כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"החשוב ביותר"

זו הסיבה מדוע האיראנים כיוונו את הטילים הבליסטיים לבסיס נבטים

בבסיס טייסות של מטוסי F-35 (אדיר) וגם טייסות תובלה, בין היתר של מטוסי סופר-הרקולס (שמשון) והרקולס (קרנף). הוא גם הבית של "כנף ציון", הידוע בכינויו "מטוס ראש הממשלה", שעם תחילת המתקפה האיראנית עלה לאוויר

זו הסיבה מדוע האיראנים כיוונו את הטילים הבליסטיים לבסיס נבטים
טילים, איראן צילום: שאטרסטוק

בסיס נבטים בדרום היה היעד המרכזי של המתקפה האיראנית במוצאי השבת ולא סתם. זהו הבסיס הענק, החשוב ביותר של חיל האוויר כיום, שהיה המטרה של רוב 110 הטילים הבליסטיים ששיגרו האיראנים. 

ב-'ynet' הסבירו כי בבסיס טייסות של מטוסי F-35 (אדיר) וגם טייסות תובלה, בין היתר של מטוסי סופר-הרקולס (שמשון) והרקולס (קרנף). הוא גם הבית של "כנף ציון", הידוע בכינויו "מטוס ראש הממשלה", שעם תחילת המתקפה האיראנית עלה לאוויר.

דובר צה"להפגיעה בבסיס נבטיםצילום: דובר צה"ל
 

למעשה, המתקפה האיראנית כשלה כאשר מה שהוגדר כ"יעד המרכזי", ניזוק באופן קל כאשר בסך הכל היו ארבע פגיעות ובהן אחת ליד מסלול המראה, אחת בשטח פתוח ועוד אחת סמוך למבנה בבסיס, דבר שלא השפיע כלל על תפקוד הבסיס ועל המשך המראת המטוסים ממנו.

בסיס נבטים נחנך ב-1983, לאחר פינוי בסיסי חיל האוויר מסיני, כחלק מהסכם השלום עם מצרים. באמצע שנות התשעים עוד סברו לסגור את הבסיס, או להפוך אותו לבית ספר טכני חדש, אבל מפקד הבסיס באותו זמן - עמוס ידלין – נאבק נגד התוכנית, והסגירה לא יצאה לפעול. 

ב- 'ynet הסבירו כי הבסיס באותן שנים היה קטן, אבל בתחילת שנות האלפיים זה השתנה לחלוטין. במהלך תנופת בנייה עצומה נקלטו מאות טייסים, אנשי צוות טכני, טכנאים ואזרחים עובדי צה"ל. אלו בנו סככות למטוסים, בונקרים לתחמושת ועשרות יחידות דיור למגורי צוות אוויר. 

דובר צה"להרמטכ"ל בבסיס נבטיםצילום: דובר צה"ל

כל זה היה ההכנה לקליטת בסיס שלם שהועבר אליו - בח"א 27 שהיה ממוקם ליד נתב"ג. באותו בסיס פעלו שתי טייסות קרנף (הרקולס‭,(‬ טייסת בואינג, טייסת "גולף סטרים" (נחשון) וכן יחידות מודיעין וחילוץ אווירי - שהועברו כולן דרומה. בעקבות זאת הוכפל למעשה גודלו של הבסיס, הוקמו מפעלים ובתי מלאכה במטרה להעניק שירותי תחזוקה ומאות רבות של משפחות צוותי אוויר עברו אליו. השלב הבא היה הקליטה בנבטים של מטוסי ה-F-35 שנרכשו מארצות הברית.

בנבטים שלוש טייסות F-35 - אריות הדרום (116), הסילון הראשונה (117) ונשר הזהב (140). אותם מטוסי קרב חמקניים היו גם אלה שיירטו מחוץ לגבולות המדינה את נחילי הכטב"מים ששיגרו האיראנים במתקפה. 

בסיס נבטים טילים בליסטיים איראן מתקפה חיל האוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד