כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
טרום השואה

העיתון מתנצל בעקבות מאמרים שנכתבו ב-193

כתב עת רפואי אמריקאי מוביל מתנצל על מאמרים המשבחים את מדיניותו הגזענית של הצורר הנאצי. ה"ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין" מכיר בטעותו ומגנה את הסטייה מערכי היסוד של המקצוע הרפואי

העיתון מתנצל בעקבות מאמרים שנכתבו ב-193
מחנה אושוויץ בירקנאו צילום: Pixabay

כתב העת הרפואי היוקרתי "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין" (NEJM) פרסם התנצלות רשמית, על כך שבשנות ה-30 של המאה הקודמת הופיעו בו מאמרים המשבחים בעקיפין את מדיניותו הגזענית והאנטישמית של אדולף היטלר ימ"ש. מערכת כתב העת הודתה כי מספר כתבות שפורסמו ב-1935 היללו את השינויים שחוללה גרמניה הנאצית במערכת הבריאות, ובכלל זה הדרת רופאים יהודים ממקצוע הרפואה.

המאמרים הבעייתיים, שנכתבו על ידי עיתונאים אמריקאים ששהו בגרמניה, תיארו בצורה חיובית את הרפורמות שיזם המשטר הנאצי בתחום הרפואה והבריאות הציבורית. הכותבים התמקדו בהיבטים כמו שיפור תנאי התברואה, עידוד אורח חיים בריא ומתן עדיפות לטיפול מונע. עם זאת, הם התעלמו כמעט לחלוטין מההשלכות המפלות והבלתי אנושיות של החוקים שאסרו על יהודים לעסוק ברפואה או לקבל שירותי בריאות שווים.

בהצהרתה, מערכת ה-NEJM נטלה אחריות מלאה על הכשל המקצועי והמוסרי שבפרסום התכנים המטעים. "אנו מביעים צער עמוק על כך שבמה מדעית ורפואית נכבדת שימשה, ולו בעקיפין, כלי תעמולה לאידיאולוגיה הנאצית הארורה", נמסר בהודעה. "הדבר עומד בסתירה גמורה לערכי היסוד של הרפואה ושל מקצוע הריפוי, המחויבים לדאוג לשלומם של כל בני האדם ללא הבדל גזע, מוצא או דת".

עם חשיפת הפרשה, יזמה מערכת כתב העת בדיקה מקיפה של הארכיונים מהתקופה הרלוונטית, על מנת לאתר פרסומים בעייתיים נוספים שאולי נעלמו מעין הביקורת. כמו כן, הכריזו בכתב העת על נקיטת צעדים להידוק הפיקוח על תכני המאמרים ולהגברת המודעות בקרב הכותבים והעורכים לסוגיות אתיות במחקר ובפרסום המדעי.

הקהילה הרפואית הגיבה בזעזוע לגילוי המטריד, אך גם בירכה על הנכונות של ה-NEJM להתמודד עם הטעויות מהעבר ולהפיק מהן לקחים. "זו תזכורת חשובה לכך שאנשי הרפואה והמדע אינם חסינים מפני הטיות ודעות קדומות, ושהם עלולים להתפתות לרעיונות מסוכנים כשאלה הופכים לנורמה", אמר ד"ר סטיבן רוזנברג, נשיא איגוד הרופאים האמריקאי. "אך בה בעת, המקרה מוכיח את חוסנה של הרפואה המודרנית ואת מחויבותה לחקר האמת ולתיקון עצמי מתמיד".

בתוך כך, יצאה מערכת ה-NEJM בקריאה לעמיתים ולציבור הרחב להצטרף למאבק בתופעות של שנאה וקיפוח בחברה בכלל, ובתחומי הבריאות והרפואה בפרט. העורכים הבטיחו להקדיש מקום נרחב יותר בגיליונות העתידיים לדיונים ומחקרים בסוגיות אתיות ובאתגרים הנובעים מגזענות ואפליה במערכת הבריאות.

אושוויץ השואה מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד