כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
יקר כאן

הפסח הזה תיאלצו לשלם יותר: "לא סומכים על המבצעים של רשתות השיווק"

מצבו הכלכלי של כל אזרח שלישי הורע מתחילת הלחימה וכ- 90% מדווחים שסל הקניות שלהם התייקר | לרגל חג הפסח חושפת רשות ההסתדרות לצרכנות ממצאים חדשים לגבי השפעת המלחמה על הרגלי הקניות לחג וגם איך נערכים הישראלים לחג וכמה יוותרו על נופש השנה?

הפסח הזה תיאלצו לשלם יותר: "לא סומכים על המבצעים של רשתות השיווק"
אילוסטרציה צילום: unsplash

חג הפסח הקרוב לא יהיה כבכל שנה. מאז שבעה באוקטובר החיים שאנו מכירים ורגילים אליהם השתנו לחלוטין. בתוך כל אלו, השתנו גם הרגלי הצרכנות והקנייה של רוב הישראלים, בעיקר לקראת החג וההוצאות הרבות שהוא מביא עימו. לרגל החג, ובצל הלחימה שמלווה אותנו, רשות ההסתדרות לצרכנות ערכה סקר מיוחד שבדק את הרגלי הקניה של הצרכנים הישראלים. הסקר נערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 602 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל.

מה נשתנה הפסח הזה? הוא הרבה יותר יקר:

למעלה מ-90% מהמשתתפים בסקר דיווחו כי עלות סל הקניות שלהם יקר יותר מבשנה שעברה. אם לא די בכך ובתקופה הכה קשה שאנו נמצאים בה, כל משתתף שלישי השיב כי מצבו הכלכלי הורע מתחילת הלחימה. כפועל יוצא מכך, כ- 47% מאלו שמצבם הכלכלי הורע, דווחו שההרעה במצבם הכלכלי תגרום להם להקטין את סלי הקניה לקראת החג. הישראלים ינסו להוזיל את סלי המזון שלהם במספר דרכים. כך למשל עולה מהסקר כי כל אזרח שלישי שמצבו הכלכלי הורע יקפיד על קניית מוצרים במבצע או על השוואת מחירים בין המוצרים השונים.

ולצד תחושת התייקרות של סלי המזון, גם האמון של הצרכנים במבצעי רשתות המזון נמצא בשפל. כ- 81% מהמשיבים בסקר דיווחו כי הם לא כל-כך סומכים עד כלל לא סומכים על רשתות השיווק שהן באמת מציעות מבצעים הוגנים לחג הפסח. "לצד הרצון להוזיל את עלות הקניות, חשוב לא להתפתות לקנות כל מוצר שבמבצע", מסביר מנכ"ל רשות ההסתדרות, עו"ד ירון לוינסון, ומוסיף: "הכותרת "מבצע" לא תמיד מעידה על כדאיות הקניה".

מתכננים, משווים, ומקווים שחוסכים:

כדי להתמודד עם עליות המחירים, ולנסות לחסוך איפה שאפשר, ישנם מספר צעדים ומעשים שיכולים לסייע: "קיימות דרכים נוספות להוזיל את העלויות. למשל באמצעות רכישת תחליפים למותגים היקרים והכנה מראש של רשימת קניות מסודרת", מסביר עו"ד לוינסון. דרך נוספת לצמצום בעלויות היא באמצעות השוואת מחירים. ונראה גם שהישראלים מיישמים שיטה זו. למעלה ממחצית מהישראלים משווים מחירים בין רשתות המזון כדי למצוא את הסל המשתלם ביותר עבורם. כמו כן, כ- 35% מהישראלים מפצלים את הקניות לחג, בכדי לחסוך כסף ומבצעים את הרכישות במספר רשתות וחנויות. עוד עולה מנתוני הסקר – כ 70% משתמשים, במידה זו אחרת, בהטבות של מועדני צרכנות כדי להוזיל את עלויות של סל הקניות לחג.

הפסח הזה פחות נופשים

גם זמן הפנאי במהלך החג יראה אחרת השנה. כ- 48% מהמשיבים בסקר דיווחו כי תחושת הביטחון תשפיע על התוכניות למהלך חול המועד וכ-43% דיווחו כי זמן הפנאי שלהם יראה אחרת השנה בעקבות מצב רוח ירוד בצל הלחימה. ומה באשר לנופשים בארץ ובחו"ל? כ- 90% מהמשיבים דיווחו כי השנה הם לא ינפשו במהלך החג. כ- 19% לא יצאו לנופש בעקבות ירידה במצבם הכלכלי. כשליש מהמשיבים דיווחו כי הם לא מתכננים לצאת לנופש בעקבות הלחימה וכשליש בגלל סיבות אחרות.

שבכל הלילות אנו אוכלין שאר ירקות, ומעדיפים אותם מתוצרת ישראלית

נתון מעודד שעוד עולה מהסקר הוא שכ- 71% מהישראלים ירכשו יותר תוצרת ישראלית, זאת בזכות חובת סימון ארץ המקור של התוצרת החקלאית. עוד עולה מהסקר שהישראלים אוהבים להיערך מראש לארוחת החג ורוכשים מוצרים מראש מחשש שיהיה מחסור. עו"ד לוינסון מסביר שלפעמים רכישה מראש יכולה להוזיל את עלויות הקניה: "חשוב להקדים את הקניות ככל שניתן ולא לחכות לרגע האחרון שבו ייתכן מחסור או אפילו מחירים יותר גבוהים". המוצרים אותם רוכשים בהיקף רחב מראש הם – בשר, עוף, דגים, ביצים ומצות. ואילו את הירקות והפירות, מעדיפים הישראלים לרכוש בסמוך לערב החג.

קניות מחירים פסח יוקר המחיה סופר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד