כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
חצי שנה

מאז פרוץ המלחמה, מאות פצועים הגיעו לשיקום באשפוז

ועדת הבריאות דנה בשירותי השיקום באשפוז ובבית לפצועי המערכה. כאלף מיטות שיקום בארץ, כמאתיים יתווספו בשנה הקרובה. תוספת של 200 מיליוני ש"ח לתכנית השיקום | יו"ר הוועדה ח"כ יוני משריקי: "ישיבת הוועדה הקודמת לפני כחצי שנה - הביאה לפתיחת מחלקות אשפוז והוספת מיטות"

מאז פרוץ המלחמה, מאות פצועים הגיעו לשיקום באשפוז
מיטות אשפוז בביה"ח צילום: פלאש 90

כ-800 פצועים, הגיעו לשיקום באשפוז מאז פרוץ המערכה. כך דווח בוועדת הבריאות של הכנסת, שערכה ישיבת מעקב על שירותי השיקום האישפוזיים והביתיים המוצעים לנפגעי המלחמה.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי מסיעת ש"ס הדגיש כי ישיבת הוועדה הקודמת לפני כחצי שנה - הביאה לפתיחת מחלקות אשפוז והוספת מיטות. משריקי ביקש ממשרד הבריאות, להעביר לוועדה את תכנית השיקום המעודכנת בתוך שבוע, את מספר מיטות האשפוז בפועל במחלקות השיקום (לא רק מיטות בתקן), לקבל פילוח של התקציב שהוקצה לטובת השיקום בכל אחת מהשנים 2024 ו-2025 תוך הבחנה בין תקציב שנכנס לבסיס ולבין תקציב חד פעמי.

בנוסף, התבקש המשרד לעדכן את הוועדה על הקמת מערכת מידע ממוחשבת שתבדוק זמני המתנה ועומסים במוסדות השיקום, לעדכן את הוועדה על מצב תכניות התמריצים ולפעול בהקדם להסדרת תיקנון מיטות אשפוז יום שיקומי.

בנוסף, התבקש הממונה על השכר לעדכן את הוועדה אודות התכניות לתימרוץ מקצועות הבריאות השונים בתחום השיקום ולוחות זמנים מפורטים ליישומן.

ד"ר ירון סחר, מנהל אגף השיקום במשרד הבריאות, סיפר כי מפרוץ המלחמה הגיעו מעל 800 מטופלים לשיקום באשפוז, ובכל שבוע לחימה מצטרפים פצועים נוספים הזקוקים לשירותי שיקום באשפוז. אשפוז אורך בממוצע 6 שבועות, המשוחררים יזדקקו להמשך שיקום בקהילה, וצפויים מקרים רבים של כפל-תחלואה. מדובר בפציעות מורכבות ותהליך השיקום יהיה ממושך ומורכב, גם לאחר התקנת התותב. זאת, בנוסף לשיקום הנפשי.

לדבריו, עוד טרם המלחמה תוכננה תוספת מיטות אשפוז, כיוון שקיים חוסר ראשוני של מאות מיטות אשפוז שיקומי עבור מטופלי שגרה, כאשר 95% תפוסה במיטות קיימות ערב המלחמה והמתנה משמעותית למיטת שיקום. באזור המרכז יותר מפי 2 מיטות שיקום לנפש - מאשר בצפון ובירושלים – אך ניכר שיפור בעקבות פתיחת הקמפוס החדש בהדסה. כיום כ-1,000 מיטות אשפוז, לא כולל שיקום יום וגריאטריה. השנה נוספו או יתווספו 186 מיטות חדשות. הוא העריך כי בקיץ הקרוב ייפתח מרכז השיקום החדש במרכז הרפואי פוריה, ובנוסף ייפתחו מחלקה עד שלוש מחלקות - במרכז השיקום החדש בבת ים.

סחר הדגיש כי חלק מההמתנה לשיקום נגרמת ממחסור ברופאים ייעודיים, אחיות-שיקום, והצורך בתגבור אשפוז-היום. היום המשרד פירסם להערות הציבור מבחן-תמיכה להקמת מרכזי שיקום קהילתי בהיקף של 48 מיליוני ₪ - והוא יגדל בשנה הבאה ל-74 מיליוני ₪, סחר העריך כי המהלך יביא לפתיחת 16 מרכזי שיקום ברחבי הארץ. זו תהיה כמעט הכפלה של מרכזי השיקום הקיימים כיום. הוא סיפר על גיוס רופאי-שיקום עולים מארה"ב ותגבור מערך ההכשרה למתמחים - בתמרוץ קופות החולים.

לפי נריה שטאובר, מנהלת אגף כלכלה במשרד, תכנית הרחבת השיקום מתואמת ומתוקצבת בהיקף של 200 מיליוני ₪, לשנה הנוכחית וכי 175 מליוני ₪ מהם יכנסו לבסיס התקציב. התכנית  כוללת הוספת מיטות שיקום, הרחבת כוח-האדם הייעודי והרחבת השיקום בקהילה.

קארין אלהרר (יש עתיד) תהתה האם מכון לואיס, המתקין את התותבות – עומד בקצב הנדרש, ירון לוי תהה האם נתוני משרד הבריאות מלאים, מדוייקים ומתואמים עם האוצר, טטיאנה מזרסקי קראה לפקח על איכות השיקום בבית, משך הטיפול ואיכות המטפל, דבי ביטון ביקשה כי הקצאת המשרד לתקציב תתפרס גם לפריפריה, וצגה מלקו (הליכוד) הוסיפה את הצורך בתיאום-תרבותי וליווי מקצועי למשפחת המטופל.

יגאל לברן, הפיזיותרפיסט הראשי ב"כללית", סיפר על תכניתם להקמת מרכזי שיקום בפריפריה, וטען כי סכום של 47 מיליוני ₪ הוא לעג חרש – כיוון שרק עלות ההקמה של מרכז "מבואות חרמון" של "כללית" בצומת כ"ח - הייתה 11 מיליוני ₪.

לדברי גאיה עופר, רכזת בריאות באגף התקציבים, תכנית השיקום שהכין משרד הבריאות היא מקיפה ויסודית ומטפלת בכל החסמים הקיימים, כהרחבת מרכזי יום ושיקום בקהילה, וציפייתה כי המשרד ינהל מו"מ עם קופות-החולים בין הקמת מרכזים רבים קטנים – או מעט מרכזים גדולים.​
 

אשפוז פצועים שיקום ועדת הבריאות מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד