כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
טקס הסרת לוט

כרך של מסכת פסחים ששרד את השואה הוצג היום לטובת הכלל

ממרתף הבירה במינכן ליד ושם: כרך תלמוד מהשואה הופקד על ידי נשיא המדינה יצחק הרצוג ומשפחתו ביד ושם. נמצא ב-1945 במרתף הבירה במינכן, מקום שהיה לסמל הנאציזם ולצמיחתו של היטלר

כרך של מסכת פסחים ששרד את השואה הוצג היום לטובת הכלל
הנשיא עם ספר התנ"ך צילום: חורחה נובומינסקי/יד ושם

כרך תלמוד של מסכת פסחים שהוצל מהשואה ועבר מדור לדור במשפחתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג הופקד על יד המשפחה ביד ושם. היום (רביעי) נערך טקס הסרת לוט מהתצוגה החדשה במוזיאון לתולדות השואה בנוכחות נשיא המדינה ומשפחתו, יו"ר יד ושם דני דיין ואישי ציבור.

כרך זה של מסכת פסחים מן התלמוד הבבלי, שהודפס בשנת 1807, נמצא ב-1945 במרתף הבירה במינכן, מקום שהיה לסמל הנאציזם ולצמיחתו של היטלר. הספר נמצא על ידי הרב הצבאי הראשי של הבריגדה היהודית, הרב יעקב ליפשיץ, וראש מחלקת העלייה בסוכנות היהודית, אליהו דובקין, שהפקיד אותו בידי הרב הראשי האשכנזי של ארץ-ישראל, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, סבו של נשיא המדינה, יצחק הרצוג.

בזמן השואה פעל הרצוג להצלת יהודים ובשנת 1946 יצא למסע באירופה להצלה ולהחזרת ילדים יתומים ממנזרים. במסע נפגש עם שארית הפלטה בניסיון לשכנע את הפליטים לעלות ארצה. עוד באותו מסע נפגש עם מדינאים ואישים בכירים ובהם האפיפיור פיוס השניים עשר. בזכות פועלו עלו ארצה יותר מ-500 ילדים ניצולי השואה ברכבת שנקראה על שמו "רכבת הרצוג". עם קום המדינה מונה הרב הרצוג לרב הראשי האשכנזי הראשון של מדינת ישראל.

הספר עבר מהרב הרצוג לנשיא המדינה השישי, חיים הרצוג ז"ל ולרעייתו אורה, ומשם למשפחת הרצוג שהחליטה כי המקום הראוי והמתאים עבורו הינו ביד ושם. "גלגולו של הספר, שנמצא במרתף הבירה של היטלר, מספר בהרבה מובנים את סיפורה של משפחה, משפחתי, אבל לפני הכל הוא מספר את סיפורה של אומה וסיפורו של עם" אמר נשיא המדינה הרצוג, "עם שקם מאפר ובנה בית, עם ששורשיו חזקים ועמוקים יותר מכל אסון וענפיו הגדועים מתחדשים, צומחים, מניבים פירות ומטפסים מעלה-מעלה. זה סיפור על שואה ועל תקומה, על שבר ועל גאולה, על אבל ועל בנייה. על חושך ועל אור. סיפור שהוא ההוכחה האמיתית, העמוקה, החיה והמרגשת כי נצח ישראל לא ישקר״.

"הפקדת מסכת פסחים מיוחדת זו ביד ושם והצגתה בגלריית החזרה לחיים במוזיאון, מקפלת עבורנו משמעות כפולה" אומר דיין "הן את העברת מורשתנו מדור לדור, היום- מספר ימים לפני חג הפסח, והן את התקומה, החרות והעצמאות שאנו צריכים לזכור ולהזכיר במיוחד בימים אלו. אני מודה לנשיא המדינה ולכל משפחת הרצוג שבחרו להפקיד פריט זה ביד ושם ולחלוק אותו ואת משמעותו עם כל עם ישראל".

הנשיא הרצוג היטלר יד ושם מסכת פסחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד