כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

פיסורה: הבעיה הכואבת שניתן לפתור

היא נחשבת לאחת הבעיות המושתקות והמביכות לדבר עליהן, אחוז גבוה מהאוכלוסיה סובל ממנה. המצות בחג הפסח הן גורם משמעותי לעליה במקרי הפיסורה. מהי פיסורה, למה היא מופיעה ואיך ניתן לטפל בה? ד"ר מאיר זמל מסביר

פיסורה: הבעיה הכואבת שניתן לפתור
התמודדות עם כאבים צילום: שאטרסטוק

בשיתוף סופר-פארם פרופשונל

יש בעיות רפואיות שאנחנו מתביישים לדבר עליהן וכתוצאה מכך גם לא מטפלים בהן. בעיות שמקשות על שגרת החיים שלנו. פיסורה היא אחת השכיחות שבהן.

מהי פיסורה?

פיסורה היא קרע או סדק ברירית, מסביר ד"ר זמל מאיר, מומחה בכירורגיה כללית, כירורגיה קולורקטלית ופרוקטולוגיה, רופא בכיר ביחידה הקולורקטלית של החטיבה הכירורגית באיכילוב. "הקרע גורם לכאבים עזים אשר מתחילים בזמן היציאה ויכולים להימשך זמן רב לאחר מכן.

מלבד הכאבים, תסמינים אפשריים נוספים הם דימום בעת הביקור בשירותים. לדברי ד"ר זמל, תסמינים אלה יכולים להעיד גם על בעיות אחרות כגון מחלות מעי דלקתיות או ממאירות וחשוב לאבחן את הבעיה בזמן.

מהם הגורמים לפיסורה?

פיסורה יכולה להגרם בגלל חבלה מקומית, עצירות, שלשולים חוזרים או כתוצאה ממצבים רפואיים שונים כמו מחלת מעי דלקתי, זיהום או ממאירות. גם נשים רבות לאחר לידה, סובלות מפיסורה. הגורם הכי נפוץ הינו טראומה שנובעת בעיקר מעצירות בתדירות גבוהה.

אצל אנשים הסובלים מעצירויות ממושכות או כרוניות, כל יציאה מלווה בכאב עז שיכול להימשך גם שעות רבות לאחר מכן, דימום במהלך היציאה ומעט לאחריה.

מהו הטיפול היעיל לפיסורה?

כיום יש מדרג של טיפולים בפיסורה. ואנו מתחילים מהקל אל המורכב:

הטיפול הראשון שאנחנו ממליצים זה בעצם טיפול מקומי. הטיפול המקומי מכיל גם נוגדי כאב וגם תרופות המשפרות את זרימת הדם למקום. אם אקח צעד אחד אחורה, פצע רגיל בדרך כלל מחלים מעצמו אז מה הסיבה בעצם שהפיסורה לא מחלימה? הסיבה לכך הינה הרפלקס של כיווץ השריר שנגרם מהכאב החזק. הכיווץ המאוד חזק שנוצר מפחית את אספקת דם המקומית ובעצם פוגע ביכולת ריפוי הפצעים העצמית הרגילה שיש לנו.

על כן, על מנת לטפל בפיסורה ולאפשר לה להחלים אנו צריכים להוריד את רמת הכאב ובכך להוריד את רמת הכיווץ.

אני בדרך כלל ממליץ, בשלב ראשון, למרוח קרם המכיל נוגדי כאב ואלחוש מצד אחד, "לידוקאין", ורכיבים הגורמים להרפיה של השרירים ובכך משפרים את אספקת הדם מצד שני, "ניפאדיפין".

הטיפול הבסיסי המקובל הוא טיפול שנמשך 3 שבועות, מספר פעמים ביום. לחולים שהטיפול עזר חלקית אני אמשיך את הטיפול ל-3 שבועות נוספים. ד"ר זמל ממליץ גם לשלב אמבטיות ישיבה במים חמים שזה גם מרפה את השריר.

לעיתים מטופלים מתחילים להרגיש הטבה לאחר שבועיים של טיפול ואז מפסיקים. במידה ולא מטפלים על פי ההוראות, פיסורה יכולה שלא להחלים לחלוטין ולחזור.

בשלב שני, אני מטפל במשחה המכילה ניטרוגליצרין, שאותה אני רושם כאשר אין הטבה בטיפול הראשון, אך לקרם זה, יש תופעת לוואי מאוד נפוצה של כאבי ראש חזקים והוא עלול גם לגרום לירידה בלחץ הדם במטופלים הסובלים מלחץ דם נמוך.

במקביל לטיפול התרופתי, חשוב מאוד לדאוג שהיציאות יהיו רכות בעזרת מרככים, להקפיד על תזונה עשירה בסיבים תזונתיים ולשתות הרבה מים.

לאחוז גדול מהמטופלים, הטיפול התרופתי עוזר אך במקרים שאין הטבה עם הקרמים והמטופל סובל מפיסורה כרונית, ישנן שתי אופציות נוספות: אופציה אחת הינה הזרקת בוטוקס לשריר והאופציה השנייה היא ניתוחית שבה אנו חותכים חלק מהשריר.

הטיפול בקרם חוסך את כל זה. הקרם דורש מרשם רופא, מוכר היטב בקרב ציבור הרופאים וזמין בכל קופות החולים.

הפיסורה הינה תופעה נפוצה מאוד אבל לא מדוברת, אומר ד"ר זמל, בארה"ב למשל, מחקרים מראים כי יש כ- 235,000 מקרים חדשים כל שנה אך כנראה שמדובר במספרים הרבה יותר גדולים, מאחר ואנשים מתביישים או חוששים לדבר על הבעיה ועוד יותר להגיע לבדיקה וטיפול.  

מה אתה ממליץ למי שסובל מהתסמינים הללו?

ראשית לא להתבייש ולפנות לרופא המשפחה לקבל הפנייה לפרוקטולוג. לצערי התסמינים האלה יכולים גם להעיד על בעיות מורכבות ומסוכנות יותר. אם מופיע כאב בפי הטבעת ודימום צריך להיבדק. ההמלצה להיבדק על ידי פרוקטולוג בגלל הקושי לאבחן אם זה טחורים או פיסורה או בעיה אחרת ולפרוקטולוג יש את הכלים לאבחן.

וכמובן חשוב מאוד להקפיד על תזונה עשירה בסיבים, על שתייה מרובה, לאפשר יציאות רכות ולהקפיד על הטיפול והשלמתו.

לזימון תורים:
איכילוב 03-6974000
בני ברק 03-7299644
מכבי 3555*
תל אביב 03-7712800, 03-5678777

פיסורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!