כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
חשש מארה"ב

לשלוח מסר ברור לאיראן: אלו אפשרויות התגובה של ישראל

ישראל לא רוצה ולא יכולה להרשות לעצמה סכסוך גדול עם איראן בעודה נלחמת במלחמה בעזה. ישראל גם לא רוצה שאיראן תסיק שהיא יכולה לתקוף את ישראל בתגובה לתקיפה ישראלית על אינטרסים איראניים במדינה שלישית. אלו האפשרויות של ישראל להגיב על התקיפה האיראנית

לשלוח מסר ברור לאיראן: אלו אפשרויות התגובה של ישראל
טילים באיראן, אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

חברי קבינט המלחמה בוחנים את האפשרויות כדי לשלוח מסר ברור לאיראן לפיו התקפות מסוג זה לא יישארו ללא מענה, אך לא כל כך גדולות שיגרמו להסלמה גדולה. ה'ניו יורק טיימס' מדווח על האפשרויות שעליהן דנו בכירים ישראלים.

1. לבצע תקיפה אגרסיבית על יעד איראני, כמו בסיס של משמרות המהפכה, במדינה שאינה איראן, כמו סוריה. החיסרון הוא שחסרה את הסימטריה של תגובה למתקפה ישירה על ישראל עם תקיפה ישירה על איראן.

2. לפגוע במטרה סמלית בעיקרה בתוך איראן. מהלך כזה ידרוש ככל הנראה התייעצות עם ארה"ב ויסתכן בלהכעיס של האמריקאים שייעצו נגד תקיפה כזו.

3. לבצע מתקפת סייבר על התשתית של איראן. פעולה זו עלולה לחשוף את יכולות הסייבר של ישראל בטרם עת.

האצת התקפות קטנות בתוך איראן, כולל התנקשויות ממוקדות, שבוצעו על ידי המוסד. ישראל אינה לוקחת אחריות על התקפות כאלה, ולכן הן אינן תואמות את האופי הציבורי של התקיפה של איראן.

ישראל לא רוצה שאיראן תסיק שהיא יכולה כעת לתקוף את ישראל בתגובה לתקיפה ישראלית על אינטרסים איראניים במדינה שלישית, כך אמרו כמה גורמים רשמיים לעיתון, וסיכמו את הדיון הפנימי הישראלי. אבל, הם הוסיפו, כי ישראל גם לא רוצה ולא יכולה להרשות לעצמה סכסוך גדול עם איראן בעודה נלחמת במלחמה בעזה והתכתשות יומיומיות עם שלוחות איראניות לאורך גבולותיה.

אפשרויות ישראליות אחרות כוללות לא לעשות כלום - צעד שמטרתו למנף את הברית הבינלאומית והאזורית שחברו יחד כדי לעזור להדוף את המתקפה האיראנית למשהו מוצק וקבוע יותר - או  אימוץ גישה דיפלומטית יותר, כולל סנקציות על איראן על ידי האו"ם, כך אמרו גורמים אחרים לעיתון.

בכירים אמריקאים ניסו בפומבי ובפרטיות לשכנע את ישראל שהיא לא צריכה להגיב על התקיפה האיראנית.

אבל גורמים אמריקאים אמרו גם שהם מבינים כי לשכנע את ישראל לא להגיב עשוי להיות בלתי אפשרי. הגורמים אמרו שהם מבינים שגורמים ישראלים מאמינים שהם חייבים להגיב לתקיפה ישירה של איראן על ישראל. מתקפה סמויה של ישראל נגד איראן, אמרו בכירים אמריקאים, ככל הנראה לא תספיק כדי להרגיע את שותפיו הקואליציוניים של נתניהו.

אם מתקפת הנגד הזו תגרום לסבב נוסף של טילים ומל"טים איראניים, מטוסי קרב וכלי שיט אמריקאים יגיעו שוב להגנת ישראל, אמרו גורמים רשמיים לעיתון.

 

איראן המתקפה האיראנית על ישראל ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד