כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
המכירה החשודה

ספר תורה נגנב ממחלקת אבדות בשדה תעופה בגרמניה - המשטרה עצרה את הגנב

ספר התורה יקר שהגיע מניו יורק לגרמניה, נשאר במטוס ונגנב ממחלקת אבדות. הגנב ניסה למכור את הספר ליהודי בירושלים אך נעצר על ידי משטרת גרמניה

ספר תורה נגנב ממחלקת אבדות בשדה תעופה בגרמניה - המשטרה עצרה את הגנב
ספר התורה שהוחזר צילום: באדיבות המצלם

הרה"ח רבי מנחם מענדל אדלר, ממונסי בניו יורק, נוהג לנסוע מידי שנה בשנה, להילולא של הרבי רבי אלימלך מליז'ענסק זצוק"ל, יומא דהילולא שלו נקבע ליום כ"א אדר, אולם בשנה מעוברת נוהגים החסידים לציין זאת גם באדר ראשון וגם באדר שני.

כך השנה ה'תשפ"ד נחוגו שני ימי הילולא, הן באדר ראשון והן באדר שני, עם שתי 'שבתות יארצייט' המוניות, בהשתתפות עשרות אלפי יהודים שהגיעו ברכבות אוויריות מכל רחבי העולם.

סיפורינו מתרחש בחודש שבין שני ימי ההילולא, בין שבת מוצאי ההילולא שב"ק פרשת כי תשא, לשבת ערב ההילולא שב"ק פרשת צו ופרשת פרה.

הרב אדלר, נוהג לפקוד גם את קברי גדולי תורת החסידות, תלמידי הבעל שם טוב והרב המגיד, ברחבי אוקראינה ופולין, אולם חיבה יתירה נודעת לו להילולא בליז'ענסק. אפילו בשנת מגיפת הקורונה כאשר הנסיעה היתה בלתי אפשרית, הוא הוביל קבוצה של חסידים מסורים שבדרך לא דרך הגיעו עד לציון הקדוש ביומא דהילולא.

לפני כשמונה שנים, החליט לכתוב ספר תורה מיוחד, אותו הקדיש לע"נ רבי אלימלך מליז'ענסק, הרה"ק רבי מנחם מענדל מרימנוב, מתלמידי הרב המגיד ורבי אלימלך מליז'נסק, ומורם ורבם של גדולי תורת החסידות ואדמו"רי מאורי גליציה, והרה"ק רבי מנחם מענדל הגר מויז'ניץ, מייסד שושלת ויז'ניץ.

קשר נפשי מיוחד יש להרב אדלר אל הרה"צ מרימנוב, ואף השקיע מאונו ומהונו לבנות בנין של "הכנסת אורחים" אש"ל בסמיכות לאהל הציונים הקדושים ברימנוב, הידוע כמסוגל לישועות לפוקדים אותו ביום ההילולא של הרה"ק רבי מנחם מענדל מרימנוב בי"ט אייר, ויום ההילולא של תלמידו וממלא מקומו הרה"ק רבי צבי הירש מרימנוב זיע"א בל' מרחשוון. לא זו אף זו, במשך ימות השנה כמעט מידי חודש בחודשו מגיעים קבוצות למקום, והרב אדלר עומד עליהם לשרתם ולשמשם בכל מילי דמיטב מנפש ועד בשר, ולדאוג לכל צרכיהם.

ספר התורה האישי הוא קטן ממדים, כדי שיהא ראוי ונוח לנסיעות המרובות, ואף נבנה עבורו ארון קודש מיוחד בדמות תיבה ייחודית בידי אמן. גם במסע השנה להילולא באדר ראשון יצא הרב אדלר עם ספר התורה, בדרכו מניו יורק לפולין.

טיסת חברת 'לופטהנזה' הגרמנית, נחתה בעיר פרנקפורט ביום רביעי, כ' אדר ראשון, והרב אדלר החל לצאת החוצה מהמטוס. עקב גילו המתקדם הוא נוהג לבקש את שירותי ההיסע בכסא מיוחד, ותוך שהוא מסתדר בכיסא ביקש מכמה מהנוסעים לתת לו את ה'מזוודה' השוכנת בתא הכבודה, שאינו אלא התיבה שבתוכו ספר התורה. אך היה לחץ במטוס והחלו להתקדם, תוך שהוא מבקש בקול שוב ושוב לקבל את המטען שלו.

המלוה שלא הבין במה מדובר התקדם הלאה, והבעיה היא שאחרי שיוצאים משרוול המטוס אי אפשר לחזור לתוכו, מלוויו שהיו איתו ניסו בכל זאת להיכנס חזרה, "לפתע פתאום התערבה המשטרה ולקחו אותנו לחדר צדדי לחקירות ודרישות. כשאני עומד על דעתי, שכל הסיבה שהנני דורש לחזור למטוס הוא כדי לקחת הכבודה האישית, היקרה לי מפז, ספר התורה היהודי היקר מכל יקר. בסופו של דבר, נעתרו ושלחו אחד השוטרים לתוך המטוס, אך הוא חזר וטען שלא מצא שום דבר, ושנלך למחלקת אבידות ומציאות, שם שמים את כל הכבודה הנשכחת על ידי הנוסעים מכל מטוס לאחר שמנקים אותו לגמרי".

הרב אדלר המשיך: "כשהגענו למחלקת האבידות, טענו שהם לא מדברים עם אנשים, אלא רק דרך האימייל והגשת תלונה רשמית. בלית ברירה, ובכאב לב גדול, לקחנו את כתובת האימייל, ובעזרת יהודי שהיה שם ודובר השפה, ישבנו וכתבנו תלונה באימייל, אך עברו כמה ימים ואין קול ואין עונה. ניסינו ליצור קשר, והמענה היחיד היה שהתלונה התקבלה, והם ינסו לבדוק מה קרה. כמובן שהיומא דהילולא ביום עש"ק כ"א אדר ראשון, ובש"ק הסמוכה, היינו עם צער גדול על כך שאין בידינו ספר התורה, ובתפילה ובקשה שיחזור האבידה לבעליה".

הטיסה בחזור גם עברה דרך פרנקפורט, ושם הוא פגש ביהודי אחר, הרב אברהם מאיר שוורץ מוויליאמסבורג ניו יורק, שעומד בראש קבוצות חסידים ואנשי מעשה בנסיעות לקברי צדיקים, ובראש "קרן המקוואות העולמי".

עצירת הביניים של הרב אדלר היתה רק של 45 דקות, קודם הטיסה הבאה לארה"ב, אך הרב שוורץ הציע שהיות ועצירת הביניים שלו היא של כמה שעות, הוא ינסה ליצור קשר עם הרב מנחם מענדל גורעוויטש, שליח ומנהל מוסדות חב"ד בעיר אופנבאך הסמוכה לפרנקפורט דמיין, בגרמניה, זה קרוב לשלושים שנה.

אביו הוא שלוחו של הרבי מליובאוויטש זיע"א, בעיר ליאון בצרפת, הרב שמואל גורעוויטש, וסביו הוא הרב יששכר דוב גורעוויטש ע"ה, שלימד תורה במחתרת בברית המועצות, וישב במאסר שם עבר עינויים קשים וחקירות מתישות ולא ויתר על קוצו של יו"ד, ותלאות רבות במחנות מעצר ועבודה בכפיה, לאחר המלחמה בצרפת ניהל למעלה מיובל שנים את מוסדות החינוך המפוארים לנערות "בית רבקה" בעיירה הציורית, יער, בפרברי פריז, צרפת.

ההיכרות בין הרב שוורץ לבין הרב גורעוויטש, היא בקשר עם בנית מקוה טהרה מפואר בעיר אופנבאך, בסיוע חלקי מקרן המקוואות שבראשותו. וכך, לאחר שהרב גורעוויטש שמע את סיפור איבוד ספר התורה מהרב שוורץ, הוא מיד ניסה ליצור קשר עם שדה התעופה, ומשטרת המקום, ומחלקת האבידות והמציאות, אך ללא הועיל. אך החליט לקחת את הפרויקט על עצמו, רשם את כל פרטי המעשה, ומספר התלונה, והחל להתקשר מידי יום ביומו לכל מי שאפשר. כאשר ראה שלא עונים ומתחמקים, החל לנסוע בגפו לשדה התעופה ולבדוק מה קרה, וענו שלא יודעים מכלום.

גם סוכן הנסיעות, הרב ויינשטיין ממונסי ממשרדי 'איין ראט טראוול' ניסה כוחו להתקשר מארה"ב לחברת לופטהנזה, אך דחו אותו בהלוך ושוב. וכך נמשך הדבר במשך שבועיים וחצי.

הרב אדלר שלא ידע נפשו מצער, שיתף כמה ידידים במקרה האבידה, וביניהם העסקן הרב פנחס שיין מישראל. הרב שיין התקשר אליו יום אחד, ומספר לו דבר מוזר מאוד, שבני זוג שעוסקים בתחום מכירות חפצי קדושה ויודאיקה בירושלים, קיבלו הודעה ממישהו בגרמניה, שמציע להם לקנות ספר תורה מיוחד הנתון בתוך נרתיק מיוחד. וכיון שלא התמצאו במחירים פנו לסוחרי סת"ם והראו להם התמונות, ומיד ראו סוחרי הסת"ם שזה פניה מאיזה גוי מגרמניה, ובמילא יש חשד שמדובר בגניבה ולא במכירה תמימה.

אחד מאלו שפנו אליהם, היה יהודי בשם הרב סלומון, שעסק בזמנו לפני שמונה שנים ברכישת הנרתיק המיוחד של ספר התורה הזה, ומיד קלט שקרה כאן גניבה וביקש ליצור קשר עם הרב אדלר.

הרב גורעוויטש החליט להכניס לתמונה את השליח הרב לוי יצחק מטוסוב מצרפת, כששמע הרב מטוסוב הסיפור, מיד אמר שיש לו קשר אישי מיוחד עם מפקד המשטרה בשדה התעופה בפרנקפורט. וזאת משום שבתחילת מגיפת הקורונה, כאשר היה אחד מהשלוחים של ליובאוויטש בגרמניה שנפל לחולי קשה, והיה צריך להכניס קרובי משפחה למרות הסגר, הצליח דרך שרי המדינה להגיע אל מפקד המשטרה ולקבל היתר מיוחד עבור בני משפחתו של השליח הרב בנימין וואלף, רב ואב"ד הנובר בגרמניה, שלדאבון לב נקטף בדמי ימיו.

לאחר שהרב מטוסוב שמע את סיפור של הרב אדלר וקיבל את כל הפרטים של ההתכתבות באי-ביי בין הגנב לבין "גב' קרן שווי מ"ספרי תורה ירושלים", הוא גייס לכך את מפקד המשטרה של שדה התעופה בפרנקפורט ושלח לו את כל המידע.

הבלשים הציעו לדבר עם הגנב, ולהגיד לו שצריך שיבוא שמאי מיוחד, כדי להעריך השווי האמיתי של ספר התורה. וכך ביקשו מהם להתקשר להרב גורעוויטש שהוא יהיה "השמאי הנודע" שגר בגרמניה ויידע לומר השווי של הספר תורה. לאחר שנוצר הקשר הישיר, בין הרב גורעוויטש לבין הגנב בטלפון, הוא החל לחשוד ואמר שהוא רוצה להיפגש באופן אישי עם הקונים בישראל ומוכן לבוא לשם כך במיוחד, אך הרב גורעוויטש הודיע לו שעקב המלחמה בישראל קשה לנסוע לשם ובמילא צריך לעשות פגישה על אדמת גרמניה, וביום המחרת הגנב סירב ואמר שרק ביום שני יוכל, אך בינתיים המשטרה השיגה את הפרטים ועלתה על המיקום של הגנב.

ראשי המשטרה בברלין הודיעו להרב גורעוויטש והרב מטוסוב, שהם יודעים את זהות הגנב, ושזה אינו הדבר היחיד שלקח שלא ברשות ממחלקת האבידות, ויש לו כמה גניבות בעלי ערך בביתו לא רחוק משדה התעופה. המשטרה המקומית בפרנקפורט, שלחה צוות, שפשט על המקום. ביום שישי שבת זכור תפסו את הגנב, ולקחו את ספר התורה, ומיד התקשרו אל הרב גורעוויטש שיבוא לקחת את ספר התורה.

הרב גורעוויטש הודיע מיד להרב אדלר את ההודעה המשמחת, ולכל הנוגעים בדבר. והוסיף ואמר, שהוא יקרא בספר התורה המהודר את 'פרשת זכור' מדאורייתא, בשב"ק פרשת ויקרא ערב חג הפורים, בבית הכנסת של בית חב"ד בעירו אופנבאך, והיתה התרגשות גדולה.

לאחר חג הפורים, הרב אדלר הזמין את הרב מנחם מענדל גורעוויטש והרב לוי יצחק מטוסוב שהיו שלוחים להציל הספר תורה, לבוא לשבות עמהם ברימנוב, אצל ציון הרה"ק רבי מנחם מענדל מרימנוב, בתור הכנה רבה להילולא בליז'ענסק בכ"א אדר שני.

הוחלט בעצת הרבנים והעסקנים לערוך מעין הכנסת ספר תורה ברוב פאר והדר. וכך בבוקרו של יום השבת קודש, בראשות כ"ק האדמו"רים שליט"א ששבתו עם המון העם ברימנוב, וחשובי החסידים ואנשי מעשה, רבנים ומשפיעים וגדולי תורה ויראה, ובמשך כל התפילות והסעודות ברימנוב היתה התעוררות גדולה ונפלאה.

וביומא דהילולא בליז'ענסק על ציונו של הרבי רבי אלימלך זיע"א, אמר הרב אדלר פרקי תהלים על שזכה שוב לחבוק את ספר התורה המיוחד המלווה אותו תדיר במסעותיו לקברי הצדיקים.

 

 

 

 

גרמניה ליזענסק גניבת ספר תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד