כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"להנגיש את המידע"

ועדת החו"ב דנה בנושא פדיון כספי חללי מלחמת חרבות ברזל

ועדת החוץ והביטחון התכנסה לדיון בנושא פדיון כספי חללי מלחמת חרבות ברזל. יו"ר הוועדה, ח"כ אדלשטיין: "עלינו לעשות כל שניתן על מנת לפשט את התהליך ולהנגיש את המידע למשפחות באופן ברור ונהיר"

ועדת החו"ב דנה בנושא פדיון כספי חללי מלחמת חרבות ברזל
בוועדת חוץ וביטחון צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, התכנסה היום (שלישי) לדיון בנושא פדיון כספי חללי מלחמת חרבות ברזל. 

יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין: "גם אזרח מהשורה בימי שגרה לא מכיר לעומק את אופן ההתנהלות מול מוסדות המדינה בנוגע לפדיון כספים, אז קל וחומר משפחה שזה עתה איבדה במלחמה את היקר לה מכל. עלינו לעשות כל שניתן על מנת לפשט את התהליך ולהנגיש את המידע למשפחות באופן ברור ונהיר. טוב יעשו הגורמים הרלבנטיים אם יצרו מעיין "מורה נבוכים", שיצא מטעמם ויועבר למשפחות החללים בכדי שאלה יוכלו למצות את זכויותיהן בצורה מלאה ומהירה".

בפנייתם ליו"ר הוועדה, כתבו חברי כנסת כי מלחמת 'חרבות ברזל' הביאה אובדן רב וקשה מנשוא למדינת ישראל, ובעיקרה נפילתם של משרתי צבא ההגנה לישראל, בין אם בסדיר ובין אם במילואים. משפחות הנופלים אשר מתחילות את תהליך פדיון הכספים, אשר נחסכו לנופלים בקרנות הפנסיה, השתלמות, ופיצויים נתקלות בתהליך ארוך, סבוך ומסורבל. במסגרתו, חברות הביטוח דורשות אישור פיקוד שומה/ טופס ,161 צילומי מסמכים, טפסי משיכה ועוד. מאחר ומדובר בנושא כאוב ורגיש לכלל אזרחי מדינת ישראל, נבקש לקיים דיון בוועדת חוץ וביטחון על מנת למצוא פתרון יעיל לטובת המשפחות השכולות ולצמצם ולו במקצת את כאבן בשעתן הקשה".

שירה אלדר ממשרד הביטחון אמרה: "התהליך אצלנו הוא תהליך מאוד מהיר והתשלומים ניתנים באופן יזום. מיד בתחילת המלחמה הבנו שיש הרבה משפחות שיצטרכו להתמודד מול רשויות שונות. חשבנו שנכון להתקשר עם הסיוע המשפטי של משרד המשפטי שמעמיד לרשות המשפחות עורך דין למיצוי זכויות. הסיוע המשפטי מקבל מאיתנו את רשימת המשפחות והם פונים למשפחות. זה היה קיים עוד לפני חרבות ברזל אבל מאז חרבות ברזל הרחבנו את הסיוע ופתחנו אותו לכל מה שאפשר באמצעים שיש לנו".
רונית כהן מרשות המיסים אמרה: "הרשות פועלת ברגישות רבה ביחס למשפחות שכולות כעניין שבשגרה. אני בעצמי ערכתי הדרכה לכל אותם עורכי דין מטעם משרד המשפטים,  הם נמצאים איתן בקשר שוטף לגבי הטיפול באותם משפחות. לא כל המשפחות מגיעות, מאחר ואין צורך להגיע לגבי כל הנכסים הפנסיונים. במקרים של משיכת כספי פיצויים יש צורך להגיע לרשות המיסים מכיוון שצריך לבחון מי הזכאי והאם הסכומים פטורים במלואם או חלקם ובשביל זה נדרש הצורך להגיע למשרדי הרשות. כמות החללים לצערינו היא רבה, יכול להיות בשוליים מקרים שלא טופלו".

מיכל היימן, מנהלת מחלקת הפנסיה ברשות שוק ההון אמרה: "נתנו הוראה לכל הגופים הפנסיונים לתת ליווי מיוחד לפונים שהם נפגעים כתוצאה מהמלחמה בצורה כמה שיותר רגישה ומהירה. בדקנו אצלנו בפניות הציבור ולא ראינו שיש בעיה, ככל שיש בעיה נפעל בהתאם. ברגע שכל מסמכים מוגשים, תוך 4 ימי עסקים משולמים הכספים".

סא״ל מיטל סאמאט כהן, רע״ן קשר למשפחות במערך הנפגעים אמרה: ״צה״ל מלווה את כלל משפחות החללים בהיבטים שונים ובהם ההיבטים הכלכליים.  באשר למשפחות חללי הקבע, קיימים מנגנונים לטיפול מיטבי ורגיש בזכאויות מחברות הביטוח וקופות הגמל, שכן מדובר במס' מצומצם של גופים בהם מבוטחים מרבית המשרתים. במקרים של חללי המילואים קיים קושי במיצוי כלל הזכאויות מול חברות הביטוח וקופות הגמל, לאור העובדה שהזכאויות מצויות במגוון רחב של גופים והמשפחות נדרשות לאתרן ולפעול מול כל גורם".

שלומי נחומסון, מנכ"ל ארגון אלמנות ויתומי צה"ל אמר: "יש 230 אלמנות צה"ל בתוך המלחמה הזו יש עוד 230 מלחמות. כל אלמנה מנהלת מלחמה כדי לשרוד וכדי להחזיק את התא המשפחתי. מבחינה אישית זו קטסטרופה וכל מה שהן מתמודדות איתו מבחינה רגשית, על זה יש עוד קומה ועוד קומה. האחריות שלנו זה להיות תומכי לחימה הכי טובים עבור האלמנות האלה ואחת הדרכים היא להתיר את כל החסמים שאפשר".

יולי אדלשטיין מלחמת חרבות ברזל ועדת החוץ והביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד