כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
הנתונים נחשפים

צבא עצום, אך מפגר: ישראל התמודדה עם מתקפה מתוחכמת מאיראן

הנשק שהפעילה איראן בסוף השבוע הזה מרחיק לכת ומדויק יותר מאלה שהפעילו חמאס ובעלי ברית אחרים נגד ישראל בששת החודשים האחרונים. איראן משתמשת בטילי שיוט שיכולים לשאת טון של חומרי נפץ

צבא עצום, אך מפגר: ישראל התמודדה עם מתקפה מתוחכמת מאיראן
חרבות ברזל צילום: unsplash / שאטרסטוק

הטילים שבהם התשמשו האיראנים במתקפה הגדולה יכולים לטוס הרבה יותר רחוק.

בשבת האחרונה, שיגרה איראן מאות רחפנים וטילים לעבר ישראל, כולל כלי נשק שלפי מומחים הם מתוחכמים יותר מכל מה שישראל נתקלה בו עד כה בחצי שנה של לחימה מול חמאס ובעלי בריתו באזור. 

בעבר, ישראל התמודדה עם התקפות אוויריות של חמאס והג'יהאד האיסלאמי, אשר ארסנל הרקטות שלהם כולל רקטות קצרות טווח (20 עד 45 קילומטרים) כמו גם רקטות M-302 מתוצרת סוריה עם טווח של כ-170 קילומטרים. לחמאס יש גם רקטות פאג'ר-5 מאיראן וגרסה דומה מתוצרת מקומית, של הפאג'ר-5, שתיהן עם טווח של כ-90 קילומטרים. כך על פי הפרטים שמפרסם ה'ניו יורק טיימס'.

הטילים שבהם איראן השתמשה איראן יכולים לטוס הרבה יותר רחוק, וחלקם יכולים לטוס הרבה יותר מהר. ובכל זאת, ישראל הפילה כמעט את כל הטילים והמל"טים - רבים בסיוע כוחות ארה"ב.

ג'פרי לואיס, חבר במועצה המייעצת לביטחון בינלאומי במחלקת המדינה האמריקאית, אמר בפוסט ב-X כי איראן משתמשת בטילי שיוט שיכולים לשאת חומר נפץ במשקל טון.

הוא גם ציין שלחלק גדול מארסנל הטילים הבליסטיים של איראן יש טווח ארוך מספיק כדי להגיע לישראל. ולמרות שהמל"טים של איראן נושאים מטענים קטנים בהרבה מאשר טילים, יש להם יתרונות.

בעשורים האחרונים איראן התמקדה בטילים ארוכי טווח, מל"טים והגנות אוויריות. יש לאיראן את אחד מארסנל הטילים הבליסטיים והמל"טים הגדולים ביותר ברחבי המזרח התיכון, כך על פי מומחי נשק, וזה גם הופך את איראן ליצואנית הנשק הבליסטי הגדולה בעולם.

העיתון דיווח כי בשנה שעברה, לאחר התקיפה של חמאס באוקטובר, ביקשה ישראל מארה"ב לקבל יותר אמצעי לחימה מונחים מדויקים עבור מטוסי הקרב, ועוד מיירטים עבור מערכת ההגנה מפני טילים של כיפת ברזל.

ה'ניו יורק טיימס' מציין כי מאגר הטילים הבליסטיים והכטב"מים של איראן הוא מהגדולים באזור וכולל טילי שיוט, טילים נגד ספינות וטילים בליסטיים בעלי טווח של עד 2,000 ק"מ שמסוגלים לפגוע בכל יעד במזרח התיכון, ובין היתר בישראל — כך אומר אפשון אוסטובר, מרצה לענייני ביטחון לאומי במכללה ללימודים גבוהים של חיל הים האמריקאי המתמחה בצבא איראן.

במשך עשרות שנים ביססה איראן את האסטרטגיה הצבאית שלה על הרתעה, והתרכזה בפיתוח טילים ארוכי טווח מדויקים, בכטב"מים ובהגנה אווירית. בשנים האחרונות ריכזה איראן מספר גדול של כטב"מים בעלי טווח של 2,000–2,500 ק"מ שביכולתם לטוס בגובה נמוך ולחמוק מגילוי על ידי מכ"ם.

העיתון מדווח כי צבא איראן הוא מהגדולים במזרח התיכון, ומונה 580 אלף חיילים כוחות סדיר וכ–200 אלף אנשי מילואים מיומנים.

לצבא ולמשמרות המהפכה יש כוחות אוויריים, ימיים וקרקעיים פעילים נפרדים. משמרות המהפכה אחראיות לביטחון הגבולות, והמטכ"ל של הכוחות המזוינים מתאם בין הענפים השונים וקובע אסטרטגיה כוללת.

ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי אף שצבא איראן נחשב לאחד החזקים באזור, הוא מפגר בפער גדול אחר הכוח של צבאות ארה"ב, ישראל וכמה ממדינות אירופה. החולשה הגדולה של איראן היא חיל האוויר שלה. חלק גדול מהמטוסים הם מימי השאה רזה פהלאווי שהנהיג את איראן בשנים 1941–1979, ורבים מהם קורקעו בגלל מחסור בחלקי חילוף.

בשנות ה–90 רכשה איראן צי אווירי קטן מרוסיה. הטנקים והמשוריינים של איראן ישנים, וברשותה לא יותר מכמה ספינות צבא גדולות, מציינים מומחים.

לפי מומחים, הבסיסים הצבאיים ומתקני האחסון של איראן מפוזרים בכל המדינה. הם קבורים עמוק באדמה וממוגנים בכוחות הגנה אווירית מה שיקשה להשמידם בתקיפות מהאוויר.

המתקפה האיראנית על ישראל איראן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד