כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
"פשע נגד האנושות"

ישראל ביקשה מארגנטינה להכריז על משמרות המהפכה האיראניים כעל ארגון טרור

בית המשפט בארגנטינה קבע שאיראן וחיזבאללה אחראים לפיצוץ המרכז היהודי הקטלני ב-1994. בהתקפה על המרכז היהודי בבואנוס איירס - שמיוחסת זמן רב לאיראן - נהרגו 85 בני אדם ונפצעו 300

ישראל ביקשה מארגנטינה להכריז על משמרות המהפכה האיראניים כעל ארגון טרור
ראש הממשלה באתר הפיגוע בארגנטינה. צילום: צילום: משה מילנר, פלאש 90

בית המשפט הפלילי העליון בארגנטינה קבע כי איראן היא שתכננה את התקיפה וחיזבאללה, ביצע את פיגוע הטרור במדינה נגד המרכז היהודי ב-1994.

בפסק דין שפורסם בסוכנות הידיעות AP, בית המשפט פסק כי איראן וחיזבאללה אחראים לפיצוץ בבואנוס איירס שמוטט את המרכז הקהילתי, בו נהרגו 85 בני אדם ונפצעו 300. בית המשפט קבע כי המתקפה באה כנקמה על כך שארגנטינה התנערה מהסכם שיתוף פעולה גרעיני עם טהראן.

בטענה לתפקידה ה"פוליטי והאסטרטגי" של איראן בהפצצה, בית המשפט בארגנטינה סלל את הדרך למשפחות הקורבנות להגיש תביעות נגד הרפובליקה האסלאמית של איראן. בשלושת העשורים האחרונים, איראן לא הסגירה אזרחים שהורשעו בארגנטינה. צווי מעצר של האינטרפול לא הובילו לשום מקום.

"המשמעות של הפרות זכויות אדם חמורות אלה עבור הקהילה הבינלאומית בכללותה מעוררת את חובתה של מדינה לספק הגנה שיפוטית", נכתב בפסק הדין, שקבע כי הפצצת המרכז הקהילתי של יהודי ארגנטינה היא "פשע נגד האנושות".

שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב על הפסיקה: "בית המשפט בארגנטינה קבע שאיראן והחיזבאללה אחראים לשני פיגועי הטרור שקרו בארגנטינה לפני כ-30 שנה, בבניין שגרירות ישראל בו נרצחו 29 אנשים ונפצעו 242 ובבית הקהילה היהודית בו נרצחו 85 ונפצעו 330, והגדיר אותם כפשע נגד האנושות".

‏עוד אמר: "שוחחתי עם שרת החוץ של ארגנטינה דיאנה מונדינו וביקשתי שארגנטינה תכריז על משמרות המהפכה האיראניים כעל ארגון טרור. איראן היא האויבת של ישראל וגם של ארגנטינה ומובילה יחד עם החיזבאללה פעילות טרור בדרום אמריקה ובכל העולם והחלטה זאת נגד משמרות המהפכה תהיה צעד חשוב בבלימת התוקפנות האיראנית. כעת הזמן לבלום את איראן".

החלטת בית המשפט לא באה כהפתעה. מערכת המשפט בארגנטינה טוענת זמן רב שאיראן עמדה מאחורי המתקפה, והיחסים בין המדינות צוננים - במיוחד לאחר קריסת חקירה משותפת. איראן הכחישה מעורבות.

בית המשפט קבע כי בכירים איראנים ומפקדי משמרות המהפכה ביצעו את ההפצצות בתגובה לכך שארגנטינה ביטלה שלושה חוזים שהיו מספקים לטהראן טכנולוגיה גרעינית באמצע שנות ה-80. מסקנותיה התבססו על דוחות מודיעיניים חסויים.

 
ארגנטינה איראן חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד