כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"אין לנו לאן ללכת"

האם בעלי דירות אירוח יסלקו את המפונים לפני פסח?

בתום דיון סוער על מצוקת המפונים במתחמי אירוח ביקש יו"ר ועדת הכלכלה ביטן, שלא להוציא את המפונים מדירות האירוח עד אחרי הפסח | נציגת המפונים סיפרה בדמעות: "אין לנו לאן ללכת, הבן שלי החליף כבר 3 מסגרות ואני מתביישת להסתכל עליו בעיניים ולהעביר אותו שוב – במלון אנחנו סגורים ב-25 מ"ר, נגמר לנו החמצן" | סגן החשכ"ל: "התקציב אמור להספיק גם לדירה וגם לכלכלה"

האם בעלי דירות אירוח יסלקו את המפונים לפני פסח?
אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה ישיבת מעקב אחר הטיפול במפונים שעברו לדירות אירוח. כזכור, הדיון התקיים בעקבות דיון שקיימה הוועדה לפני כשבועיים, בו ביקש היו"ר ביטן מנציגי משרד התיירות לשבת עם נציגי אגף החשב הכללי באוצר ולמצוא פתרון.

בתום הדיון הסוער, במהלכו אף פרצה בבכי אחת המפונות וסיפרה כי היא צריכה לצאת מדירת האירוח תוך 48 שעות ואין לה לאן ללכת, ביקש היו"ר ביטן שלא להוציא את המפונים מדירות האירוע עד אחרי חג הפסח.

חשב משרד התיירות, גדעון אליאס, הסביר כי כרגע בצימרים ומתחמים אחודים יש 754 מפונים, ובעקבות בדיקה של המשרד עלה שהם דיווחו על סוג מתקן לא מתאים ולכן חלקם קיבלו מכתב שהם יכולים להמשיך להתאכסן במתקן דירות. היו"ר ביטן שאל למה משרד התיירות לא מוכן להוסיף להם דמי קיום, וראש מטה שר התיירות, מיכאל יצחקוב, השיב: "הכי כיף להיות נחמד ולתת אלף שקל לכל אחד ליום, זה לא אחראי".

נועם מושקוביץ, דוברות הכנסתח"כ דוד ביטן בוועדת הכלכלהצילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ יוראי להב הרצנו אמר כי זה לא הוגן שבגלל שגגה של מדיניות אנשים שוב יצטרכו לעבור, יצחקוב השיב לו: "אם יש לך דירה ואתה אומר שהיא מלון זה לא שגגה". היו"ר ביטן ביקש התייחסות של המפונים האם יהיו מוכנים ללכת למלונות, וביקש ממשרד התיירות תשובה לשאלה למה שלא להוסיף להם דמי כלכלה במקום לשלם יותר למלונות.

נציגת המפונים, ליטל אמסלם בן שושן, סיפרה כי המתווה לא מתייחס למקרים כמוה, שהיא אם חד הורית עם שני ילדים ובעל הדירה שלה מקבל כ-13 אלף וזה לא מספיק גם לדירה בתל אביב וגם לדמי כלכלה. אמסלם בן שושן פרצה בבכי כשסיפרה, כי "מאות תושבים קיבלו הודעה לפנות דירות תוך 48 שעות, ואין לנו לאן ללכת. אתם חייבים להבין את המצוקה שלנו. הילד שלי כבר החליף 3 גנים ומסגרות, ועכשיו אצטרך להעביר אותו שוב. אני מתביישת להסתכל עליו בעיניים. היינו במלון, לחזור לשם זה לא אופציה. 4 חודשים שהילדים לא אכלו כי האוכל לא טעים ויכולתי לבשל רק מנה חמה בחדר. אתם חייבים להבין מה זה להיות סגורים בחדר של 25 מטר. נגמר לנו החמצן".

ח"כ יסמין סאקס פרידמן מ'יש עתיד' התייחסה לדבריה של אמסלם בן שושן ואמרה כי זה שובר לב. ח"כ יוראי להב הרצנו הוסיף כי צריך להבין שמלון זה לא אופציה עבור האנשים האלה.

נועם מושקוביץ, דוברות הכנסתח"כ דוד ביטן בוועדת הכלכלהצילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סגן החשב הכללי באוצר, אורי שאשא, הסביר כי מתחם דירות אחוד מקבל 220 שקלים למבוגר ו-110 שקלים לילד, שהם כ-20 אלף שקלים בחודש למשפחה. לדבריו, זה מספיק כסף לבעל הדירה שמאפשר לו גם לתת למפונים כסף או תלושים כדמי כלכלה. היו"ר ביטן אמר כי זאת בעיה להוציא את המפונים מהמתחמים האחודים תוך 48 שעות.

דניאל כהן, נציג איסטרא המנהל דירות להשכרה, סיפר כי דירה בתל אביב עולה 15 אלף שכל כולל כל ההוצאות שלה, ובעלי הדירות נמצאים בהפסדים ולמרות זאת לא הוציאו מפונים. הוא ביקש שהממשלה תסייע להם ותיתן להם כסף לאוכל. ח"כ שלום דנינו אמר כי הוא מעריך שגם את ראש השנה המפונים יעשו מחוץ לקריית שמונה, ולכן אמר כי הוא לא אופטימי והשאלה היא אם אפשר לתת להם דמי כלכלה ישירות. ח"כ סאקס פרידמן הודתה כי 20 אלף שקל זה סכום גבוה גם לדירה בתל אביב.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון וקרא לנציגי הממשלה לדאוג שהמפונים לא יוצאו מהדירות עד אחרי חג הפסח. "לא מעניין אותי שגיליתם עכשיו את הבעיה עם הדירות, אחרי פסח תעשו סדר", אמר היו"ר ביטן. הוא הוסיף כי גם המפונים לא חייבים לגור בתל אביב, ויכולים למצוא מקומות אחרים יותר זולים.​

דוד ביטן מפונים מלחמת חרבות ברזל ועדת הכלכלה דירות אירוח מלונות צימרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד