כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
זינוק מבהיל במספרים

חרדים היוו מטרה ב-34% מתקריות התקיפה האנטישמיות

הליגה נגד השמצה: מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב זינק ב-140% ב-2023 – ושבר כל שיא קודם. זינוק מסיבי נרשם לאחר אירועי ה-7 באוקטובר; מספר התקריות בקמפוסים שולש; איומי פצצות נגד מוסדות יהודיים עלו פי עשרה

 חרדים היוו מטרה ב-34% מתקריות התקיפה האנטישמיות
אגרוף. אילוסטרציה צילום: unsplash

הקהילה היהודית בארה"ב חוותה בשנה שעברה עלייה חסרת תקדים בתקריות האנטישמיות, הרבה מעבר לכל הנתונים המספריים שנאספו על ידי הליגה נגד השמצה ב-45 השנים האחרונות. אלו נובעות בחלקן מעלייה חדה בתקריות האנטישמיות בעקבות טבח ה-7 באוקטובר והמלחמה המתמשכת בעזה.

הליגה נגד השמצה (ADL) פרסמה היום את הנתונים הסופיים של התקריות האנטישמיות בשנת 2023, ודיווחה על 8,873 תקריות של תקיפה, הטרדה ו-וונדליזם ברחבי ארה"ב. מדובר בעלייה של 140% לעומת שנת 2022 – שנחשבה לשנת שיא באירועים אנטישמיים, ובנתון הגבוה ביותר שנרשם מאז החלה הליגה נגד השמצה לעקוב אחר נתונים אלה בשנת 1979.

בחינת התקריות האנטישמיות של הליגה נגד השמצה מעידה גם על זינוק דרמטי המסתכם ב-5,204 אירועים אנטישמיים לאחר ה-7 באוקטובר, נתון המשקף מגמות עולמיות, בשעה שקהילות יהודיות ברחבי העולם התמודדו עם מתיחות מוגברת ושנאה בתגובה לטבח ה-7 באוקטובר ולמלחמה המתמשכת – בקמפוסים, במקומות ציבוריים ובהפגנות אנטי-ישראליות.

יחד עם תקריות אלה, סך התקריות האנטישמיות במהלך 12 החודשים של שנת 2023 עלה על הסך הכולל של כל שלוש השנים האחרונות גם יחד ועמד בממוצע על כ - 24 תקריות אנטישמיות בארה"ב ליום.

בתגובה לממצאים החדשים, הליגה נגד השמצה קוראת למושלים ברחבי ארה"ב לגבש תוכניות ברמת כל מדינה בדומה לאסטרטגיה הלאומית למאבק באנטישמיות של הבית הלבן, היוזמה המקיפה הראשונה מסוגה לטיפול באנטישמיות מכל קצוות הקשת הפוליטית בארה"ב.

"אנטישמיות היא לא פחות ממצב חירום לאומי, אזעקה ברמה הגבוהה ביותר, והיא עדיין משתוללת ברחבי ארה"ב, בקהילות ובקמפוסים שלנו", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "בגלל מי שהם, יהודים אמריקאים נמצאים על הכוונת בבתי הספר, בעבודה, ברחוב, במוסדות יהודיים ואפילו בביתם. משבר זה דורש פעולה מיידית מכל מגזר בחברה ומכל מדינה בארצות הברית. אנחנו צריכים שכל מושל יפתח ויישם אסטרטגיה מקיפה למאבק באנטישמיות, בדיוק כפי שהממשל עשה ברמה הלאומית".

על פי המרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה, המוביל את הבדיקה ואיסוף הנתונים בארגון, התקריות התרבו בכל שלוש הקטגוריות: תקריות הטרדה זינקו ב-184% לעומת 2022; מעשי ונדליזם עלו ב-69%; והתקיפות הפיזיות זינקו ב-45%.

ממצאים עיקריים:

בשנת 2023, תיעדה הליגה נגד השמצה תקריות אנטישמיות בכל 50 המדינות ובמחוז קולומביה. הדו"ח מסווג את האירועים לכדי שלוש קטגוריות:

תקיפות: 161 אירועים סווגו כתקיפה. כלומר, מקרים שבהם יהודים (או אנשים שנתפסו כיהודים) הותקפו באלימות פיזית שלוותה בראיות לשנאה על רקע אנטישמי. מדובר בעלייה של 45% לעומת שנת 2022. רוב התקיפות האנטישמיות (141 מתוך 161) בוצעו ללא שימוש בנשק קטלני. יהודים חרדים היוו מטרה ב-34% מתקריות התקיפה ברחבי המדינה. 161 תקריות התקיפה התמקדו ב-196 קורבנות, ואף אחת מהן לא הייתה קטלנית.

הטרדה: 6,535 אירועים סווגו כהטרדה. כלומר, מקרים שבהם יהודי אחד או יותר (או אנשים שנתפסו כיהודים) הוטרדו באמצעות השמצות אנטישמיות, סטריאוטיפים או תיאוריות קונספירציה. מעשי הטרדה עלו ב-184%, לעומת 2,298 אירועים בשנת 2022.

ונדליזם: 2,177 אירועים סווגו כוונדליזם. כלומר, מקרים שבהם נגרם נזק לרכוש, בשילוב עם ראיות לכוונה אנטישמית או השפעה אנטישמית על יהודים. מעשי ונדליזם אנטישמיים עלו ב-69% לעומת 1,289 אירועים שדווחו בשנת 2022. צלבי קרס, המתפרשים בדרך כלל כסמלי שנאה אנטישמית, נמצאו ב-1,117 מהתקריות הללו, עלייה של 41% לעומת השנה שעברה.

1,987 תקריות כוונו נגד מוסדות יהודיים כגון בתי כנסת, מרכזים קהילתיים יהודיים ובתי ספר יהודיים, עלייה של 237% מ-589 בשנת 2022. עלייה משמעותית זו נבעה בחלקה מהעלייה הדרמטית באיומים על הטמנת פצצות אנטישמיות, שרובן המכריע כוונו נגד בתי כנסת. בסך הכול, בתי כנסת חוו 73% מכלל האירועים שהשפיעו על מוסדות יהודיים בשנת 2023.

הפעילות האנטישמית המדווחת בקמפוסים של מכללות ואוניברסיטאות עלתה ב-321% לעומת 2022. בבתי ספר לא יהודיים דווחו 1,162 תקריות, עלייה של 135%.

המדינות שבהן נרשם מספר התקריות הגבוה ביותר היו קליפורניה (1,266), ניו יורק (1,218), ניו ג'רזי (830), פלורידה (463) ומסצ'וסטס (440). יחד, חמש מדינות אלה היוו 48% מכלל התקריות.

"למרות האתגרים חסרי התקדים הללו, אסור ליהודי ארה"ב להיכנע לפחד", אמר גרינבלט. "גם בזמן שאנו נלחמים בנגע האנטישמיות, עלינו להיות גאים בזהותנו היהודית ובטוחים במקומנו בחברה האמריקנית. זה אולי לא מרגיש כך כרגע, אבל יש לנו הרבה יותר בעלי ברית מאשר אויבים. אנו קוראים לכל האנשים בעלי הרצון הטוב לעמוד לצד חבריהם ושכניהם היהודים. אנו זקוקים לתמיכתכם ולשיתוף הפעולה שלכם".

תעמולה של תומכי עליונות הגזע הלבן:

הדו"ח מצא גם עלייה בפעילות של קבוצות מאורגנות של תומכי עליונות הגזע הלבן, שהיו אחראיות ל-1,161 תקריות של הפצת תעמולה אנטישמית בשנה שעברה – עלייה מ-852 אירועי תעמולה שיוחסו לקבוצות עליונות לבנה בשנת 2022.

איומי פצצה ו-Swatting (דיווחי שווא למשטרה וכוחות הביטחון):

איומי פצצות על מוסדות יהודיים גדלו באופן דרמטי, עם סך של 1,009 איומי פצצות – המספר הגבוה ביותר שנרשם אי פעם ועלייה של יותר מ-1,000%, לעומת 91 בשנת 2022.

כמו כן, נעשה שימוש הולך וגובר בסוואטינג כטקטיקה להפחדה ולהטרדה של קהילות מיעוטים, עם 101 תקריות סוואטינג שכוונו נגד מוסדות יהודיים.

"כמות האירועים העצומה שתיעדנו בשנת 2023 לבשה צורות רבות, כולל איומים בפצצות וקמפיינים של הפחדה, שכולם נועדו להטיל אימה על הקהילה על ידי שיבוש התפילות והפעילות בבתי כנסת ובמוסדות יהודיים אחרים ברחבי הארץ", אמר אורן סגל, סגן נשיא המרכז לחקר הקיצוניות בליגה נגד השמצה. "המעקב שלנו אחר רשתות swatting איפשר לליגה נגד השמצה להציע מודיעין חיוני לרשויות אכיפת החוק ולהבטיח שימוצה הדין עם התוקפים, תוך התרעה מקדימה על קהילות שאליהן מכוונים, וצמצום הנזק הפוטנציאלי".

אנטי-ציונות ותקריות בהפגנות אנטי-ישראליות:

מתוך 8,873 האירועים בשנת 2023, 3,162 (36% מכלל האירועים) כללו באופן ספציפי אלמנטים המתייחסים לישראל או לציונות. נתון זה גבוה משמעותית בהשוואה ל-241 האירועים שדווחו בשנת 2022, שהיוו 6.5% מכלל האירועים.

תקריות אנטישמיות הקשורות לישראל התרחשו על פי רוב באזורים ציבוריים, עם 1,540 תקריות במקומות כמו ספריות, תחבורה ציבורית וברחובות. 644 תקריות נוספות הקשורות לישראל התרחשו בקמפוסים של מכללות ואוניברסיטאות. מוסדות יהודיים הותקפו בתקריות הקשורות לישראל ב-377 הזדמנויות, ו־156 תקריות הקשורות לישראל התרחשו במוסדות חינוך מגיל הגן ועד כיתה יב'.

מיד לאחר אירועי ה-7 באוקטובר החלו ארגונים אנטי-ישראליים רבים במחאות ובקמפיינים ברחבי ארה"ב שנמשכו עד סוף 2023. הרטוריקה שבה השתמשו בעצרות אלו כללה קידום דימויים אנטישמיים קלאסיים, שילוט המשווה את היהדות או הציונות לנאציזם, תמיכה בלתי מתנצלת בטרור והאדרת קבוצות טרור ואנטי-ציונות קיצוניות.

מתודולוגיה:

הניתוח של הליגה נגד השמצה כולל מעשים פליליים ולא-פליליים של הטרדה והפחדה, כולל הפצת תעמולת שנאה, איומים והשמצות, וכן ונדליזם ותקיפה. הבדיקה שבוצעה באמצעות מידע שנמסר על ידי הקורבנות, רשויות אכיפת החוק ומנהיגי הקהילות, והוערכה על ידי הצוות המקצועי של הליגה נגד השמצה, מספקת תמונת מצב קבועה של היבט ספציפי אחד של החוויה היהודית-אמריקאית, תוך שהיא מנסה לזהות מגמות אפשריות בסוגי הפעילות המדווחים.

נתוני הבדיקה של הליגה נגד השמצה לשנת 2023 כוללים 1,350 אירועים שנכללו עקב עדכון מתודולוגי שבוצע לאחר אירועי ה-7 באוקטובר. בניכוי תקריות שנכללו בעדכון המתודולוגיה הנ"ל, הליגה נגד השמצה רשמה 7,525 תקריות, עלייה של 103% בתקריות אנטישמיות בהשוואה לכלל האירועים בשנת 2022.

מערך הנתונים המלא של תקריות אנטישמיות לשנים 2023-2016 זמין במפת H.E.A.T. של הליגה נגד השמצה, כלי מקוון אינטראקטיבי המאפשר למשתמשים למפות גיאוגרפית תקריות אנטישמיות ופעילות קיצונית.

הדו"ח מציע תמונת מצב של אחת הדרכים שבהן יהודי ארה"ב נתקלים באנטישמיות, אך הבנה מלאה של האנטישמיות בארה"ב דורשת גם צורות ניתוח אחרות, כולל סקרי דעת קהל, הערכות של אנטישמיות מקוונת ובדיקות של פעילות קיצונית, שאת כולם מציעה הליגה נגד השמצה בדו"חות אחרים, כגון סקר של ה-ADL על עמדות אנטישמיות באמריקה של 2024; אנטישמיות בקמפוסים: מחקר על אקלים הקמפוסים לפני ואחרי מתקפות הטרור של חמאס; הליגה נגד השמצה Global 100; שנאה והטרדה ברשת: החוויה האמריקאית; רצח וקיצוניות; ותעמולה של העליונות הלבנה. 

הליגה נגד השמצה ארצות הברית אנטישמיות מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד