כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
הצגת ליל הכטב"מים

יהירות מסוכנת: איראן יכולה לגבות מחיר כבד מהעורף הישראלי

ככל שחולף הזמן מליל הכט"במים, אור ליום ראשון, ניתן ללמוד על מאפייניו: האיראנים לא רצו לשבור את הכלים ופרסמו מבעוד מועד על כוונותיהם, אך למרות זאת, מספר לא מבוטל של טילים בליסטיים חדרו את שכבות ההגנה

יהירות מסוכנת: איראן יכולה לגבות מחיר כבד מהעורף הישראלי
הדמיית הטיל האיראני צילום: סוכנות הידיעות תסנים

ביממה האחרונה קיבלתי לא מעט פניות נזעמות בעקבות המאמר שפירסמתי אמש ובו ביקורת נוקבת על היהירות הישראלית כפי שהשתקפה באולפנים ובכלי התקשורת אודות להגנה האווירית הפנומנלית של ישראל שהדפה את המתקפה האירנית האדירה בליל הכטב"מים הגדול. 

הפונים טענו שאני פוגע במורל הלאומי וכופר בגודל הנס שאירע לנו בליל יום ראשון. אין חולק שצריך להודות לקב"ה על ניסיך שבכל יום ויום. עד כאן כולנו מסכימים. 

מכאן והילך אנחנו מקיימים דיון כנה לגבי מאפייני המתקפה האיראנית הגדולה, מה היא כללה, ובעיקר מה לא היה בה, וכיצד שכבות ההגנה האווירית של ישראל בסיוע ארה"ב, מדינות נוספות במערב ומדינות ערביות נוספות, התמודדו איתה.

אינני מומחה גדול של לוחמה קינטית ועדיין, גם להדיוט כמוני מותר לדון בהשלכות המתקפה מזווית אזרחית. לפי הפרסומים, במתקפה האיראנית הגדולה שוגרו לעבר ישראל כ-130 טילים בליסטיים. חלק מכובד מהם (50 אחוז) כשל בשיגור או התרסק באמצע הדרך. מתוך השיגורים המוצלחים, תשעה הצליחו לחדור את שכבות ההגנה, נפלו בשני בסיסים של צה"ל וגרמו לנזק קל יחסית.

חשוב לזכור. התוצאה הזאת מגיעה אחרי שהאיראנים פרסמו מראש באמצעות מדינות מתווכות וכלי תקשורת מערביים את המפרט המדויק של מה תכלול המתקפה המתוכננת שלהם, כולל היעדים שנבחרו, בעיקר כדי להכין את ההגנה הישראלית על מנת שזו תתגונן כראוי ותבלום נזק משמעותי שיגרור אותה למלחמה שאינה רוצה בה. בהתאם לכך, מערכת ההגנה הישראלית - בסיוע המדינות - היתה דרוכה עד הקצה. עם כל זה, 9 טילים בליסטיים חדרו את מערך ההגנה העצום. 

אם כן אפשר להסכים שמדובר פה בהצגה שבוימה היטב על ידי ממשל ביידן שדאג במובן מסוים שכל הצדדים יצאו מרוצים. איראן תרגיש שהגיבה לחיסול הכואב בדמשק, אך לא תצליח לפגוע משמעותית, ישראל תצליח להתגונן היטב, בסיוע מדינות נוספות, ותצהיר על הצלחה פנומנלית.

כעת בואו נצייר תרחיש שונה: האיראנים לא מודיעים מראש על כוונתם לתקוף, ומשגרים במפתיע 500 טילים בליסטיים עמוסי חומר נפץ לעבר מרכז תל אביב. נניח וישראל יחד עם שותפותיה מצליחה תוך דקות לסכל 90% מהשיגורים. פוטנציאלית 50 טילים בליסטיים כבדים חודרים את מערך ההגנה ועושים נזק עצום בנפש וברכוש בלב מדינת ישראל. האם תרחיש כזה יחשב כהצלחה? הרי מדובר כאן באיום ביטחוני חמור על העורף הישראלי.

לכן, היהירות הישראלית על "ההצלחה הפנומנלית" בסיכול המתקפה האיראנית מסוכנת מאוד וטומנת בחובה אפשרות לקונספציה חדשה - איום הטילים האיראני קטן על חיל האוויר הישראלי. ובכן, האיום הזה מוכל כאשר יש מידע מדויק ימים קודם שהוא מתרחש, ונערכים אליו יחד עם מדינות נוספות. במקרה וישראל תופתע, אנחנו בסיפור חדש ומסוכן ואת זה חשוב לזכור.

המתקפה האיראנית על ישראל מתקפת טילים יירוט טילים יירוט כטב"מ הגנה אווירית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד