כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
חילוץ הילדים

פרטים חדשים נחשפו אודות מבצע ההצלה בשואה

חילוץ הילדים מצ'כוסלובקיה: פרטים חדשים נחשפים אודות מבצע ההצלה של סר ניקולס וינטון במלחמת העולם השנייה. גילויים מיומנו של מקורב מעידים על טיסת הצלה נוספת שאירגן וינטון מעבר ל-669 הילדים היהודים שחילץ מצ'כיה

פרטים חדשים נחשפו אודות מבצע ההצלה בשואה
אנדרטת השואה בברלין צילום: Pixabay

סר ניקולס וינטון, הידוע כגיבור שאירגן את מבצע החילוץ וההצלה של 669 ילדים יהודים מאימת הנאצים בצ'כוסלובקיה במהלך מלחמת העולם השנייה, ייתכן שהציל ילדים רבים נוספים - כך עולה מפרטים חדשים שנחשפו לאחרונה. המידע החדש, שנמצא ביומן של אחד ממקורביו של וינטון, מתייחס לטיסה נוספת שהגיעה לאנגליה ב-1939, אשר עד כה לא הייתה ידועה דיה בציבור.

וינטון, שזכה לכינוי "שינדלר הבריטי", פעל בחשאי בפראג כדי לארגן את יציאתם של ילדים יהודים מצ'כוסלובקיה הכבושה בידי הנאצים. בסדרה של שמונה טיסות שכונו "הרכבות של וינטון", הצליח וינטון להביא לבריטניה 669 ילדים, רובם יהודים, ולמצוא עבורם משפחות מאמצות. בזכות מעשיו האמיצים והמופלאים, ניצלו חייהם של מאות ילדים שכמעט בוודאות היו נספים בשואה.

אולם, על פי רישומים מיומנו האישי של מרטין בלייק, שסייע לוינטון במאמציו, מתברר כי התקיימה טיסה נוספת שיצאה מפראג ב-2 בספטמבר 1939, יומיים לפני פרוץ המלחמה, ובה היו כ-30 ילדים יהודים נוספים שזהותם אינה ידועה. בלייק מתאר את המאמצים הקדחתניים של וינטון ושל עצמו לארגן את הטיסה הזו ברגע האחרון, על מנת להציל עוד ילדים מציפורני הנאצים.

הפרטים החדשים מעוררים השתאות ומחזקים עוד יותר את המורשת המופלאה של סר ניקולס וינטון, שהלך לעולמו ב-2015 בגיל 106. לאחר המלחמה, וינטון לא סיפר לאיש על מעשיו ההרואיים, ורק ב-1988 נודע הסיפור המדהים כאשר אשתו מצאה פנקס כתובות ומסמכים בעליית הגג של ביתם.

מאז, זכה וינטון להוקרה עצומה על פועלו. רבים מ"ילדי וינטון" יצרו עמו קשר, וכמה מפגשים מרגשים נערכו בינו לבין מי שחייהם ניצלו בזכותו. ב-2003 הוענק לו התואר "סר" על ידי המלכה אליזבת, ושמו הונצח במוזיאונים ובאנדרטאות שהוקמו לזכרו.

גילוי היומן של בלייק עם העדות על הטיסה הנוספת צפוי להוביל למחקר נוסף בניסיון לאתר את זהות הילדים שהיו על הטיסה ולברר מה עלה בגורלם. חוקרים מקווים כי בדומה ל"ילדי וינטון" האחרים, גם הילדים מהטיסה הנוספת הצליחו לבנות חיים חדשים במדינות מקלט, והם עשויים להיות עדיין בחיים כיום.

השואה מלחמת העולם השניה ניקולס וינטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד