כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
האופציות מתרחבות

רפורמה מהפכנית: "תביא להוזלת עלות תיקון רכבים לציבור"

משרד התחבורה ורשות שוק ההון משיקים רפורמה מהפכנית בענף הרכב שתשפיע על תחום המוסכים, השמאים וחברות הביטוח. בין היתר, יבוטלו רשימת השמאים של חברות הביטוח ויורחב מספר מוסכי ההסדר שיפעלו בתחום הביטוח

רפורמה מהפכנית: "תביא להוזלת עלות תיקון רכבים לציבור"
אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ דוד ביטן אישרה היום (רביעי) את הרפורמה שמקדמים משרד התחבורה והממונה על שוק ההון, שתאפשר למספר גדול יותר של מוסכים לתקן רכב במסגרת תביעת ביטוח, וכן תבטל את רשימות השמאים של חברות הביטוח, במקביל לפרסום תקנות השמאים.

כיום, עומדת בפני המבוטח האפשרות לתקן את הנזק ברכבו במוסך הסדר וכן לבחור שמאי לאומדן הנזק מתוך רשימת השמאים של חברות הביטוח. מכיוון שרוב בעלי הרכבים מעדיפים לתקן במוסך הסדר עקב העלות המופחתת בגובה ההשתתפות העצמית, נפגעים המוסכים שאינם כלולים בהסדר ומקבלים פחות כלי רכב לתיקון לאחר תאונה.

עם כניסת הרפורמה לתוקף, חברות הביטוח יחויבו להגדיל בהדרגה את כמות המוסכים ולאפשר למוסכים נוספים לפעול בתחום תיקוני הרכב. רשות שוק ההון תבחן את הקטנת או השוואת גובה ההשתתפות העצמית בין מוסכים שבהסדר ושאינם בהסדר, כך שמבוטח יוכל לבחור בכל מוסך לתיקון רכבו לאחר תאונה.

על פי ההסדרה החדשה, תחויב חברת הביטוח לאפשר לכל מוסך העומד בקריטריונים ובעל מאפיינים דומים למוסך שעמו יש לה הסכם (היקף פעילות, גודל, סוג כלי הרכב המטופלים) להתקשר עמה ולהיכלל ברשימת מוסכי ההסדר. לצורך זה, חברות הביטוח לא יהיו רשאיות להפלות מוסכים על בסיס גודל או אי השתייכות לרשת מוסכים.

במטרה להבטיח שקיפות ותחרות הוגנת, נקבע גם כי גם אם הרכב יתוקן במוסך שאינו בהסדר, אשר עומד בתנאים של חברת הביטוח עם מוסכי ההסדר שלה, חברת הביטוח תגבה מהמבוטח השתתפות עצמית זהה; המוסך לא יממן עלות של רכב חליפי; התשלום למוסך יבוצע תוך 30 יום; וחברת הביטוח לא תתקשר בהסכם מסחרי המגביל את המוסך בסכום תיקון הרכב או בממוצע עלות התיקון.

חברות הביטוח יחויבו מעתה לשווק גם פוליסת ביטוח ללא בידול השתתפות עצמית, ורשות שוק ההון תפעל לכך שסכום ההשתתפות העצמית יהיה סביר. סוכן ביטוח לא יעניק או יקבל עמלה או כל טובת הנאה, במסגרת הליך בחירת המוסך או השמאי, לרבות באמצעות חברה לניהול תביעות או כל גורם אחר המעורב בתהליך, וכן בשל שירותי ייעוץ בתביעה.

לצד הרחבת מוסכי ההסדר ברפורמה החדשה, יפורסם משרד התחבורה תקנות שמאים מעודכנות, הקובעות כי על השמאי לציין באופן אובייקטיבי מחיר שוק של מוצרי תעבורה, ולא רק מחיר מחירון כנהוג כיום. "מחיר השוק" ישקף את כל ההנחות הקיימות בשוק, כולל עמלת חלפים שתשולם למוסך.

המבוטח יוכל גם לבחור שמאי רכב שייבחר באופן רנדומלי מתוך מאגר השמאים על בסיס גיאוגרפי, או לבחור בשמאי פרטי מטעמו.

התקנות המעודכנות צפויות להביא להפחתת גובה השומות וכן לצמצם את הפער בין המוסכים, כך שהמבוטח יוכל לפנות לכל מוסך לפי בחירתו. במשרד התחבורה וברשות שוק ההון מצפים כי הרפורמה תפחית את עלויות תיקוני הרכב וכך תביא להורדת מחירים ולשקיפות מלאה בענף.

מוסך רכב נהגים הוזלה ההפחתת מחירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד