כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
כבוד עשו לו במותו

הגר הפלסטיני שנורה למוות בטעות הובא לקבר ישראל

לאחר שבועות של מאבק על מקום הקבורה, דוד בן אברהם (סמאח זיתון) הפלסטיני, הגר, מחברון שנורה למוות בשוגג בצומת הגוש, הובא למנוחות בבית קברות בישוב הר ברכה שבשומרון | יוסי דגן ספד לו: "היית כמו רות של ימינו, אדמת השומרון מחבקת אותך באהבה"

הגר הפלסטיני שנורה למוות בטעות הובא לקבר ישראל
הלוויתו של דוד בן אברהם ז"ל צילום: מ.א. שומרון

דוד בן אברהם (סמאח זיתון) ז"ל, הגר מחברון שנורה למוות בשוגג בצומת הגוש, לאחר שזוהה בטעות כמחבל על ידי כוחותינו, הובא היום למנוחות בבית קברות בישוב הר ברכה שבשומרון בנוכחות רבים שהגיעו לכבד אותו בדרכו האחרונה, זאת לאחר שבועות של מאבק על מקום הקבורה שלו. 

לפני כשבועיים וחצי, ב 21.03 הגיע דוד בן אברהם, גר צדק תושב הרשות הפלסטינית לצומת הגוש. החיילים במקום סברו בטעות שמדובר במחבל ירו בו והרגו אותו. 

חיים פרג ממקימי אלון מורה, שראה בדוד ז"ל את בנו, פעל יחד עם ראש מועצת שומרון שיקבר בבית העלמין בישוב הר ברכה שבשומרון, צמוד לאחיו של חיים - יעקב שלמה פרג הי"ד שנהרג בפיגוע. 

פרג שר לו את השיר "גיבור של אמא" של חיים פרץ ששרים לחיילים אולם עם המילים גיבור של אבא "תמיד תהיה לי מלך העולם" ואת השיר: "יוסלה קמצן קדוש" שהוכר בגדולתו רק לאחר מותו. עוד ספד לו פרג. את אחי הרג ערבי מהכפר בורין ואת דוד בני הרג חייל משום שטעה לראות בו מחבל פלסטיני והוא קבור ליד אחי. זה השלום האמיתי. אפשר להרוג אחד את השני אבל זה סכסוך מיותר, רוב הערבים הם יהודים שאסלמו אותם. 

עוד הוא הוסיף: "הכרתי אותך דוד 5 שנים, וחייתי את סיפור חייך. גרת אצלי, היית נרדף גם עי מדינת ישראל וגם מהצד השני עי הרשות הפלסטינית והחמאס שראו בך בוגד רק משום שרצית להיות יהודי. גדלת כיהודי, הייתי לך כאבא, וילדיך גם רואים בי אב. ואני רוצה לעזור להם לחלץ אותם. המדינה לצערי לא קיבלה את הגיור שלך, למרות שהרב קרליץ אמר שהיית גר צדק אמיתי".

יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, אמר לפני קברו: "דוד. אחינו היקר עשית דרך חתחתים כדי להגיע לעם היהודי, שילמת מחיר קשה מחיר דמים. פעם אחר פעם, בעינויים קשים, של הברברים אנשי המערות של הרשות הפלסטינית והחמאס, בכלא בחברון, סבלת ככ הרבה גם מהמחבלים מהאויבים, שלנו שלך וגם להבדיל מכאלו שלא הבינו את גודל הדמות שלך, את גודל האהבה שלך לעם שלך, אנחנו מבקשים כולנו בשם כל עם ישראל את סליחתך".  

"סליחה על מה שנאלצת לעבור בחייך, סליחה על העינויים פעם אחר פעם,  סליחה על הטרגדיה האיומה שבה מצאת את מותך, למרות שחיילי צה"ל משקיעים במסירות נפש את כל נשמתם כדי להגן על עם ישראל. אחרי דרך כ"כ לא קלה אתה נטמן באדמת השומרון, כאן בהר ברכה, במרומי הר גריזים, לא הרחק מקבר יוסף הצדיק שעליו נאמר "ויכר יוסף את אחיו והם לא הכירוהו" - דוד אחינו היקר, עם ישראל מכיר וגם ממשלת ישראל הכירה אחרי מותך בצורה רשמית ומלאה ביהדותך באזרחותך, אתה חלק ממדינת ישראל, אתה חלק מעם ישראל, היית כמו רות של ימינו, אמרת: "עמכם עמי ואלוהיכם אלוהי".  

"בשם ההתיישבות בשומרון, בשם כל עם ישראל, אנחנו עומדים כאן כולם ואומרים לך אחינו אתה! אנחנו אוהבים אותך! כאח יהודי קדוש, וכיהודי שנותן השראה דווקא בימים האלו, כהשראה ומופת ליהודי שנלחם על עצם הזכות שלו להיות יהודי. דוד אחינו היקר, אנו מצדיעים לך. אדמת השומרון מחבקת אותך באהבה". כך דגן.

נועם ארנון, חברו ודובר הישוב היהודי בחברון ספד לו ואמר: "כמו אברהם אבינו, ששבר את הפסלים והלך בעקבות אמונתו, גם כאשר הושלך לכבשן האש, הלך בנו, דוד בן אברהם, בעקבות אמונתו, שבר את הפסלים, והיה מוכן לעבור באש ובמים, מול כל המכשולים. לנו, שנולדנו יהודים, אין יכולת להבין מול אלו אתגרים וקשיים הוא עמד. שאלתי אותו פעם אחר פעם - מדוע? והוא ענה: אני מאמין שזאת האמת, ואני מוכן לכל. כאן נסגר המעגל".  

עוד הוסיף ארנון: "אנו נמצאים כאן, ליד המקום בו אברהם אבינו החל את המסע הגדול בארץ ישראל, המקום בו קיבל את ההבטחה על ארץ ישראל. אברהם אבינו המשיך מכאן דרומה לחברון, בה קבע את מושבו; ובנו, דוד בן אברהם, יצא מחברון ונטמן כאן, במקום בו מקבל אותו הקדוש יעקב פרג, הי"ד. כך נסגר מעגל היסטורי, אישי ואנושי לא יאומן. כל הנוכחים כאן, מול ההרים הנשגבים האלו, חשים שאנו נמצאים במעמד מיוחד.  היום העם היהודי עושה צדק מאוחר עם האיש המיוחד הזה, שזכינו ללוות אותו לאורך חייו ולאחר מותו. אחינו דוד, לך בשלום, ינעמו לך רגבי ארץ הקודש, ולמד זכות על כולנו, על עם ישראל ועל ארץ ישראל. תודה לראש המועצה, לאנשי המועצה הדתית והחברה קדישא, לחיים פרג שטיפל בו בחייו ובמותו, לחברי בית הדין לגיור, ולכל מי שפעל למענו. תהי נשמתו צרורה בצרור החיים". 

דוד בן אברהם (סמאח זיתון) גר הצדק, תושב הרשות הפלסטינית, החליט להצטרף לעם היהודי בעקבות דרכו של סבו - עיד אל זיתון, שהציל כ-25 יהודים בזמן פרעות תרפ"ט בחברון. הוא הצליח להתקבל לתוכנית גיור בבית הדין לגיור של פוסק הדור הגר"נ קרליץ זצ"ל בבני ברק. לאחר הליך ממושך עבר את ההליך, קיבל אישור לגיור, ונקרא שמו - דוד בן אברהם.

בדצמבר 2019 שוחרר דוד מהכלא בחברון, שם שהה 58 ימים אחרי שנעצר על-ידי הרשות הפלסטינית. הוא העיד כי נעצר אחרי שהתגייר, וספג מכות במהלך מעצרו. "שמו אותי בבניין הממשל בחברון עם עוד אנשים והשומרים אמרו לכולם שהתגיירתי ושאני יהודי", סיפר אז. "כל פעם התנפלו עליי אסירים, חנקו אותי והכו אותי חזק מאוד". בהמשך הועבר זיתון לצינוק, שבו שהה עד ששוחרר. אנשי דת מוסלמים ניסו לשכנע את זיתון לחזור בו מהגיור, אך הוא סרב.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן פעל רבות לשחרורו של דוד בן אברהם (זיתון). הוא פעל לגייס כספים לצורך הערבות שהופקדה בבית המשפט הפלסטיני בחברון, ובמקביל היה בקשר עם גורמים בכירים במנהלת התיאום והקישור במנהל האזרחי.

את המאמצים לשחררו מכלא הרשות הוביל חיים פרג, תושב חברון ששכל את אחיו יעקב הי"ד לפני 35 שנה בפיגוע סמוך לשכם. פרג, תושב חברון, שבת רעב במשך 14 יום בדרישה לשחררו. נוסף על כך, פנה לשר הביטחון דאז נפתלי בנט ושר הפנים דאז אריה דרעי בבקשה שיעניקו לו אזרחות ויפעלו לחילוצו.

כאמור, היום הובא למנוחות דוד בן אברהם באדמת השומרון.

יהי זכרו ברוך.

גר צדק דוד בן אברהם יוסי דגן קבר ישראל שומרון הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד