כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
יחסים מורכבים

הסעודים והאמירויות מנעו מארה"ב וישראל את השימוש במרחב האווירי שלהן ליירט טילים ומל"טים

הסעודים והאמירויות אמנם מסרו מידע מודיעיני שתרם להגנה מוצלחת ביותר נגד המתקפה האיראנית, עם זאת הן מנעו מארה"ב וישראל את השימוש במרחב האווירי שלהן ליירט טילים ומל"טים

הסעודים והאמירויות מנעו מארה"ב וישראל את השימוש במרחב האווירי שלהן ליירט טילים ומל"טים
יירוט הטילים מאיראן צילום: Jamal Awad/Flash90

סעודיה ואיחוד האמירויות התקשו להישאר בצד כשהתברר בשבוע שעבר שאיראן תתקוף את ישראל כנקמה על תקיפה בסוריה שחיסלה קציני צבא איראניים בכירים.

הסעודים והאמירויות העבירו מידע מודיעיני שתרם להגנה מוצלחת ביותר למתקפה אווירית איראנית נרחבת, כך אמרו גורמים ערביים ל'וול סטריט ג'ורנל'. עם זאת, הם חדלו מלהעניק לוושינגטון את כל מה שהיא רוצה, ומנעו מארה"ב וישראל את השימוש במרחב האווירי שלהן ליירט טילים ומל"טים.

העימות מראה עד כמה קשה יהיה לשמור על איזון זהיר בין יריבתם הראשית במזרח התיכון, איראן; שותפתם הביטחונית החשובה ביותר, ארה"ב; וישראל, שהסעודים והאמירויות התקרבו אליה בשנים האחרונות, אך שניהם מותחים ביקורת קשה על התנהלות במלחמה בעזה .

אם הסכסוך בין ישראל לאיראן יסלים ויכניס את ארה"ב ללחימה, סביר להניח שלא תהיה למדינות ערב במפרץ ברירה, אלא לאפשר לכוחות אמריקאים לפתוח בהתקפות מבסיסים במדינותיהם ולהסתכן בנקמה איראנית, או לנסות לפייס את איראן ולהישאר בצד. כפי שהם עשו במידה רבה מאז התקפות ה-7 באוקטובר.

מה שמוסיף למורכבות של סעודיה הוא הדחיפה שלה להגיע להסכם שיכיר בישראל בתמורה להתחייבויות ביטחוניות מוצקות מארה"ב ותעזור בתוכנית הגרעין שלה. המומנטום של העסקה נעצר עם מלחמת עזה, אבל הסעודים ציינו שהם עדיין רוצים ערבויות הגנה טובות יותר של ארה"ב, שלדעתם וושינגטון נטשה בעשור האחרון.

"בהיעדר מחויבות ארה"ב לביטחונם, הם יעשו כמיטב יכולתם כדי להגביל את שיתוף הפעולה שלהם ולהסתיר אותו מאיראן", אמר בילאל סאאב, פקיד לשעבר בפנטגון שעבד על שיתוף פעולה ביטחוני במזרח התיכון וכיום עמית בלונדון צוות חשיבה מבוסס Chatham House.

"בהיעדר מחויבות ארה"ב לביטחונם, הם יעשו כמיטב יכולתם כדי להגביל את שיתוף הפעולה שלהם ולהסתיר אותו מאיראן", אמר בילאל סאאב, פקיד לשעבר בפנטגון שעבד על שיתוף פעולה ביטחוני במזרח התיכון וכיום עמית בלונדון צוות חשיבה מבוסס Chatham House.

הסעודים והאמירויות מוקדם יותר השנה סירבו להשתתף בפומבי בקואליציה ימית בראשות ארה"ב כדי למנוע התקפות מצד המורדים החות'ים בתימן, הן גם הגבילו את הפנטגון מלבצע תקיפות אוויריות נגד החות'ים מבסיסים בשטחם, כך אמר גורמים רשמיים של ההגנה האמריקאית והערבים.

מדינות המפרץ חוששות להיראות על ידי אוכלוסייתן כתומכות בישראל ובארה"ב לאחר יותר משישה חודשי מלחמה בעזה, שבה נהרגו כמעט 34,000 פלסטינים.

אבל אם ארה"ב תהיה מעורבת יותר בשבועות הקרובים בעימות ישיר עם איראן, ממשלות ערב צפויות למצוא את מרחב התמרון שלהן הולך ומתכווץ, אומרים גורמים ערביים.

בתוך כך, פקידים סעודים ואמירתים נפגשו בשבועות האחרונים עם גורמים מחיזבאללה במאמץ לנסות להרגיע את הסכסוך עם ישראל, כך על פי גורמים ערבים ומקורות בחיזבאללה ששוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל'.

בכיר סעודי אמר כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן אינו רוצה שהמלחמה תסיח את דעתו מתוכניותיו השאפתניות לשנות את כלכלת הממלכה. "המלחמה הזו וההסלמה הנוכחית מעמידים את תוכניותיו בסיכון גדול יותר", אמר אחד המקורות. "בן סלמאן יודע שמדינות המפרץ יהיו המושפעות הראשונות אם המלחמה תתרחב".

עוד דווח, כי לאחר שנכשלו במשך שנים להשיג הסכמי ביטחון רשמיים עם ארה"ב בעקבות התקפות הקשורות לאיראן, שלדעתן ארה"ב לא הגיבה להן כראוי, מדינות המפרץ מהססות כעת לסכן את עצמן נגד איראן למען ארה"ב.

 
המתקפה האיראנית על ישראל מלחמת חרבות ברזל איראן איחוד האמירויות סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד