כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
במעמד ראש הישיבה

הגאב"ד בתפרח: ישראל מנצחים במלחמה רק בעומקה של הלכה

במהלך שיחה בישיבת תפרח לקראת פתיחת ימי בין הזמנים נשא הגאב"ד הגאון רבי אשר וייס שיחה בגודל מעלת לימוד התורה. התמליל ותמונות מהשיחה

הגאב"ד בתפרח: ישראל מנצחים במלחמה רק בעומקה של הלכה
הגר"א וייס בשיחה בישיבת תפרח צילום: באדיבות המצלם

הגאב"ד הגאון רבי אשר וייס הופיע בראש חודש ניסן במושב תפרח שבדרום ונשא שיעור פתיחה לישיבת בין הזמנים שבנשיאות ראש הישיבה הגאון רבי אביעזר פילץ.

כשנוכח הגאב"ד לראות בית מדרש עמוס ומלא בעמלי תורה נשא בפתח דבריו בפני תלמידי דברי חיזוק בגודל מעלת לימוד ועמל התורה.

"ישראל מנצחים במלחמה מתוך עומקה של הלכה", פתח הגאב"ד והביא את הגמרא במגילה שם מסופר שיהושע בן-נון  רואה שר צבא מופיע לפניו ושואל אותו יהושע הלנו אתה או לצרינו ועונה לו המלאך שר צבא ה' אנוכי. אינני בשר ודם אלא שר צבא ה' אנוכי ומן השמים נשלחתי אליך.

ומסופר בגמרא ששר הצבא בא בפני יהושע בטרוניה ואמר לו אמש בטלתם תמיד של בין הערבים ועכשיו בטלתם תלמוד תורה אמר לו יהושע על איזה מהן באת אמר לו שר הצבא על של "עתה באתי" - הכוונה על עוון ביטול תורה מיד וילן יהושע בתוך העמק- אמר רבי יוחנן מלמד שלן בעומקה של הלכה.

כאן הקשה הגאב"ד הרי מבואר בגמרא במסכת סוטה שהעוסק במלחמה פטור מן המצוות ואם כן לכאורה אין טענה מוצדקת לשר הצבא כנגד יהושע?. על כך ענה הגאב"ד הגר"א וייס שיש לשים לב ששר הצבא לא הגיע במלבוש דרבנן לתבוע את עלבונה של תורה אלא הופיע בפני יהושע בלבוש  שר צבא ותבע את עלבונה של מלחמה איך יתכן לבטל תורה בזמן מלחמה? על "עתה באתי" כיצד ניתן לנצח במלחמה ללא תורה.

ועל זה נאמר וילן בתוך העמק בעומקה של הלכה על מנת לנצח במלחמה. אמר הגאב"ד עשראל מנצחים במלחמה מתוך עומקה של הלכה מתוך עומקה של התמדה ועמל התורה וגם בימי בין הזמנים צריכים לדעת ולזכור שישראל מנצחים במלחמה בזכות הישיבות והכוללים.

את דבריו חתם הגאב"ד בברכה שבניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל.

הרב אשר וייס ישיבת תפרח הרב אביעזר פילץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד