כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
גזירת הגיוס

ראש הישיבה במכתב חריף: "בשעת מבחן יש להתנגד בכל תוקף עד כדי מסירות נפש"

השבוע יצא ראש הישיבה הגאון רבי מאיר צבי ברגמן זקן חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה במכתב חריף נגד גזירת גיוס בני הישיבות; במכתבו מבקש לפרסם לציבור את דעתו של חמיו מרן הרב שך זצ"ל על גיוס בני הישיבות | המכתב המלא

ראש הישיבה במכתב חריף: "בשעת מבחן יש להתנגד בכל תוקף עד כדי מסירות נפש"
ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן בכתיבת מכתב צילום: אברומי ברגר

על רקע המשבר סביב חוק הגיוס והניסיונות להגיע לפתרון מוסכם, הוציא השבוע ראש הישיבה הגאון רבי מאיר צבי ברגמן זקן חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה, מכתב חריף ונוקב, בו הוא מבטא את השקפתו בענין גזירת גיוס בני הישיבות.

את מכתבו פותח ראש הישיבה: א. כאשר אחים תועים ומתעים באו באוטם לבם, לחבל בישיבות הקדושות שהם יסוד קיומנו ורוח אפינו, בנסותם למעט את לומדי התורה בני הישיבות ה"י, הרי שחובה על כולנו להשיב לעצמנו ולהכריז כי 'העולה על רוחם היה לא תהיה'! ולחזק את עצמנו בזה, שיהיה מה שיהיה, ועם ה' לא יעזבו את התורה הקדושה בשום פנים ואופן.

תורת ה' לעולם היא תמימה, גוילין נשרפין ואותיות פורחות, אין אנחנו בעלים עליה, וכשם שאין לנו שום רשות ויכולת לשנות אחד מתגיה, או טעמיה ונקודותיה, גם אין לשום בריה רשות ויכולת לבטל ולהפסיק אף אחד מלומדיה.

לא נוכל לראות כבלע את הקודש, לעמוד מרחוק ולהסכים אפי' על גזילת נפש אחת מישראל, נעמוד על כך בכל תוקף, שלא תימנע האפשרות של כל בן ישראל לישב באהלה של תורה ולעבוד את ה' אלקינו, וזה אינו עומד למשא ומתן כלל.

וכבר כתבתי בשנת תשס"א בעדות נאמנה, בשם מו"ח רבינו הגדול מרן ראש הישיבה זיע"א, שאמר לי, שכשהדבר יהיה נוגע למעשה, אז לפרסם לציבור בשמו, שגזירת גיוס בני הישיבות, היא גזירת שמד וצריכים למסור את הנפש על זה כמו שמבואר בשו"ע יו"ד.

ועל כן בשעת מבחן, יש להתנגד בכל תוקף עד כדי מסירות נפש.

באדיבות המצלםחברי הכנסת של דגל אצל הגרמ"צ ברגמןצילום: באדיבות המצלם

ואם אנחנו נהיה מחוזקים בזה, אותם אחים תועים יפנימו אל לבם, כי אין תועלת ותכלית למעלליהם, בניסיון להלך אימים על עולם התורה, ובעזה"י יעזבונו לנפשינו.

עוד מוסיף הגרמ"צ ברגמן ופונה לבני הישיבות: ב. ואתם בני הישיבות הקדושות, לגיונו של מלך, אל ירך לבבכם, אל תיראו ואל תחפזו ואל תערצו מפניהם! כי לא מפיהם אנו חיים. ערככם וערך תורתכם לא יסולא בפז.

ויש להתבונן את אשר לפנינו, כאשר יבואו בדברים אל בני הישיבות, בטענות או באופני שכנוע שונים, אם בטוב אם ברע, הרי שאין לבני הישיבות להיכנס לדו"ד בנושא זה כלל וכלל.

וכבר סיפרתי את שהורה לי בבחרותי מו"ר מרן החזון איש זיע"א, שכשבאו לטעון ולשכנע את בני הישיבה בלומז'א לצאת להגן על ארץ ישראל, ובפרט בטענה של הוראת שעה, הורה לי מרן ז"ל, כי אין להשיב לגופם של דברים, כי אם לומר להם נחרצות, כי חפצי הוא אך ורק לימוד התורה!! ויותר לא להוסיף. בלא כל הסברים. משום שעצם הכניסה לדו"ד עמהם, הוא תחילת נפילה ברשתם, ואחרית הדברים מי ישורנו.

וזה יש להעביר לבני הישיבות. כי אין להשיב חורפינו דבר, לא בטוב ולא ברע. אלא רצוננו עז, רק בלימוד התורה הקדושה, כי היא חיינו ואורך ימינו.

את מכתבו מסיים: ונזכה כולנו לישועת ה' על עמו ונחלתו, כאשר אין ידוע מה ילד יום ה"י, ונהיה אנחנו וצאצאינו כולנו יודעי שמך ולומדי תורתך. ומלאה הארץ דעה את ה' והיתה לה' המלוכה.

יצוין כי לקראת סיום זמן החורף הגיע רה"י הגרמ"צ לשאת משא חיזוק בהיכל ישיבת בית מדרש עליון בבני ברק, שם, בפני מאות בני הישבות ובמעמד ראשי ורבני השיבה, השמיע דברי נוקבים נוכח גזירת גיוס בני הישיבות.

באדיבות המצלםהמכתב של הגרמ"צ ברגמןצילום: באדיבות המצלם

הרב מאיר צבי ברגמן הרב שך גזירת הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד