כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"עיתונות אינה פשע"

ביידן שוקל את בקשת אוסטרליה לבטל את העמדתו לדין של מייסד ויקיליקס

בהמשך לקביעת בית המשפט בבריטניה כי לא ניתן להסגיר את ג'וליאן אסאנג' ללא התחייבות אמריקנית שלא יוטל עליו עונש מוות. העורך הראשי של ויקיליקס קורא לביידן "להכיר בכך שעיתונות אינה פשע"

ביידן שוקל את בקשת אוסטרליה לבטל את העמדתו לדין של מייסד ויקיליקס
אילוסטרציה צילום: unsplash

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי הוא שוקל בחיוב את בקשת אוסטרליה לבטל את המשימה האמריקנית בת העשור, להעמיד לדין את מייסד 'ויקיליקס' ג'וליאן אסאנג', בגין פרסום שלל מסמכים מסווגים אמריקאים.

במשך שנים, אוסטרליה קראה לארה"ב לבטל את התביעה נגד אסאנג', אזרח אוסטרלי שנלחם במאמצי הסגרת ארה"ב מהכלא בו הוא שוהה בבריטניה. ביידן, שנשאל על הבקשה האוסטרלית ביום רביעי, בזמן שאירח את ראש ממשלת יפן פומיו קישידה לביקור רשמי בבית הלבן, השיב: "אנחנו שוקלים את זה".

נגד אסאנג' הוגש כתב אישום בגין 17 אישומי ריגול ועוד אישום נוסף על שימוש לרעה במחשב, בגין פרסום שלל מסמכים מסווגים של ארה"ב בערוץ שלו לפני כמעט 15 שנה. תובעים אמריקאים טוענים כי אסאנג', בן ה-52, עודד ועזר למנתח המודיעין של צבא ארה"ב, ברדלי אדוארד מאנינג, לגנוב קבצים דיפלומטיים וצבאיים שפרסמה ויקיליקס, תוך סיכון חיים.

אוסטרליה טוענת לאיפה ואיפה בין הטיפול האמריקאי באסאנג' לבין שותפו בפרשה מאנינג. נשיא ארה"ב דאז, ברק אובמה, קיצר את 35 שנות המאסר שהוטלו על מאנינג וקצב אותן לשבע שנים, מה שהוביל לשחרורו מהכלא ב-2017.

תומכיו של אסאנג' אומרים שהוא עיתונאי המוגן על ידי התיקון הראשון לחוקת ארה"ב, בחושפו לטובת הציבור שורה של עוולות שנעשו ע"י צבא ארה"ב בעיראק ובאפגניסטן.

רעייתו של אסאנג', אמרה כי מייסד ויקיליקס "נרדף בגלל שחשף את המחיר האמיתי של מלחמה בחיי אדם". היא ציינה כי בריאותו ממשיכה להידרדר בכלא וכי היא חוששת שהוא ימות מאחורי סורג ובריח.

ראש ממשלת אוסטרליה, אנתוני אלבני, אמר שתגובתו של ביידן אודות האפשרות שלא להעמיד לדין את אסאנג' - מעודדת. "העלינו את הדרישה לאי הסגרתו של אסאנג' בכל דרך אפשרית מול כל דרג של ממשל, והצגנו זאת כאינטרס לאומי של אוסטרליה", אמר אלבני. "אסאנג' כבר שילם מחיר משמעותי כבד ואין מה להרוויח יותר מכליאתו המתמשכת. זו דעתה של ממשלת אוסטרליה", הוסיף.

העורך הראשי של ויקיליקס כיום, קריסטין הרפנסון, אמר בתגובה לדבריו של ביידן, כי "לא מאוחר מדי עבור הנשיא ביידן לעצור את הסגרתו של ג'וליאן לארה"ב, הוראה שנבעה ממניעים פוליטיים של קודמו אובמה".

לדבריו, "ביטול ההאשמות נגד ג'וליאן, יגן על חופש הביטוי ועל זכויות העיתונאים והמפרסמים ברחבי העולם. אנו מפצירים בו לסיים את ההליך המשפטי הזה; לשחרר את ג'וליאן; ולהכיר בכך שעיתונות אינה פשע".

כזכור, בית משפט בריטי קבע בחודש שעבר כי לא ניתן להסגיר את אסאנג' לארצות הברית באשמת ריגול, אלא אם כן הרשויות בארה"ב יספקו התחייבות כי הוא לא יקבל עונש מוות.

ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' ארצות הברית אוסטרליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד