כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
היו"ר לחץ

זה סכום הפיצוי שיקבלו מגדלי הביצים שמבקשים לעזוב את הענף

ועדת הכלכלה אישרה את התקנות העוסקות בפיצוי למגדלי הביצים המבקשים לצאת מהענף במסגרת הרפורמה | בלחץ היו"ר דוד ביטן – הפיצוי הועלה מ-1.5 ל-1.62 שקלים לביצה

זה סכום הפיצוי שיקבלו מגדלי הביצים שמבקשים לעזוב את הענף
ביצים. אילוסטרציה צילום: עוזי ברק

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה את תקנות מועצת הלול, העוסקות בפיצוי למגדלי הביצים המבקשים לצאת מהענף. לפי ההצעה שאושרה, הפיצוי יעמוד על 1.62 שקלים לביצה למגדלים הוותיקים, ולא 1.5 שקלים לביצה כפי שהציע משרד החקלאות בתחילה.

לפני כחודש החלה הוועדה לדון בתקנות, ובדיון ביקש היו"ר ביטן להעלות את הפיצוי שניתן לחקלאים מ-1.5 שקלים לביצה ל-1.8 שקלים. בעקבות התנגדות משרד האוצר הוועדה לא סיימה לאשר את התקנות, והיום קיימה בהם דיון מחדש, בו הודיע היו"ר ביטן כי הגיע לסיכום לפיו הפיצוי לביצה יעמוד על 1.62 שקלים, מבלי להגדיל את הסכום הכולל של הפיצוי לכלל המגדלים. ח"כ עודד פורר העריך כי ייתכן שיהיה צורך בתקציב נוסף של כ-4-5 מיליון שקלים לטפל בכל הבקשות, ומזכ"ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, העריך כי ידרשו 8 מיליון שקלים. היו"ר ביטן אמר כי אם תידרש תוספת יפתח השיח מול האוצר.

דני שם טוב, דוברות הכנסתח"כ דוד ביטןצילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

עוד נקבע בתקנות, כי יינתן פיצוי של 75 אגורות לביצה למי שקיבל מכסה לראשונה משנת 2014. סכום הפיצוי הכולל לא יעלה על 150 מיליון שקל, כאשר המדינה תשלם מתוכו 100 מיליון שקלים, והמכסות שייפדו יוצאו לענף בתהליך מכרזי והסכום שיתקבל בגינן יוכל לשמש להגדיל את הפיצוי בסכום של עד 50 מיליון שקלים נוספים. הפיצוי לכל מגדל יוגבל לעד שני מיליון ביצים – כלומר עד  3 מיליון שקלים. בנוסף נקבע כי תינתן קדימות למגדלים בני 67 ומעלה.

בישיבות הקודמות הסביר סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, ד"ר אסף לוי, כי כחלק מהרפורמה בענף הלול הוסכם כי המדינה תעמיד 380 מיליון שקלים לשדרוג לולים, ועוד 100 מיליון שקל לתת לחקלאים שלא רואים עצמם ממשיכים ורוצים לצאת מהענף. הוא הוסיף, כי זה יספיק לפדות מכסה של כמאה מגדלים, והעריך כי התקציב לא יספיק לפדות את המכסה של כל המגדלים, ולכן נקבע תעדוף למגדלים הוותיקים בני 67 ומעלה.

"חקלאי שרוצה לצאת מהענף חייב למכור את מלוא מכסתו, למעט תוספות מיוחדות שלא מזכות בפיצוי. סכום הפיצוי לביצה נקבע על 1.5 שקלים, ולמי שנקבעה לו מכסה לראשונה ב-2014 והלאה הפיצוי יעמוד על 75 אגורות לביצה", אמר ד"ר לוי. הוא הסביר כי מי שקיבל מכסה מאז 2014 מחויב לגדל מטילות בלול מוסדר, והכוונה היא לייצר תמריץ שלילי כדי שלא יצאו מהענף. עוד הסביר לוי כי המכסות שיוחזרו למדינה יוצעו לציבור בהליך של מכרז, ומהכסף שיתקבל ממכירתם יוקצו 50 מיליון שקלים נוספים לפיצוי המגדלים.

pixabayאילוסטרציהצילום: pixabay

היו"ר ביטן אמר כי למרות כל הארכות המגדלים עדיין מתקשים להוציא היתרי בנייה ללולים ולבצע שדרוגים, ולכן ביקש לחשוב מחדש על התהליך. הוא הזהיר מפני מצב שהקיבוצים ישתלטו על המכסות החדשות. ח"כ אלון שוסטר ביקש למחות על האמירה הזו וציין "בינתיים רוצחים את הקיבוצניקים והם לא משתלטים על שום דבר. אני לא מוכן שידברו על קיבוצניקים כאילו שהם גוזלים משהו ממישהו". היו"ר ביטן אמר בתגובה כי בענף הפטם יש השתלטות של הקיבוצים על האינטגרציות, ומי שיקפצו ראשונים עם המכסות יהיו הקיבוצים.

במהלך הדיון הקודם, שהתקיים לפני כחודש, התעוררה מחלוקת באשר לסכום הפיצוי לביצה וד"ר לוי הסביר, כי אם הסכום לביצה יעלה ניתן יהיה לפצות פחות מגדלים. ח"כ ששון גואטה אמר כי אחרי שלא יישארו מגדלים בצפון ולא יהיו שם אנשים להגן על הגבול אז יבינו את הטעות. לדבריו, "כל דבר שהאוצר עשה לא הביא לשום ירידה במחירי המזון". רפרנט חקלאות באגף התקציבים באוצר, אוראל פיין, אמר כי המגדלים הסכימו לתקנות האלה והאוצר מתנגד בתוקף לשנות את הסכום.

כאמור, בתום הדיון היום התקבלה הצעת הפשרה היום קיבלה הוועדה את הצעתו של היו"ר ביטן להגדיל את סכום הפיצוי ל-1.62 שקלים לביצה, והדבר אושר פה אחד בקולותיהם של היו"ר ביטן, ח"כ אלון שוסטר, ח"כ עודד פורר, ח"כ אברהם בצלאל וח"כ שלום דנינו. ח"כ ששון גואטה השתתף בדיון, אך לא לקח חלק בהצבעה.

פיצוי כספי פיצוי בעלי עסקים ביצים וועדת הכלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד