כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
נתונים עגומים

עליה של 141% במקרי המוות מאלצהיימר בארצות הברית

עליה של 141% בתיעוד מקרי המוות מאלצהיימר בארצות הברית. פרופ' טנה מומחה לנוירולוגיה: "אבחון מוקדם מדויק מעניק אפשרויות להאטה ועיכוב של תהליכי המחלה". כ-150,000 נשים וגברים מתמודדים כיום עם דמנציה ואלצהיימר בישראל

עליה של 141% במקרי המוות מאלצהיימר בארצות הברית
אילוסטרציה צילום: unsplash

ערוץ הטלוויזיה האמריקני פוקס ניוז דיווח על גישה פורצת דרך למאבק באלצהיימר ודמנציה, תוך הדגשת התפקיד הקריטי של אבחון מוקדם והתערבות יזומה. הגישה החדשנית עסקה בפוטנציאל הממשי של עיכוב והאטת התקדמות האלצהיימר.

בכתבה אף צוין כי מקרי המוות שתועדו כתוצאה ממחלת אלצהיימר בארצות הברית זינקו ב-141% משנת 2000 עד 2021, וכיום כ-6.9 מיליון אמריקאים חיים עם המחלה, כך על פי דוח חדש של  ארגון האלצהיימר.

אחד ההיבטים הבולטים ביותר בגישה החדשה הזו הוא הדגש על גילוי מוקדם. שכן התקדמות הידע המדעי, ביכולת האבחון ובאמצעות בדיקות מעבדה מאפשרות כעת אבחון מוקדם ומדויק יותר של המחלה. הגילוי המוקדם מגביר משמעותית את הסיכוי להפיק תועלת מתרופות ותיקות להפחתת התסמינים, מתרופות חדשות לפינוי חלבון העמילואיד ומהצטרפות לניסויים קליניים של טיפולים עתידיים.

בהקשר לכך מציין פרופ' דוד טנה מומחה לנוירולוגיה, מנהל המכון לשבץ מוחי וקוגניציה ברמב"ם כי: "איבחון מוקדם ומדויק של מחלת אלצהיימר יכול לסייע בתהליך בחינת התאמה לקבלת טיפול תרופתי אשר יכול להאט את מהלך המחלה, אך ורק אם יינתן בשלב ראשוני בו הוא עדיין עשויי להיות אפקטיבי. במקביל אבחון מוקדם שכזה יכול גם לעודד שינוי מהותי באורח החיים במטרה לעכב את התקדמות המחלה".

פרופ' טנה, יו"ר היוצא של האיגוד הנוירולוגי, המשמש כיועץ לבדיקת דם חדשה בישראל לאבחון אלצהיימר בשם AD-Detect אף הסביר כי: "נוירולוגים בישראל ובעולם יכולים לאבחן את מחלת אלצהיימר באופן מדויק ובשלב מוקדם באמצעות סמנים ביולוגים חדשניים ולא רק בשיטות קליניות ותיקות בהן השתמשנו עד היום. האבחון המוקדם המדויק מהווה תחילתה של מהפכה בתחום ומעניק אפשרות להתערבות תרופתית ושינוי אורחות חיים להאטה ועיכוב של תהליכי המחלה."   

יצוין כי בישראל, על פי הערכת עמותת עמדא, כ-150,000 נשים וגברים מתמודדים כיום עם דמנציה ואלצהיימר. על פי תחזית משרד הבריאות, עד שנת 2050, מספר החולים בארץ עתיד לשלש את עצמו.

בדיקת הדם החדשה הנקראת AD-Detect ומיועדת לאיבחון מוקדם של אלצהיימר ברמת דיוק גבוהה באמצעות סמנים ביולוגים (ביו-מארקרים) מיוצגת בלעדית בישראל על ידי חברת מדיקל לינק ומיועדת לזהות ריכוז גבוה של חלבון עמילואיד בטא המעיד על אלצהיימר. את הבדיקה פיתחה ענקית הדיאגנוסטיקה האמריקאית Quest Diagnostics שאף מפענחת את דגימות הדם שנשלחות מישראל בטיסה למעבדה בקליפורניה. הבדיקה כבר זמינה ברחבי הארץ ומיועדת לנשים ולגברים בכל גיל בעלי הפניה מרופא אשר במסגרת הבירור הרפואי של מצבם הקוגניטיבי, הופנו להמשך בדיקות.

אלצהיימר ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד