כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בתקווה שרוסיה תצטרף

שוויץ תארח ועידת שלום בינלאומית בעניין אוקראינה

הוועידה תתקיים בעוד כחודשיים באגם לוצרן. נשיאת שווייץ: "צעד ראשון בתהליך לקראת שלום קבוע העשוי להוביל למפגש נוסף בהמשך". ייתכן ונשיא ארה"ב ביידן ייטול חלק בוועידה. סין בעלת בריתה של רוסיה טרם הודיעה אם תשתתף

שוויץ תארח ועידת שלום בינלאומית בעניין אוקראינה
שווייץ צילום: מרדכי לובעצקי

ממשלת שוויץ הודיעה ביום רביעי כי תארח ביוני ועידה בינלאומית עם ייצוג בדרג גבוה, כדי לנסות להביא למתווה שלום באוקראינה לאחר יותר משנתיים של מלחמה, והביעה תקווה שרוסיה תצטרף גם היא לתהליך השלום מתישהו.

הועידה תתקיים באתר הנופש בורגנשטוק על שפת אגם לוצרן בתאריכים ט' וי' סיון (15 ו-16 ביוני), וגורמי ממשל בכירים מעשרות מדינות צפויים להשתתף בו. מדובר ביישום תוכנית שהציבו בחודשים האחרונים נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ושר החוץ השוויצרי איגנציו קסיס, שציין כי יותר מ-100 מדינות יוזמנו לכינוס.

"המדינה הראשונה שדיברנו אתה, אחרי אוקראינה כמובן, הייתה רוסיה, כי תהליך שלום לא יכול לקרות בלי רוסיה, גם אם היא לא תהיה שם בפגישה הראשונה", אמר הדיפלומט השוויצרי הבכיר לכתבים בברן, בירת שוויץ.

היומון השוויצרי 'ניו ציריך צייטונג', דיווח כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עשוי להשתתף בוועידה, אך גורמים בבית הלבן אמרו ביום רביעי כי טרם התקבלה החלטה אודות אישי הממשל שייצגו את ארה"ב בפסגה וכי בשלב זה טרם אושרו תוכניות לנסיעה.

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הזהיר בשבוע שעבר כי משא ומתן פוטנציאלי לסיום הלחימה באוקראינה יכול להצליח רק אם הוא יתחשב באינטרסים של מוסקבה.

הוא דחה סבב מתוכנן של שיחות שלום, וטען כי מדובר בתכסיס מערבי שנועד לגייס תמיכה בינלאומית רחבה יותר בקייב. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר שלא יהיה שלום באוקראינה עד שהמטרות של רוסיה יתממשו.

מנגד, נשיאת שוויץ הגב' אמהרד, הבהירה כי "אנחנו לא הולכים לחתום על הסכם השלום בוועידה הזו". היא כינתה את הפסגה "צעד ראשון" בתהליך לקראת שלום בר קיימא באוקראינה, העשוי להוביל למפגש נוסף בהמשך.

"צריך להיות ברור מההתחלה שרוסיה - במוקדם או במאוחר – תהיה חייבת להיות שם", אמר שר החוץ השווייצרי קסיס. "זה לא חובה שזה יהיה שם ביום הראשון. ניתן גם לדמיין שביום הראשון המשתתפים עשויים לקיים דיון כיצד ניתן לצרף את רוסיה לשיחות באופן היעיל ביותר". לדבריו, מדובר במהלך "פורץ דרך" שחייב להיות קונצנזוס אודותיו.

ממשלת שוויץ עדכנה כי בשיחות המוקדמות שנערכו לקראת הסדרת הוועידה, היו מעורבים מלבד ארה"ב והאיחוד האירופי, גם נציגי המדינות המתפתחות, בהן ברזיל, סין, אתיופיה, הודו, ערב הסעודית ודרום אפריקה.

שר החוץ של שווייץ ציין כי לארצו יש מסורת דיפלומטית של ניסיונות גישור בין יריבים וכי המלך נובע מתחושת ה"אחריות" של שוויץ לתרום לתהליך השלום באוקראינה. הוא הוסיף כי השתתפות ארה"ב בוועידה היא "חיונית", ועדכן כי זו אכן אישרה את השתתפותה בפני השוויצרים, אם כי לא סוכם עדיין באיזה דרג.

בעבר הציע נשיא אוקראינה זלנסקי נוסחת שלום בת 10 נקודות, הדורשת בין היתר, את הוצאתם של כל הכוחות הרוסיים מאוקראינה ונטילת אחריות על פשעי מלחמה, זאת בעוד שני הצדדים ממשיכים להילחם לאורך קו החזית של כ-1,500 ק"מ. מוסקבה דחתה את ההצעה על הסף.

סוגיה נוספת שעומדת במוקד ההיערכות לקראת הועידה היא שאלת השתתפותה של סין, בעלת בריתה המרכזית של רוסיה. במהלך ביקור שערך שר החוץ של שווייץ בחודש שעבר בסין, הוא לחץ על בייג'ינג שתתמוך במהלך. יוזכר כי לפני יותר משנה בייג'ינג הציגה תוכנית משלה בת 12 נקודות לסיום הלחימה באוקראינה.

משרד החוץ של סין מסר מצדו כי בייג'ינג תומכת בוועידה שתהיה מקובלת הן על ידי רוסיה והן על ידי אוקראינה, מה שאינו המקרה כרגע.

בורגנשטוק, השוכנת מעל אגם לוצרן, אירחה כבר בעבר כינוסים דיפלומטיים, כולל שיחות בין שני חלקי קפריסין, היוונית והטורקית ב-2004, פסגה שהובילה למהלכים של פיוס חלקי בלבד באי הים-תיכוני.

שוויץ מלחמת אוקראינה רוסיה ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד