כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
פרס את משנתו

האלוף "לא מופתע מ-7 באוקטובר" ומותח ביקורת חריפה

אלוף פיקוד דרום לשעבר יום טוב סמיה תקף את המערכת המדינית והצבאית לנוכח אירועי 7 באוקטובר: "הממשלה מזמן צריכה ללכת הביתה"

האלוף "לא מופתע מ-7 באוקטובר" ומותח ביקורת חריפה
קיבוץ ניר עוז אחרי מתקפת חמאס צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

זה כבר 189 ימים שבהם כוחות צה"ל פועלים בעומק רצועת עזה על מנת לממש את יעדי המלחמה - מיטוט שלטון חמאס והשבת 134 החטופים ארצה. יום טוב סמיה, אלוף פיקוד דרום לשעבר, שוחח עם אריה אלדד ורון קופמן ב-103fm ופרש את משנתו על אירועי 7 באוקטובר והתייחס להתנהלות המערכת המדינית והצבאית ערב השבת השחורה ואחריה. 

"לאן זה הולך?", ביקש קופמן להבין, והאלוף (מיל') סמיה הסביר: "הכאוס שמתקיים במדינה הזו כבר 25 שנים, לא מאתמול. תחפשו בספריי למה החלטתי בשנת 2000 לקום ולעזוב את הצבא, שהייתי במסלול מזהיר, הייתי האלוף הכי צעיר בצבא, החלטתי לקום וללכת. תשאלו את אהוד ברק מה אמרתי לו, אמרתי לו 'כי אתם הופכים את הצבא הזה לפוליטי'. המדינה זזה קדימה, היא לא יכולה להישאר על הפנקס האדום. דברים קורים, חברה מתפתחת".

עוד טען סמיה כי "יש להבדיל אלף הבדלות בין פוליטיקה פנים ארגונית לבין פוליטיקה פוליטית מדינית, שבה פוליטיקאים מתחילים לשייך את הקצינים שלהם לפי המפלגות - זו סכנה הרבה יותר גדולה".

נוסף על כך ביקר סמיה את מינויו של אלוף משנה א' בתחקיר הפנימי על אירועי שבעה באוקטובר לאחר הדחתו מתפקידו. "טעות חמורה. טעות חמורה מאוד של הצבא. גסה, בוטה, בזמן לא נכון, אין זמן טוב לעשות טעויות, אבל יש זמן פי מאה יותר גרוע. אני מבין שהצבא תיקן את הטעות והזיז אותו לחלוטין משם. הצבא הבין שהוא עשה טעות חמורה, גסה ובוטה, הוא הודיע שהוא לא יהיה בצוות ובתחקיר, הוא ייחקר בתור אחד שאצלו היו תקלות, זה מעמד אחר לגמרי. אני מכיר בצבא, בשנייה שאני מנסה לענות לעצמי מה קרה בשבעה באוקטובר אני נכנס לדיפרסיה איומה".

מתוך דף הפייסבוק שלוהאלוף במיל' יום טוב סמיהצילום: מתוך דף הפייסבוק שלו

"יש שם כל כך הרבה דברים פשוטים שלא קרו. אני לא מדבר על הקונספציה של ראש הממשלה והממשלה שמזמן צריכה ללכת הביתה, מובילה את המדינה לאן שלא צריך", תקף. "אין במדינת ישראל, שכל כך ביטחונית, אין לנו מועצה לביטחון לאומי, יש לנו טלאי על טלאי על טלאי. המועצה לביטחון לאומי שלנו צריכה להיות מורכבת מאנשים בלתי תלויים פוליטיים באף אחד, לעשות הערכות מצב מדיניות גאופוליטיות".

סמיה המשיך ומתח ביקורת חריפה: "במקום זה נותנים פרס תנחומים למי שהגיע למקום 49 בפריימריז, ממנים שרת ביטחון ואסטרטגיה שאין לה מושג ולא למדה את זה ולא שירתה את זה, אז היא עולה על מטוס ונוסעת למדינות העולם. אנחנו הולכים בצעד תימני כבר 30 שנה, אני לא מופתע משבעה באוקטובר".

באשר לסוגיית מינוי המזכיר הצבאי הדגיש: "זה צריך להיות התפקיד האחרון בצה"ל, אחרי הולכים לאזרחות. אין מה לעשות, הם נדבקים בחיידק הפוליטי. אם אתה נמצא ארבע שנים בפוליטיקה, קואליציה, בעד, נגד, מי נכנס, מי יוצא, אתה חוזר לצבא אתה עם הקלקול הזה. לכן משם צריך ללכת הביתה. נתתי דוגמאות על אנשים שונים, לא רוצה לתת שמות כי זה מאוד רגיש, אבל שמישהו יעשה דוקטורט על זה פעם, שיראה כשהם חזרו לצבא, אם הם היו אנשים שונים או לא - הם באו אנשים שונים חזרה. לכן צריך להחליט שזה התפקיד האחרון בצה"ל".

יום טוב סמיה מלחמת חרבות ברזל רדיו 103FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד