כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
נתיב ארוך ומפותל

נחשף: כך פועלת איראן לעורר תסיסה ברחבי יהודה ושומרון

המבצע החשאי האיראני מגביר את החשש שאיראן מבקשת להפוך את יהודה ושומרון לנקודת חיכוך לוהטת במלחמת הצללים שלה עם ישראל | מטרת העל: לעורר תסיסה נגד ישראל על ידי הצפת האזור בנשק רב ככל האפשר

נחשף: כך פועלת איראן לעורר תסיסה ברחבי יהודה ושומרון
איברהים ראיסי צילום: סוכנות הידיעות תסנים

איראן מפעילה נתיב הברחה חשאי ברחבי המזרח התיכון, ומפעילה אנשי מודיעין, חמושים וכנופיות פשע, כדי להעביר נשק לפלסטינים ביהודה ושומרון. כך על פי גורמים מארצות הברית, ישראל ואיראן ששוחחו עם ה'ניו יורק טיימס'.

המטרה, כפי שתוארה על ידי שלושה מקורות איראנים, היא לעורר תסיסה נגד ישראל על ידי הצפת האזור בנשק רב ככל האפשר.

המבצע הסמוי מגביר כעת את החשש שטהראן מבקשת להפוך את הגדה המערבית לנקודת חיכוך לוהטת במלחמת הצללים הארוכה בין ישראל לבינה. הסכסוך הזה התעצם החודש, כאשר איראן נשבעה להגיב על תקיפה ישראלית במתחם השגרירות בסוריה. בתקיפה חוסלו כזכור שבעה מפקדים איראניים.

העיתון ציין כי כלי נשק רבים שהוברחו לגדה המערבית עוברים ברובם מאיראן דרך עיראק, סוריה, לבנון, ירדן וישראל. כשהנשק חוצה גבולות, זה מגיע לחברי כנופיות פשע מאורגנות, חמושים קיצוניים, מחבלים ופעילי מודיעין. בין המבריחים ישנם בדואים המעבירים את הנשק מירדן לישראל.

ה"ניו יורק טיימס" ראיין בכירי ביטחון וממשל עם ידע על המאמצים של איראן להבריח נשק לגדה המערבית, כולל שלושה מישראל, שלושה מאיראן ושלושה מארצות הברית.

"האיראנים רצו להציף את הגדה המערבית בנשק, והם השתמשו ברשתות פליליות בירדן, בגדה המערבית ובישראל, בעיקר בדואים, כדי להעביר ולמכור את המוצרים", אמר ל'ניו יורק טיימס' מתיו לויט, מנהל התוכנית ללוחמה בטרור במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, שכתב מחקר שעוסק בנתיב ההברחה.

ההברחה לגדה המערבית, החלה לפני כשנתיים כאשר איראן החלה להשתמש בנתיבים שהוקמו בעבר להברחת סחורות אחרות. לא ברור בדיוק כמה כלי נשק הגיעו לשטח באותה תקופה, אם כי האנליסטים טוענים שהרוב היה נשק קל.

גורמים רשמיים איראנים אמרו כי טהראן בחרה להציף באופן נרחב את השטח ברובים ובתחמושת.

רוב כלי הנשק המוברחים, הם כלי נשק קלים כמו אקדחים ורובי סער. אך איראן מבריחה גם אמצעי לחימה מתקדמים, לפי הגורמים האמריקאים והגורמים הישראלים. כלי הנשק הללו כוללים טילים נגד טנקים ורימונים, שעפים מהר ונמוך, מה שיוצר אתגר לישראל בעת הגנה על מטרות אזרחיות וצבאיות מאש מטווח קצר.

אחד הבכירים האיראנים אמר כי הגברת האבטחה מאז ה-7 באוקטובר, הן מצד ישראל והן מצד ירדן, מעלה את הסיכון להיתפס, במיוחד לבדואים וערבים-ישראלים הממלאים תפקידים קריטיים ביכולת שלהם לחצות גבולות עם הנשק.

 
מלחמת חרבות ברזל איראן עיראק סוריה ירדן לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד