כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ישראל עלולה להגיב

טילים איראנים רבים נכשלו בשיגור או התרסקו לפני שפגעו במטרה

איראן שיגרה בין 115 ל-130 טילים בליסטיים לישראל. רבים מהם לא הצליחו לעוף מספיק או התרסקו לפני שהגיעו ליעדם. לפחות תשעה טילים איראנים פרצו את מערכת ההגנה האווירית של ישראל ופגעו בשניים מבסיסי האוויר של ישראל

טילים איראנים רבים נכשלו בשיגור או התרסקו לפני שפגעו במטרה
תרגיל צבאי באיראן צילום: שאטרסטוק

כ-50% מהטילים הבליסטיים ששוגרו מאיראן לא הצליחו לעוף מספיק או התרסקו לפני שהגיעו ליעדם, כך אמרו שלושה בכירים אמריקאים ל'וול סטריט ג'ורנל'.

גורמים אמריקאים אמרו כי איראן שיגרה בין 115 ל-130 טילים בליסטיים לישראל. כאשר נשאלו על פרטים נוספים לגבי אותם שיגורים, הודו הבכירים כי רק כמחציתן יורטו בהצלחה, השאר נכשלו בטיסה ולא הגיעו ליעדים שלהם, אמרו הגורמים.

לפחות תשעה טילים איראנים פרצו את מערכת ההגנה האווירית של ישראל ופגעו בשניים מבסיסי האוויר של ישראל, אך לא דווח על נזק משמעותי, כך אמר גורם אמריקאי בכיר לחדשות ABC.

חמישה טילים בליסטיים פגעו בבסיס האוויר נבטים, וגרמו נזק למטוס תובלה C-130, ובמסלול לא בשימוש ומתקני אחסון ריקים. ארבעה טילים בליסטיים נוספים פגעו בבסיס האוויר בנגב, אך לא היו דיווחים על נזק משמעותי, אמר הגורם.

ה'וול סטריט ג'ורנל' דיווח כי ישראל עלולה להגיב בקרוב למתקפה של איראן, כך לפי שלושה גורמים מערביים. אבל ארה"ב לא תשתתף באף פעולה התקפית כזו, אמרו הגורמים. ארה"ב דוחפת את ישראל לא לעשות שום דבר שיכול להרחיב את הסכסוך. "אנחנו לא הולכים להשתתף בשום מבצע התקפי נגד איראן", אמר גורם רשמי.

הנשיא ביידן ייפגש היום בוושינגטון עם ראש ממשלת עיראק, מוחמד שיעא אל-סודאני. הפגישה שתוכננה קודם לכן תתקיים פחות מ-48 שעות לאחר שארה"ב סייעה ליירט התקפות מל"טים וטילים מאיראן, שחלקן שוגרו מעיראק.

עוד דווח, כי הנשיא ביידן הורה לצוות הביטחוני שלו להגן בכוח על ישראל לפני 11 ימים, כך אמרו גורמים אמריקאים, על רקע החששות שאיראן עלולה להגיב נגד ישראל על תקיפה ב-1 באפריל בדמשק שחיסלה בכיר איראני.

בין ה-1 באפריל ל-13 באפריל, כאשר איראן נקמה, בכירים אמריקאים היו בקשר הדוק עם עמיתיהם הישראלים, ושותפים במזרח התיכון ואפילו עם איראן, דרך ערוץ שוויצרי, כך אמרו גורמים אמריקאים לעיתון.

בכיר בממשל אמר שביידן עזב את הבית הלבן ביום שישי לבלות את סוף השבוע בביתו בדלוואר. אבל הנשיא וצוותו תכננו מראש לחזור לבית הלבן אם יהיה אישור שהתקפה איראנית בדרך.

האישור על התקיפה הגיע בשבת בבוקר, מה שגרם לביידן לטוס חזרה לוושינגטון אחר הצהריים, שם הוא שהה עם צוות הביטחון הלאומי שלו בחדר המצב של הבית הלבן.

התקיפה האיראנית על ישראל במוצאי שבת הייתה ענקית בכל קנה מידה. טהראן שיגרה 170 מל"טים עמוסי חומרי נפץ, כ-120 טילים בליסטיים וכ-30 טילי שיוט, הנזק יכול היה להיות קטסטרופלי. אך כפי שהתברר כמעט כולם יורטו.

הצלחה זו נבעה משילוב של מערכת ההגנה האווירית המתוחכמת של ישראל וסיוע קריטי שסיפקו ארה"ב ושותפים מערביים וערבים אחרים. מטוסי קרב אמריקאים, בריטים וירדנים מילאו תפקיד חשוב במיוחד בהפלת מל"טים. רוב המל"טים והטילים האיראנים הושמדו עוד לפני שהגיעו למרחב האווירי הישראלי.

ה'וול סטריט ג'ורנל' דיווח כי צבא איראן שאב מידע מודיעיני יקר מהתבוננות כיצד פועלות מערכות ההגנה האווירית של ישראל וארה"ב. "איראן בחנה את מערכת ההגנה מפני טילים, את הנחישות של המדינות האזוריות, את הנחישות של ארצות הברית", אמר ג'ונתן שנצר, חוקר בקרן להגנת הדמוקרטיות בוושינגטון.

למרות הכעס על מותם של עשרות אלפי פלסטינים בעזה, ירדן ושותפות ערביות אחרות עזרו לישראל להדוף את הטילים והמל"טים האיראניים בשבת.

"השותפים האזוריים שלנו התגברו למרות שישה חודשים של מתיחות מאוד משמעותית בינם לבין ישראל, ובינם לבין ארה"ב כשהם התחננו לארה"ב לעשות משהו כדי לרסן את הישראלים", אמר סטיבן קוק, אנליסט במועצה ליחסי חוץ.

קוק אמר כי לא משנה כמה מדינות באזור עלולות לא לאהוב את נתניהו, הן סולדות יותר מהממשלה של איראן.

העיתון דיווח כי תחילה נחיל של מל"טים איטיים ששוגרו נועדו לזהות את מיקומן של סוללות ההגנה האווירית, אחר כך טילי שיוט ולאחר מכן מטח של טילים בליסטיים מהירים יותר שקשה ליירט אותם.

היקף המתקפה היה גם מהגדולים שנראו בלוחמה המודרנית. מטח הפתיחה של רוסיה ביום הראשון של הפלישה לאוקראינה, ב-24 בפברואר 2022, כלל בין 160 ל-200 טילי שיוט וטילים בליסטיים - נגד מדינה שגדולה ביותר מפי 20 מישראל.

 

מלחמת חרבות ברזל המתקפה האיראנית על ישראל ארצות הברית איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד