כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"זו לא אסטרטגיה"

בכיר המוסד לשעבר: מטורף לפתוח חזית מול איראן

חיים תומר, לשעבר ראש אגף מודיעין ותבל במוסד, הסביר מדוע זה לא הזמן לתגובה: "לעשות מכה קוסמטית ולהגיד 'עשינו' זה נחמד, אבל זה לא אסטרטגיה"

בכיר המוסד לשעבר: מטורף לפתוח חזית מול איראן
מטוסי חיל האוויר בדרכם ליירוטים צילום: דובר צה"ל

פניה של ישראל לאיראן? חיים תומר, לשעבר ראש אגף מודיעין ותבל במוסד, שוחח עם ינון מגל ובן כספית ב־103fm והביע את דעתו על האפשרות שקבינט המלחמה יחליט לפתוח חזית מול איראן לאחר המתקפה חסרת התקדים.

בפתח השיחה הדגיש תומר כי "הייתי בשלב הזה לוקח את מה שקרה, ההצלחה הפנומנלית הזו של מערכת הביטחון, בניגוד לאי ההצלחה של שבעה באוקטובר, ממנף אותה להקים קואליציה ביטחונית משמעותית עם כל מי שהיה שותף לנו וגם אחרים שלא היו שותפים לנו, ולתכנן ביחד איתם מה אנחנו עושים עם זה שאיראן מתקרבת לנקודת אל חזור בתחום הגרעיני, ובהתחשב האיום התלול מסלול שאיראן פיתחה. בשלב הזה מתרכז לפתור את הבעיה בעזה ובצפון לבנון".

"אני מאוד מתנגד לפתוח חזית שלישית פעילה מול איראן - זו תהיה טעות אסטרטגית מטורפת", הכריז. "אני מציע לישראל כרגע בהקשרים של תגובה לחשוב אסטרטגית - לחשוב על הבעיה בעזה, כולל החטופים, על הבעיה בצפון לבנון, הגליל שלנו מפונה, אנשים די מסכנים מפונים מבתיהם. לא לפתוח חזית שלישית כרגע. יחד עם זה אני מציע להכין חבילה של מהלכים שמחייבת גם הכנה, על מנת לייצר יכולת תגובה מהירה לישראל במקומות שכואבים באמת לאיראן. לעשות מכה קוסמטית ולהגיד 'עשינו', זה נחמד, אבל זה לא אסטרטגיה. אני אומר עכשיו לא להגיב".

תומר המשיך והסביר כי "היום הסוגיה זה איך בונים מערכת שתביא לישראל או יכולת התערבות צבאית בקואליציה אל מול עדויות שאיראן נניח הולכת לעשות ניסוי גרעיני, או לחילופין בניית יכולת הרתעתית משמעותית בקואליציה, הסכם הגנה לישראל לקראת האפשרות שאיראן תצליח להגיע לנקודה שאנחנו מקווים שלא תגיע".

נוסף על כך מתח תומר ביקורת על ניהול המערכות בחזיתות השונות. "אני מציע שנתסכל על העובדות. ישראל שישה חודשים בלחימה בעזה, והיא לא הכריעה את חמאס עד עפר, היא לא הצליחה להרתיע את חיזבאללה, ולכן אני מציע שנסתכל על מה יש לנו ביד, מה אנחנו יכולים לעשות ואיך אנחנו משחקים עם זה הכי טוב שאפשר - לבנות קואליציה".

"קואליציה שתתקוף את מתקני הגרעין של איראן?", תהה מגל, ותומר השיב: "גרעין איראני מאיים על ישראל, מאיים גם על סעודיה, אבו דאבי ואפילו גם על טורקיה. אני בא ואומר, אני לא יודע אם ישראל תצליח לייצר קואליציה שתתקוף באיראן, אני כן יודע שלשם צריך לשאוף. ישראל באסטרטגיה צריכה לייצר הסכמה מחודשת של העולם שעצירת איראן מגרעין זה חשוב. ההסכמה הזו התפוררה, בואו נחזיר אותה, איראן מתקדמת. אם נצליח לייצר מצב שבו מאפשרים לכוח תוקף לעבור דרך אדמות אחרות ועוד כל מיני דברים, יש לזה משמעות".

לסיום, כאשר נשאל אם קיים סיכוי כי איראן המשיכה ופיתחה את פרויקט הגרעין ללא ידיעת העולם, הודה: "אני רוצה להניח שאנחנו ממשיכים במעקב מאוד צמוד יחד עם כל האחרים על קבוצות הנשק והפיתוח במערך הגרעין האיראני, ושאנחנו לא נופתע. האם יכול להיות שנופתע? תמיד יכול להיות. אחרי שבעה באוקטובר אף איש מודיעין לא יגיד שלא יכול להיות, בטח באיראן הגדולה והרחוקה. אבל הנושא הזה זוכה לתיעדוף ראוי, גם בישראל וגם במדינות נוספות".

 
המתקפה האיראנית על ישראל איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד