כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
היסטוריה במזה"ת

מה כולל ארסנל הנשק האיראני – והאם מערכות ההגנה הישראליות יכולות להתגבר עליו?

הטילים האיראניים ארוכי הטווח נושאים כמויות חומר נפץ משמעותיות, וביכולתם לגרום להרס רב; מה כולל ארסנל הנשק האיראני ועד כמה ישראל יכולה להתגונן מפניו?

מה כולל ארסנל הנשק האיראני – והאם מערכות ההגנה הישראליות יכולות להתגבר עליו?
ארסנל הנשק האיראני צילום: המכון למחקרי ביטחון

ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ויועץ בקריה למחקר גרעיני נגב, מציג את ארסל הנשק שמחזיקה איראן ומסביר עד כמה ההגנה הישראלית יעילה נגדו.

הוא כותב: התקיפה האיראנית על ישראל באמצעות מאות כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים היא מאורע ייחודי בתולדות המזרח התיכון משני היבטים: ההיבט הראשון הוא אסטרטגיית התקיפה והתעוזה של מדינת אויב המרוחקת מישראל אלפי ק"מ, ואילו ההיבט השני הוא בעל משמעות לאומית ייחודית: ההתגייסות של קואליציה בינלאומית בהובלת ארה"ב, בריטניה וצרפת ובהשתתפות פעילה של מדינות ערב סוניות לשם יירוט אמצעי התקיפה מאיראן. ראוי לציין כאן את התיאום המושלם בין צה"ל לבין פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (סנטקום) בנושא.

לרשות האויב האיראני ושלוחיו עומדים אמצעי לחימה רבים ומתוחכמים. מדובר באלפי טילים בליסטיים השייכים לחטיבות טילים ייעודיות - חלקם מדויקים לטווחים של 1,500-3,000 ק"מ; אלפי כטב"מים לטווחים ארוכים, וטילי שיוט. אלה, מקיפים את מדינת ישראל ב"טבעת אש" כחזונו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה שחוסל בידי האמריקאים בשנת 2020.

הטילים האיראניים ארוכי הטווח נושאים כמויות חומר נפץ משמעותיות, וביכולתם לגרום להרס רב. טילים אלה, כגון שיהאב 3 (לטווח של 2,000 ק"מ), חייבר (1,400 ק"מ), פתח 2 (1,400 ק"מ), חורמשאר (2,000 ק"מ), סג'יל (2,500 ק"מ) ואחרים, מכסים את כל שיטחה של מדינת ישראל והם נושאים כמויות ממוצעות של 750 ק"ג חומר נפץ ומעלה.

המכון למחקרי ביטחוןארסנל הנשק האיראניצילום: המכון למחקרי ביטחון

בתקיפה האיראנית על ישראל לקחו חלק 185 כטב"מים, 110 טילים בליסטיים, ו-36 טילי שיוט. ההצלחה הפנומנלית של מערך ההגנה האווירית באה לידי ביטוי ב-99% יירוט מוצלחים, ובכך שאף אחד מתוך 185 כטב"מים ו-36 טילי השיוט לא חדר לגבולות הארץ, ומרבית הטילים הבליסטיים יורטו הרבה לפני שחדרו לישראל. לישראל מערכת ההגנה כנגד רקטות וטילים בליסטיים מהטובות בעולם, המורכבת מ-4 שכבות הגנה כנגד מגוון איומים קצרי טווח וארוכי טווח. הטיל חץ 3 – השכבה הרביעית - הינו טיל אקסו-אטמוספירי בעל ראש קרבי מתמרן. מערכת זו מיועדת ליירוט טילים בליסטים ארוכי טווח הרחק מגבולות ישראל ומחוץ לאטמוספירה ע"י מפגש ישיר במטרה. ההצלחה של מערכת ההגנה הרב-שכבתית אשר מסונכרנת עם מערכות מתוחכמות של גילוי שליטה ובקרה, ניטרלה את נזקי המתקפה שכוונה בעיקרה של בסיס חיל האוויר בנבטים.

עם זאת, יש לזכור כי לאיראנים ארסנל מגוון של טילים בליסטיים משוכללים לטווחים שונים עם יכולות לשאת כמויות ניכרות של חומר נפץ, אלפי כטב"מים וטילי שיוט, כך שהאיום האיראני קיים. כמו כן, עלינו לזכור כי אין הגנה הרמטית מוחלטת ותמיד קיימת אפשרות של זליגת כלי טיס או טיל בליסטי דרך שכבות ההגנה. לשם כך על מערכת הביטחון והציבור לגלות דריכות וערנות רבה על מנת למזער נזקים ולמנוע אבדות בנפש.

המכון למחקרי ביטחון לאומי איראן המתקפה האיראנית על ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד