כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
3.5 מיליון דולר לטיל

כמה זה עלה לנו? העלות האדירה של היירוט הלילה

הפעלת מערכות ההגנה הלילה בישראל עלו מספר מיליארדים לתקציב הביטחון. המומחה הסביר: "3.5 מיליון דולר לטיל חץ, מיליון דולר לשרביט קסמים, עלויות כאלה ואחרות למטוסים. סדר גודל של 5-4 מיליארד שקל"

כמה זה עלה לנו? העלות האדירה של היירוט הלילה
יירוטים של כיפת ברזל צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מתקפת הטילים המסיבית של איראן הלילה על ישראל נבלמה על ידי מערכות ההגנה של ישראל, אך זה עלה לא מעט כסף. תא"ל במיל' ראם עמינח, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל מעריך כי: "מדובר בסדר גודל של 5-4 מיליארד שקל להגנה הלילה, כשאני מדבר רק על ההורדה של מה שיש להם, אני בכלל לא מדבר על פגיעות כאלה ואחרות, שהפעם הן שוליות", אמר בשיחה עם אולפן ynet.

עוד אמר עמינח לווינט: "אם אנחנו מדברים על טילים בליסטיים שצריך להוריד עם מערכת חץ, טילי שיוט שצריך להוריד עם טילים אחרים, והכטב"מים, שבעצם אנחנו מורידים אותם בעיקר עם מטוסים - אז תחברו את העלויות - 3.5 מיליון דולר לטיל חץ, מיליון דולר לשרביט קסמים, עלויות כאלה ואחרות למטוסים. סדר גודל של 5-4 מיליארד שקל".

"לאיראנים זה עולה פחות מ-10 אחוז ממה שעולה לנו לעצור את זה. בואו נסתכל עתידית, עוד שנה, שנתיים או חמש שנים, הם יכולים לנהל גם 50 התקפות כאלה ואתה רוצה להיות מוכן לכמות ההתקפות. אז צריך לנסות להבין איזה כמות של הגנה אנחנו צריכים. בואו נגיד שאם תקציב צה"ל נטו בשנת 2023 היה 60 מיליארד שקל, בפחות מכפול מזה אין לך שום סיכוי להגיע למצב שבו אתה מסוגלת להחזיק את הכמויות הנדרשות" אמר תא"ל במיל' ראם עמינח, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל.

יואל נווה, הכלכלן הראשי לשעבר במשרד האוצר, התראיין גם הוא לאולפן ynet בנושא. "יש לזה משמעויות מאוד מאוד כבדות על הכלכלה הישראלית. זה עלול להביא למצב שבו גם לא נצליח לממן את זה, גם הוצאות הריבית שלנו יגדלו משמעותית כי החוב יגדל לרמות מאוד גדולות".

 

איראן מלחמת חרבות ברזל המתקפה האיראנית על ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד