספר בלבן.

אמיר בלבן, החברה להגנת הטבעצבי בעל 6 רגלייםצילום: אמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי ריבוי אברים (פולימליה) היא תופעה מוכרת אך נדירה מאד. מדובר בפגם גנטי, ככל הנראה תורשתי. הוא מוכר בבקר, עופות וזוחלים, וזו הפעם הראשונה שהוא מתועד בצבי ישראלי. "צפיתי בו בעודו רועה בשדה קצור ומחכה לנקבות. הם היו חששנים מאוד ולא היה ניתן להתקרב, אבל לאט לאט הצלחתי לקצר טווח על מנת לתעד את הצבי המיוחד הזה. הם נעו במעלה השדה, רובצים ונחים בחום העדין של השמש העולה. הצבי הישראלי הוא חיית בר מוגנת ע"פ חוק וישראל היא המעוז האחרון של מין זה.

האביב הוא שיא עונת המלטות ובשטח יש עופרים קטנים. במידה ונתקלתם בעופר מתחבא בשדה, הוא אינו יתום. בשבועות הראשונים הצביות מחביאות את העופרים מפני טורפים. התרחקו מיד מבלי להשאיר סימני ריח או שאריות כדי למנוע משיכת טורפים שיטרפו את העופר. רוב הסיכויים שהצביה צופה מרחוק ותגיע לטפל בעופר מדי כמה שעות", מוסיף בלבן.

מצבו של הצבי הארץ-ישראלי אינו משמח, ועל פי הערכות נותרו רק כ-5,000 צבאים בלבד ממין זה בטבע. הסכנה העיקרית לחיי הצבאים בטבע היא בנייה והרס בתי גידול טבעיים וסלילת כבישים, שקוטעים את אזורי המחייה שלהם ומבודדים אותם מבני מינם.

אמיר בלבן, החברה להגנת הטבעצבי בעל 6 רגלייםצילום: אמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

לכן, החברה להגנת הטבע וגופים נוספים נלחמים כדי להציל כל שטח פתוח ומסדרון אקולוגי שעוד נותר ובמקביל, מנסים לטייב את התכנון כך שהפיתוח יכלול מעברים אקולוגיים משמעותיים. "העבודה עוד רבה וגם שטחים המוגדרים כשטחים פתוחים, בפועל חסומים על ידי גדרות, תשתיות ועוד. סכנות נוספות לחיי הצבאים הם ציידים לא חוקיים, שצדים אותם בעיקר לצורך סחר בבשרם, וריבוי קיצוני של כלבים משוטטים ותנים, שטורפים את הצבאים ועופריהם", מוסיף עמיר בלבן, מהחברה להגנת הטבע.

אמיר בלבן, החברה להגנת הטבעצבי בעל 6 רגלייםצילום: אמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

https://youtu.be/ji7cZuA-VcU

צבי תיעוד נדיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד