כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
עונת הרחצה נפתחה

המדדים קבעו: עד כמה חופי ישראל היו נקיים השנה?

עונת הרחצה נפתחת היום (שני) האם השנה הזו תקבע שיא? מסיכום נתוני מדד חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה לשנת 2023 נמצא שהיא הייתה השנה הנקייה ביותר מאז תחילת מדידות המשרד לפני 18 שנה | 90.9% מהחופים הפתוחים בישראל הוגדרו בשנה האחרונה כנקיים, לפחות 70% מהשנה

המדדים קבעו: עד כמה חופי ישראל היו נקיים השנה?
חוף פולג צילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה

עונת הרחצה נפתחת היום (ב') רשמית. תוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה תמשיך לפעול גם השנה במטרה למזער את מפגע הפסולת החופית והימית בישראל ולפעול לניקיונם של החופים הפתוחים (שאינם מוכרזים) והים בהתאם למחויבות הבין-לאומית, לטובת הסביבה והציבור בישראל.

שנת 2023, על אף האתגרים, הייתה השנה הנקייה ביותר מאז החל המשרד להגנת הסביבה למדוד את ניקיון החופים הפתוחים במסגרת מדד חוף נקי.

פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבהחוף פולגצילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה

2023 הייתה השנה ה-18 לתוכנית. מהנתונים עולה, כי בשנת 2023, 90.91% מהחופים הוגדרו "נקיים" או "נקיים מאוד" לפחות 70% מהשנה (החודשים הנמדדים הם ינואר עד ספטמבר, הרבעון הרביעי של 2024 לא נמדד בשל המלחמה). זאת, לעומת 19.7% מהחופים בשנת 2005, כאשר התחילה התוכנית.

הרשויות החופיות שקיבלו את הציון "נקי" או "נקי מאוד" במדד חוף נקי לשנת 2023 הן: נהריה, עכו, חיפה, טירת הכרמל, מטה אשר, עמק חפר, הרצליה ובת ים, וכן רשות הטבע והגנים.

במהלך השנה מבוצעים שני סבבים של בדיקות "מדד חוף נקי" כל חודש (סך הכול 16 בשנת 2023 לעומת 23 בשנת 2022 בשל הלחימה), ב-66 מקטעים שנבחרו מתוך 157.3 ק"מ חופים פתוחים שאינם מוכרזים לרחצה ואינם תשתית או שטח אש סגור.

לצד הבקרה, המשרד להגנת הסביבה תמך בשנים 2021 עד 2024 בתקציב רב שנתי ברשויות המקומיות שבתחומן חופים בלתי מוכרזים, בהיקף של עד 26.5 מיליון שקל עבור ביצוע פעולות ניקוי בחופים לא מוכרזים לרחצה.

נוסף על כך, המשרד תומך בתקציב של עד 6 מיליון שקל בעבור הפחתה במקור של פסולת ימית על ידי הקמת תשתיות לאיסוף פסולת בחופים לא מוכרזים, מתקני איסוף למניעת הגעת פסולת לחופים מנקז נגר עילי, פיקוח על חוק איסור שימוש בפלסטיק חד-פעמי בחופים, עבור הקמת מתקני תשתית או ציוד לעידוד בשימוש כלים רב פעמיים

כחלק מהמאמצים לקידום הניקיון בחופים, הפעיל המשרד להגנת הסביבה בחודשי הקיץ גם ב-2023 תוכנית לתגבור אכיפה של חוקי העזר לניקיון, בעזרתם של שוטרים מתחנות רבות ברחבי הארץ. בשנת 2023 (בתאריכים 29 במארס 2023 עד 14 באוקטובר 2023) במסגרת תוכנית תגבור האכיפה בוצעו 514 פעולות בתחומן של 18 רשויות חופיות (בהן איגוד ערים כנרת). הפעולות התבצעו במשך כ-3,286 שעות מצטברות ובסיוע של 755 שוטרים. במהלך פעולות אלו חולקו כ-3,640 קנסות, ומתוכם כ-1,083 קנסות על עבירות ניקיון.

בנוסף, התקיימה פעילות צלילת ניקיון תת ימי בים תיכון, פתוחה לציבור הרחב, בהובלת "משמר הים" של התאחדות הישראלית לצלילה בשיתוף עם רשות הטבע והגנים ובמימון תוכנית "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה. הצלילות זכו להיענות רבה בקהילת הצוללים.

פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבהחוף פולגצילום: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה

התמיכה ברשויות החוף בהפחתה במקור מקדמת התחייבות לקידום חוק עזר עירוני, שיאסור שימוש בכלים חד-פעמיים מפלסטיק בכלל חופי הרשות (הן המוכרזים והן הלא מוכרזים), כפי שכבר קיים באילת, חוף אשקלון, אשדוד, תל אביב, הרצליה, עמק חפר, חדרה וחוף הכרמל.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "עם פתיחת עונת הרחצה, המשרד להגנת הסביבה ימשיך לתמוך ברשויות החופיות בניקיון החופים הפתוחים וכן בעידוד הציבור להימנע מהגעה לחופים עם כלים מפלסטיק לשימוש חד פעמי. זאת, במטרה לשפר את ניקיון החופים והטבע ולשמור עליהם נקיים מפסולת. חופי הארץ הם בילוי מרענן בכל ימות השנה ובמיוחד בתקופות ביטחוניות מתוחות, נעבוד במשותף עם כל הגורמים כדי שכולנו נוכל להמשיך ליהנות מהם"

ניכר שפעילות תוכנית חוף נקי על שלל מרכיביה הביאה לשיפור משמעותי חסר תקדים במצב ניקיון החופים הפתוחים לאורך השנה. תוצאות מצוינות אלו הן המשך ישיר לעלייה העקבית בתוצאות התוכנית משנת 2017.

המשרד להגנת הסביבה קורא לציבור להימנע מלהביא פסולת פלסטיק לחופי הים, במטרה לשמור על החופים של כולנו נקיים. חד פעמי – לא בים שלי!

מדדים חוף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד