כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"איראן הפגינה תעוזה"

ד"ר מיכאל מילשטיין: "יש כרסום בהרתעה של ישראל"

ד"ר מיכאל מילשטיין על ההגנה שישראל קיבלה מארה"ב ומדינות האזור: "מלבד ישראל וארה"ב, אף מדינה ערבית לא הכריזה על הקמת קואליציה"

ד"ר מיכאל מילשטיין: "יש כרסום בהרתעה של ישראל"
חמינאי בנאומו צילום: תקשורת איראנית

ראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז דיין אונ' ת"א, ד"ר מיכאל מילשטיין שוחח עם ליאת רון ב-104.5fm על השתיקה הישראלית בתגובה למתקפה האיראנית ואמר: "יש אפילו שטוענים שנעלנו את האירוע הזה".

המומחה טען: "האיראנים הפגינו תעוזה ויצאו למתקפה הכי דרמטית אי פעם שקידמו נגד ישראל, מראה שלצד זה שאנחנו צריכים להשתבח בהצלחה האופרטיבית המדהימה שהייתה בשבת, גם לא לשכוח את העניין של תעוזה איראנית, אולי כירסום בהרתעה של ישראל, ככה שאני חושב שאנחנו רחוקים מלסגור את זה, וכדאי שנרגיע מההתבשמות שלנו בתחושת ניצחון - זה עוד לא זה". הוא הוסיף: "צריך לזכור שמה שירדן עשתה - בגלל אינטרסים ירדניים ולא השתלבות בתנועה הציונית".

במשך השיחה התייחס להגנה המשולבת של מדינות האזור על ישראל: "הכרזנו שיש קואליציה חדשה ביום שבת, מלבד ישראל וארה"ב אף מדינה ערבית לא הכריזה על הקואליציה, גם לא הודתה שהיה שיתוף פעולה צבאי ביום שבת".

עוד אמר: "לגבי חיזבאללה זה סיפור מעניין כי כמעט מכל זירת פרוקסי של האיראניים ירו באותו יום תימן, ועיראק. קודם כל זו לא החלטה של חיזבאללה אם כן או לא להשתתף בממדים האלו של המערכה, והייתי אומר לא רק החלטה של חיזבאלה אלא של האיראניים, אנ חושב שהאיראניים אמרו לעצמם: 'זה צריך להיות עניין שלנו, חיסלו לנו גנרל. אין טעם להתחבא מאחורי פרוקסי ברגע שהם מרגישים כל כך רבי עוצמה ואנחנו לא חושבים שלישראל יש את אותה הרתעה לפני ה-7 באוקטובר, אז אנחנו רוצים לעשות את זה בעצמנו, דבר שני לא בטוח שאנחנו רוצים לשרוף את הכלי שנקרא חיזבאללה עכשיו, אנחנו צריכים אותו', חושב שמה שראינו זה לא תוצר של פחד, אפילו לא הייתי אומר חשיבה אחרת של חיזבאללה  לגבי מלחמה עם ישראל אלא חישוב איראני מאוד מורכב שאומר: 'לא כרגע להפעיל אותו, אבל תדעו לכם שזה קיים ויש מצב להפעיל אותו במערכות בעתיד".

אתה בעצם לא שולל מלחמה בצפון?

מילשטיין השיב: "בוודאי, הסיפור הזה הוא עדיין סיפור פתוח, אנחנו עדיין באותן דילמות שליוו אותנו מהחודשים נובמבר, דצמבר וינואר כשהתחילו כל המגעים של הוכשטיין. המרחב מפוחד, אנחנו עדיין מול שוקת שבורה במובן הזה. היום הסבירות יותר גדולה להסלמה מאשר להסדרה, ככה שזה ממש לא התרחק מאיתנו".

על חזרת העזתים לצפון הרצועה סיפר: "נוטה להעריך שאיראן עומדת מאחורי זה"התשובה של חמאס מעידה שלחמאס אין צורך לצאת מעורו על מנת לעשות עיסקה, צה"ל משאיר מעט מאוד כוחות ברצועה, ניסו להחזיר תושבים, הסיוע ההומניטרי מגיע בהיקפים שעוד מעט עזה תבקש להפסיק".

עוד טען: "אין לנו כרגע את היכולת למוטט את חמאס, כנראה גם לא תוכנית סדורה לעשות את זה. ולכן, לדעתי הרבה יותר הגיוני להתחיל לדון ברצינות בסיפור של העיסקה גם עם זה גובה מאיתנו מחירים מאוד כואבים".

בסיום דבריו אמר: "לא צריך להלהיט את עצמנו שיש איזושהי דרך קסם שתביא לנו גם את מיטוט חמאס, גם את שחרור החטופים והכל לפי הרצונות שלנו, זה כנראה לא מתממש ואנחנו צריכים להיות כנים עם עצמנו".

מיכאל מילשטיין המתקפה האיראנית על ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד