כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
חיפושים אחר התוקפים

השר ביקר את הרב שהותקף מחוץ לבית כנסת

השר מלכיאלי והשגריר הישראלי ביקרו במולדובה את הרב הראשי שהותקף וקראו: "לעקור את האנטישמיות מהשורש". כוחות הביטחון מנסים לתור אחרי המפגעים האנטישמים

השר ביקר את הרב שהותקף מחוץ לבית כנסת
ביקור השר מלכיאלי במולדובה צילום: באדיבות המצלם

השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי הגיע הבוקר יחד עם שגריר ישראל במולדובה ד"ר יואל ליאון לבית הכנסת הגדול של קישינב, "גלייזר שול". בית הכנסת בן ה-130 שנה, נהרס במלחמת העולם השנייה, שוקם בידי חיילים יהודיים סובייטים והיה היחיד שהמשיך לפעול גם בתקופת הקומוניזם. 

השר, שהגיע עם רמ"ט לשכתו מר עקיבא חופי, למדינה לפגישות עם בכירי הממשל, הגיע לבית הכנסת כדי לחזק את הרב הראשי מענדל אקסלרוד שחווה תקיפה אנטישמית מילולית בשבת. אחרי כמה שנים רגועות ללא תקיפות אנטישמיות רשומות, צעיר עם חזות מזרח-אירופאית הגיע במכוניתו אל מחוץ ל"גלייזר שול" הממוקם ברחוב "חב"ד ליובאוויטש" והחל לצלם את מבנה בית הכנסת. 

שומר המתחם ניגש אליו וביקש לבדוק במה מדובר ולאחר שהלה החל לקלל את היהודים ואת ישראל, הגיע בדיוק למקום הרב הראשי, הרב מענדל אקסלרוד והצעיר הפנה את זעמו כלפי הרב וצעק לעברו בשנאה: "מה אתם עושים פה? איך זה שאף אחד לא גמר אותך על כל מה שאתם מעוללים לפלסטינאים?". התוקף ניסה להתקרב אל הרב אולם השומר חצץ בין השניים עד שהרב נכנס בחזרה לבית הכנסת והאנטישמי עזב את המקום ברכבו. 

אירוע זה מצטרף לאירוע אנטישמי נוסף שאירע לפני כשבוע כאשר אנטישמים השחיתו אנדרטה לזכר קורבנות השואה בעיר סורוקה וריססו עליה כתובת לשחרור פלסטין.

השגריר ליאון אמר בביקור שקיים הבוקר בבית כנסת בקישינב, בפגישה עם הרב ורבני ומנהיגי הקהילות במדינה כי "זה ביקור סולידריות עם הרב הראשי למולדובה. אנחנו כמדינת ישראל מעלים את זה לכל רמה אפשרית פה במדינה. אנטישמיות היא בעיה חברתית מקומית, בעיה סוציולוגית של החברה המקומית. אנחנו מחזקים את ידיך בעניין ומקווים שגם פה יראו ימים יפים וטובים יותר". 

השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי אמר: "התקיפה היא לא רק נגד הרב אלא נגד העם היהודי. אתה מגדל פה כבר דור רביעי של שלוחי חב"ד (סבו של הרב אקסלרוד נשלח למדינה על ידי הרבי מליובאוויטש בשנת 1989). על הכתפיים שלך ושל אבותיך ואבות אבותיך היה העול לשמור פה על הגחלת היהודית. באנו לחזק ויצאנו מחוזקים. בעזרת ה' תקבל כוחות להנהיג ביד רמה את הקהילה היהודית במדינה. אנחנו לרשותך. באנו לכאן כדי לומר לשלטונות באופן ברור שאנחנו נגד האנטישמיות". 

בקהילה היהודית במולדובה מביעים זעזוע מהתקריות ואומרים כי למרות שתקריות אנטישמיות במדינה הן אירוע נדיר שמתרחש אחת לכמה שנים, אין ספק שההסתה נגד ישראל, בפרט בתקשורת הרוסית שאותה צורכים תושבים רבים במדינה גורמת לצעדים שכאלו. 

בהוראת נשיאת מולדובה מאיה סנדו, שהמקרים הובאו לידיעתה נכנסו כוחות הביטחון לעובי הקורה והם מנסים לתור אחרי המפגעים האנטישמים כדי לעוצרם ולהביא למאסרם. "מדינת מולדובה לוקחת את זה מאד ברצינות" אומר יו"ר הקהילה היהודית-חב"ד הרב זושא אבלסקי "ובהוראת הנשיאה סנדו הוחלט להגביר את השמירה סביב בתי הכנסת שאנו מפעילים ברחבי המדינה וסביב בית הספר וגני הילדים שלנו, וכן לעשות כל מאמץ כדי לתפוס את הפושעים".

לדברי הרב אבלסקי, ה"נקמה" היהודית על התקריות האנטישמיות תהיה עריכת לילות סדר ב-18 ערים במולדובה ובחבל טרנסניסטריה הסמוך. "התקיפות באו להנמיך את רוחנו ולגרום ליהודים כאן פחד ואימה, אבל הן רק גרמו לנו להוסיף באור, באחדות ובמצוות", אמר הרב.

מולדובה אנטישמיות מלחמת חרבות ברזל מיכאל מלכיאלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד