כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
80 שנה לשואה

אלפי ק"ג מצות חולקו ליהודי המדינה

80 שנה לשואת יהודי הונגריה: אלפי ק"ג מצות חולקו ליהודי המדינה. המצות התקבלו בהתרגשות רבה, במיוחד נוכח העובדה שבימים אלה מתחילים לציין בהונגריה 80 שנה לשואת יהודי המדינה - ולעומת ימי החושך ההם היהדות היום בהונגריה חיה ותוססת

 אלפי ק"ג מצות חולקו ליהודי המדינה
אפיית מצות בהונגריה צילום: באדיבות המצלם

זה היה מבצע לוגיסטי מורכב שכלל 30 שעות נסיעה בכבישים, חצי יום של פקק במכס ויותר מ-1,500 קילומטרים, אבל בסופו של דבר 2 משאיות שהביאו עימן 3,000 ק"ג של מצות עבודת יד מעומק אוקראינה, הגיעו בשעה טובה ליעדן בבודפשט בירת הונגריה וחולקו במבצע נוסף ל-8,000 משפחות יהודיות בכל רחבי המדינה. המצות התקבלו בהתרגשות רבה, במיוחד נוכח העובדה שבימים אלה מתחילים לציין בהונגריה 80 שנה לשואת יהודי המדינה - ולעומת ימי החושך ההם היהדות היום בהונגריה חיה ותוססת.

"הפרויקט דרש מאיתנו עבודה מאומצת אבל הוא חשוב לנו מאוד" מספר הרב שלמה כובש, שליח חב"ד ויו"ר 'איגוד קהילות שומרי תורה בהונגריה' (EMIH) האחראי למיזם. "זה חשוב גם עבור יהודי הונגריה שעתה יהיו להם מצות מהודרות עבודת יד, וזה חשוב גם כדי לחזק את יהודי אוקראינה שמנסים לקיים חיים יהודים למרות הקושי הרב". 

לדברי הרב שמואל גליצינשטיין שניהל את הפרויקט: "המשאיות יצאו לדרך ממאפיית 'תפארת המצות' בעיר דנייפרו המכונה 'בירת היהדות של אוקראינה' וצלחו דרך ארוכה של 1,500 קילומטרים בכבישים מושלגים ומשובשים. הן גם עמדו חצי יום במכס כיוון שמשאיות עם סחורה יכולות לצאת היום מאוקראינה רק בדרך היבשתית אחרי שדרכי האוויר והים נסגרו, אבל אנחנו שמחים לעשות כל מאמץ כדי להביא את שמחת החג לכל יהודי במדינה".

במחסני האיגוד הוכנסו המצות לקופסאות מהודרות שהוכנו מבעוד מועד ומשם יצאו ל-20 הקהילות היהודיות ברחבי הונגריה, לטובת חלוקתן ליהודים המקומיים. 

באיגוד אומרים כי נוסף לשלישיית מצות עבודת יד, תקבל כל משפחה יהודית גם קילוגרם של מצת מכונה שיספיק עבורה לכל ימי החג וחוברת בהונגרית המסבירה על החג וכיצד לערוך את ליל הסדר. משפחות נזקקות יקבלו גם יין, שימורים כשרים, ירקות וצרכי החג נוספים. 

בנוסף, צפויים 2,000 יהודים מקומיים, תיירים וסטודנטים ישראלים המתגוררים בהונגריה להשתתף ב-15 סדרים ציבוריים שיערכו עבורם בכמה נקודות בבודפשט ובערים המרכזיות בהונגריה. 

לדברי הרב כובש "גם בהונגריה, כמו בעוד אלפי נקודות בעולם אנו מקיימים את הוראתו של הרבי מליובאוויטש להביא את החג לכל יהודי באשר הוא. חוברת ההסבר שהכנו מאפשרת לכל יהודי, גם כזה שהיהדות אינה 'אורחת' בביתו לערוך את הסדר כפי שצריך. אנו תפילה כי עוד לפני ליל הסדר נזכה לקיום הייעוד שאיחלנו לעצמנו בשנה שעברה 'לשנה הבאה בירושלים'".

הונגריה פסח אוקראינה מצות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד