כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מבצע פיקוח מיוחד

מאות עמותות בסכנת פירוק: "לא הגישו דיווחים"

רשמת העמותות פנתה אל כ- 200 עמותות בעלות זכויות בנכסים שאינן מגישות דיווחים בהתראה לפני הפעלת סמכויות

מאות עמותות בסכנת פירוק: "לא הגישו דיווחים"
אילוסטרציה צילום: freepik

יחידת העמותות והחל"צ ברשות התאגידים שבמשרד המשפטים פתחה במבצע פיקוח מיוחד על כ-200 עמותות, שאינן מגישות דיווחים שנתיים (דוח כספי, דוח מילולי ועוד), בניגוד לדרישת חוק העמותות. לעמותות אלה ישנן זכויות בנכסים ולכן יש לפרקן באמצעות בית המשפט, במידה ולא יעבירו את הדיווחים כמתבקש.

יודגש, כי עמותות נדרשות להגיש מדי שנה דיווח על פעילותן בשנה שחלפה ועל התנהלותן הכספית, על מנת שיחידת העמותות והחל"צ ברשות התאגידים תוכל לפקח על פעילותן, לבחון את עמידתן בהוראות החוק והנחיות רשמת העמותות, לוודא כי העמותה מקדמת את מטרותיה, אינה מבצעת פעילות בניגוד למטרותיה וכי לא מבוצעת חלוקת רווחים אסורה.

חשוב לא פחות, דיווחים אלה מתפרסמים לציבור, מיידית וללא תשלום, באתר גיידסטאר. פרסום זה מקיים את העקרון לפיו עמותות ותאגידים אחרים ללא כוונת רווח, נדרשים לרמת שקיפות גבוהה, מאחר שהן מסתמכות, במרבית המקרים, על תרומות מהציבור ותקציבים או הטבות ציבוריים, וכן בשל העניין הציבורי הכללי בפעילות תאגידים מסוג זה.

עמותות פעילות שאינן מדווחות, פוגעות בשקיפות מידע על אודות פעילותן לציבור כולו וליחידת העמותות והחל"צ, ובכך פוגעות ביכולת היחידה והציבור לפקח עליהן, ולוודא שכספי תורמים וכספי תמיכות והקצבות משמשים למטרות שלשמן הם ניתנו. מכאן, חשיבות המבצע המיוחד. לרשות התאגידים ישנן אינדיקציות כי עמותות אלה מחזיקות נכסים משמעותיים, ועל כן קיימת חשיבות מיוחדת בכך שיגישו דיווחים כנדרש.

מהלך זה הינו מהלך משלים למבצע נוסף של מחיקת 6000 עמותות שאינן מדווחות, שבוצע לאחרונה. מחיקת העמותות נעשתה לאחר שהיחידה בחנה שאין לעמותות נכסים.

עמותות דיווחים בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד