כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
כך סייעו לישראל

מדינות ערב העבירו מידע מודיעיני על תוכניות התקיפה של איראן

כוחות ישראליים וארה"ב יירטו את רוב המל"טים והטילים האיראנים. אבל הם הצליחו לעשות זאת בין השאר משום שמדינות ערב העבירו מידע מודיעיני על תוכניות התקיפה של טהראן, ופתחו את המרחב האווירי שלהן למטוסי קרב של הקואליציה

מדינות ערב העבירו מידע מודיעיני על תוכניות התקיפה של איראן
טילים באיראן צילום: שאטרסטוק

בעוד מאות מל"טים וטילים איראניים היו בדרכם ברחבי המזרח התיכון במוצאי שבת לכיוון ישראל, כבר הופעל קו הגנה של מכ"מים, מטוסי קרב, ספינות מלחמה וסוללות הגנה אווירית מישראל, ארה"ב ועוד שש מדינות נוספות שחששו מהמתקפה האיראנית. ובחסדי שמים כמעט שום דבר לא עבר לישראל.

חלק ניכר משיתוף הפעולה במוצאי שבת שהוביל להפלת המטח מכיוון איראן היה צורך לאלתר תוך כדי תנועה, ופרטים רבים על התפקיד שמילאו ערב הסעודית וממשלות ערביות אחרות תחת ערפל.

כוחות ישראליים וארה"ב יירטו את רוב המל"טים והטילים האיראנים. אבל הם הצליחו לעשות זאת בין השאר משום שמדינות ערב העבירו מידע מודיעיני על תוכניות התקיפה של טהראן, פתחו את המרחב האווירי שלהן למטוסי קרב, שיתפו את המידע שנראה על מסכי מכ"ם, או במקרים מסוימים, סיפקו מידע רלוונטי לכוחות שלהן כדי לעזור לישראל ולארה"ב, כך אמרו גורמים רשמיים ל'וול סטריט ג'ורנל'.

המבצע היה שיאו של שנים של מאמץ אמריקאי לשבור מחסומים פוליטיים וטכניים שסיכלו שיתוף פעולה צבאי בין ישראל לממשלות ערב הסוניות, כך אמרו גורמים רשמיים. במקום גרסה מזרח תיכונית של ברית נאט"ו, ארה"ב התמקדה בשיתוף פעולה פחות רשמי בתחום ההגנה האווירית האזורית כדי להקהות את ארסנל המל"טים והטילים ההולך וגדל של טהראן.

המאמצים לבנות מערכת הגנה אווירית משולבת לאזור החלו עשרות שנים אחורה. לאחר שנים של ההתקדמות מינימלית, היוזמה צברה תאוצה לאחר הסכמי אברהם ב-2020 בתיווך ממשל טראמפ, שייסדו קשרים פורמליים בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין.

שנתיים לאחר מכן, הפנטגון העביר את ישראל מפיקוד אירופה לפיקוד מרכז, הכולל את שאר המזרח התיכון, מהלך שאיפשר שיתוף פעולה צבאי רב יותר עם ממשלות ערב בחסות ארה"ב.

העיתון מדווח כי במרץ 2022, מפקד חיל הנחתים פרנק מקנזי, אז המפקד הבכיר באזור, כינס פגישה חשאית של בכירי הצבא מישראל וממדינות ערב כדי לבחון כיצד יוכלו לתאם מול יכולות הטילים והרחפנים ההולכות וגדלות של איראן. השיחות, שנערכו בשארם א-שייח', מצרים, וסימנו את הפעם הראשונה שמגוון כזה של קצינים ישראלים וערבים בדרגים גבוהים נפגשו בחסות צבא ארה"ב כדי לדון במאבק באיראן.

ברית ההגנה האווירית המתהווה מעולם לא נבחנה, אך כאשר ב-1 באפריל, ישראל  תקפה בדמשק, סוריה, וחיסלה כמה קצינים איראנים, כולל הגנרל הבכיר מוחמד רזא זאהדי, שלפי התקשורת הממלכתית האיראנית וגורמים רשמיים בארה"ב, ניהל פעולות צבאיות איראניות. בסוריה ובלבנון, ברית ההגנה התהוותה.

טהראן נשבעה במהירות להגיב, ובכירים בארה"ב החלו ללחוץ על הממשלות הערביות לשתף מידע מודיעיני על תוכניות איראן לפגוע בישראל ולסייע ביירוט מל"טים וטילים ששוגרו מאיראן וממדינות אחרות לעבר ישראל, כך על פי גורמים סעודים ומצרים.

התגובה הראשונית של כמה ממשלות ערביות הייתה זהירה, מחשש שסיוע לישראל עלול לערב אותן ישירות בסכסוך ולהסתכן בפעולות נקמה מטהראן. לאחר שיחות נוספות עם ארה"ב, איחוד האמירויות וסעודיה הסכימו באופן פרטי לשתף מידע מודיעיני, ירדן הודיעה שהיא תאפשר שימוש במרחב האווירי שלה על ידי מטוסי קרב של ארה"ב ומדינות אחרות ותשתמש בכלי טיס משלה כדי לסייע ביירוט טילים ומזל"טים איראניים.

יומיים לפני התקיפה, גורמים רשמיים איראנים עדכנו את עמיתיהם מסעודיה וממדינות המפרץ על קווי המתאר והתזמון של תוכניתם לתקיפות על ישראל כדי שמדינות אלו יוכלו לשמור על המרחב האווירי, אמרו הגורמים לעיתון. המידע הועבר לארה"ב, מה שנתן לוושינגטון ולישראל אזהרה מוקדמת.

כשהמתקפה האיראנית כמעט ודאית, הבית הלבן הורה לפנטגון למקם מחדש את המטוסים ומערכות ההגנה מפני טילים לאזור, ולתאם צעדי הגנה בין ישראל לממשלות ערב, כך לפי בכיר ישראלי ששוחח עם ה'וול סטריט ג'ורנל'.

"האתגר היה להביא את כל המדינות הללו מסביב לישראל בתקופה שבה ישראל מבודדת באזור", אמר הפקיד. "זה היה נושא דיפלומטי".

כשהמל"טים האיראניים שנעו באיטיות הגיעו לטווח, הם הופלו, בעיקר על ידי ישראל וארה"ב ובמספרים קטנים יותר על ידי מטוסי קרב בריטים, צרפתים וירדנים. 

בשלב מסוים, יותר מ-100 טילים איראנים בליסטיים היו באוויר בעת ובעונה אחת לכיוון ישראל. הרוב המכריע הופל על ידי מערכות ההגנה האוויריות הישראליות במרחב האווירי הישראלי ומחוצה לו, כך אמר גורם אמריקאי.

מטוסים אמריקאים הפילו יותר מ-70 מל"טים, ושתי משחתות טילים אמריקאיות במזרח הים התיכון יירטו עוד שישה טילים. מערכת הגנה אווירית אמריקאית מסוג פטריוט ליד ארביל, עיראק, הפילה טיל בליסטי איראני בדרכה לישראל.

גורם רשמי ישראלי המעורב במאמצי שיתוף פעולה ביטחוני אזורי אמר, כי אף שהיה בעבר שיתוף מודיעין, המתקפה של איראן בשבת "היתה הפעם הראשונה שבה ראינו את הברית פועלת במלוא העוצמה".

איראן מלחמת חרבות ברזל המתקפה האיראנית על ישראל ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד