כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
אוסטאוארטריטיס

מהי מחלת מפרקים, כיצד היא מתבטאת ואיך אפשר לטפל בה?

מהי שחיקת סחוסים? (אוסטאוארטריטיס) ואיך ניתן לטפל?. שחיקת סחוסים היא תופעה נפוצה למדי. הסטטיסטיקה העדכנית מדברת על כ-70% מבני 55 ויותר אשר סובלים ממצב זה במפרק אחד לפחות

מהי מחלת מפרקים, כיצד היא מתבטאת ואיך אפשר לטפל בה?
אילוסטרציה צילום: unsplash

כאבי מפרקים הם מנת חלקם של רבים באוכלוסייה. אחד הגורמים המרכזיים לכך הינה מחלת האוסטאוארטריטיס או 'דלקת מפרקים ניוונית' בשמה המקצועי, אשר מופיעה בעיקר ככל שהאדם הולך ומתבגר, ובעיקר מהעשור השישי לחיינו. אם כן, מהי אותה מחלת מפרקים, כיצד היא מתבטאת ואיך אפשר לטפל בה?

מה זה אוסטאוארטריטיס?

אוסטאוארטריטיס היא במילים אחרות, שחיקה או הרס של רקמת הסחוס שהינו רקמה גמישה ורכה יותר בקצות עצמות המפרקים, אשר משמשת כחוצץ בין עצמות אלו, ומונעת מגע ביניהן ושחיקה שלהן כתוצאה מכך. כמו כן מטרת הסחוס 'לפזר' את העומס על המפרקים, שנחשבים לנקודות אשר מתמודדות עם לחצים ועומסים מהגדולים ביותר במערכת השלד והעצמות בגופנו.

שחיקה של הסחוס תגרום, בשלב ראשון, להפיכת שטח הפנים שלו למחוספס, מה שיוביל לגירוי של האזור ולהיווצרות דלקת. במקרים חמורים יותר, שבהם הסחוס נשחק עד כדי שחיקה מוחלטת, מתחככות ביניהן עצמות המפרק, מה שיוביל לכאבים עזים, לנפיחויות ועוד שאר תסמינים (שעליהם נפרט בהמשך). מכאן הדרך לדלקת מפרקים ניוונית לא ארוכה, והיא תיצור דלקת בכל חלקי המפרק, עד כדי הגבלה ממשית בתנועה.

שחיקת סחוסים היא תופעה נפוצה למדי. הסטטיסטיקה העדכנית מדברת על כ-70% מבני 55 ויותר אשר סובלים ממצב זה במפרק אחד לפחות; תחילת התהליך היא לרוב בין סוף שנות ה-40 לחיי האדם לבין אמצע שנות ה-50, ומשם היא כמובן תלך ותחמיר, אם לא תטופל. המפרקים שבהם אוסטאוארטריטיס נפוצה ביותר,הם מפרקי האצבעות (בעיקר האמצעיים ואלו שבקצה כל אצבע), מפרק הברך ומפרק הירך.

תסמיני האוסטאוארטריטיס

התסמינים של דלקת מפרקים ניוונית משתנים בין אדם לאדם, ולמעשה ישנם רבים אשר הנזק לסחוס אצלם כבר נראה לעין – אך הם אינם חווים תסמינים כלשהם. ובכל זאת, אלו התסמינים הנפוצים ביותר:

כאבי מפרקים. הגבלת תנועה או צמצום טווח התנועה של המפרק. נוקשות (בעיקר לאחר מנוחה ממושכת, ולכן המונח 'נוקשות בוקר'). נפיחות באזור המפרק. 'חריקות' במפרקים.

התסמינים מתפתחים בהדרגה, וגם אם בתחילה היו מינוריים וכמעט לא מורגשים, הם עשויים להתעצם בהמשך, אם המחלה לא תטופל. הם לא יופיעו באותה עוצמה כל העת, ועשויים 'ללכת ולחזור' בתקופות שונות ובמצבים שונים. עומס על המפרק עשוי, כמובן, להגביר את עוצמת התסמינים.

הגורמים לאוסטאוארטריטיס

למחלה גורמים שונים, אשר נחלקים לשני סוגים, באופן כללי - אוסטאוארטריטיס ראשוני, אשר הגורם לו אינו חיצוני, ולרוב קורה בשל הזדקנות הגוף ושחיקת המפרקים הטבעית ואוסטאוארטריטיס משני, אשר נגרם בשל 'התערבות' חיצונית, ששינתה את מבנה המפרק והסחוס. את הגורמים נהוג גם לחלק לגורמים ביולוגיים (הקשורים בתכונות הגוף עצמו) ולגורמים מכניים (שאינם נובעים מתכונות הגוף עצמו).

כך או כך, אלו הגורמים העיקריים לאוסטאוארטריטיס: גנטיקה. השמנת יתר. מום הקשור במבנה המפרק או העצמות. פעילות גופנית מעטה – או אינטנסיבית מאוד. טראומה למפרק (בשל פגיעה בתאונת דרכים, למשל). מחלות הפוגעות בסחוס. הליך רפואי שכלל גם את המפרק. גיל מבוגר

דלקת מפרקים ניוונית: דרכי אבחון וטיפול

הטיפול באוסטאוארטריטיס תלוי במצב המפרק, בשלב המחלה ובמצב החולה ובתסמינים שהוא חווה. בכל מקרה יש לזכור כי לא ניתן להשיב את המצב לאחור, ולכן חשוב 'לתפוס' את המחלה בשלבים מוקדמים שלה, ככל האפשר.

אם המחלה אכן מאובחנת בשלב מוקדם, או כאשר המטופל אינו סובל מתסמינים משמעותיים, הנטייה היא לבחור בטיפול שמרני. ישנם כמה סוגים של טיפולים כאלו, שיכולים לשפר את המצב:

מנוחה. הפחתת עומסים על המפרק הפגוע. הקפדה על תנועתיות נכונה. פיזיותרפיה ופעילות גופנית לחיזוק שרירי האזור. ירידה במשקל (אם המטופל סובל ממשקל עודף). נטילת תוספי תזונה המכילים גלוקוזאמין וכונדרויטין, המיוצרים במפרקים באופן טבעי.

הטיפול התרופתי בדלקת מפרקים ניוונית כולל משככי כאבים (שיינתנו בדרך כלל במקביל לטיפול השמרני), נוגדי דלקת למריחה מקומית ותרופות אנטי דלקתיות מסוג D .NSAIבמידה ולא חלה הטבה משמעותית בעזרת הטיפולים השמרניים ניתן לשקול התערבות ע"י זריקות. בדכ הטיפול הראשוני בזריקות הינו של סטרואידים המקלים למספר שבועות עד מספר חודשים אך מאידך, הזרקות חוזרות עלולות להזיקלעצמות ולמפרק. לפיכך, הטיפול בזריקות סטרואידים הינו מוגבל. 

טיפולים נוספים הניתנים בזריקות: הזרקת חומצה היאלורונית 'תומכת' בנוזל המפרקי ומשפרת את הסיכוך באזור זה. בד"כ נדרשות 1-3 זריקות והן עשויות לשפר את המצב עד 6 חודשים.

הזרקת סרום - מבוסס על דם המטופלו עצמו ומכיל מרכיבים אנטי דלקתיים שמקורם בדם. הטיפול דורש 3-5 זריקות למפרק הבעייתי ומשפר את מצב המפרק בממוצע ב 8-9 חודשים. מכיון שהמקור הינו בדם המטופל, אין אפשרות לדעת מה כמות ואיכות המרכיבים נוגדי הדלקת.

זריקת RegenoGel -הינה קומפלקס של חומצה היאלורונית ופיברינוג'ן, היוצרים יחד, בזכות טכנולוגיה יחודית, ג'ל חזק וגמיש הממלא את המפרק ויוצר הפרדה בין הסחוסים ובכך מפחית את השחיקה, את הדלקת ומקל על הכאבים. מדובר בטיפול חד-פעמי ויעיל לאורך זמן של 12 חודשים בממוצע.

אם הטיפול השמרני והתרופתי אינם מסייעים למצב, תיבחר האפשרות הכירורגית – כמענה במצבים חמורים במיוחד. הניתוח המורכב ביותר הוא ניתוח להחלפת המפרק במפרק מלאכותי, אך ישנם גם ניתוחים זעיר־פולשניים אשר נחשבים קלים הרבה יותר ובמהלכם יוסרו חלקי סחוס ועצם אשר מפריעים ומעצימים את הכאבים. אפשרות נוספת היא ניתוח ל'ארגון מחדש' של עצמות המפרק, אשר מתאימה בעיקר כאשר ישנו עיוות במפרק.

סחוס אוסטאוארטריטיס דלקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד