כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
הרגעים המתוחים

ה'ניו יורק טיימס': ישראל טעתה בחישוב, וחשבה שאיראן לא תגיב בעוצמה

חישוב שגוי הוביל להסלמה בין ישראל לאיראן. גורמים רשמיים ישראלים אמרו כי ישראל לא ראתה בהתקפה על יעד איראני בסוריה פרובוקציה, ולא נתנה לוושינגטון מידע על התקיפה עד לרגע שזה קרה

ה'ניו יורק טיימס': ישראל טעתה בחישוב, וחשבה שאיראן לא תגיב בעוצמה
המבנה שהותקף בדמשק צילום: רשתות ערביות

כשישראל הייתה במרחק של רגעים ספורים מתקיפה אווירית ב-1 באפריל שחיסלה כמה מפקדים בכירים איראנים במתחם השגרירות של איראן בסוריה, הועבר המידע לארצות הברית.

ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי בכירים הזעיקו במהירות את ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ביידן; ג'ון פינר, סגן היועץ לביטחון לאומי; ברט מקגורק, שליח המזרח התיכון של ביידן, שראו שלחיסול עלולות להיות השלכות חמורות, כך אמר בכיר אמריקאי. 

בפומבי האמריקאים הביעו תמיכה בישראל, אך באופן פרטי, הם הביעו כעס על כך שהיא נקטה פעולה כל כך אגרסיבית נגד איראן מבלי להתייעץ עם וושינגטון.

הישראלים טעו בחישוב חמור, וחשבו שאיראן לא תגיב בעוצמה, כך על פי גורמים אמריקאים רבים שהיו מעורבים בדיונים לאחר התקיפה. ביום שבת, איראן שיגרה מטח תגמול של יותר מ-300 מל"טים וטילים לעבר ישראל, תגובה לא צפויה, אם כי כזה שגרם נזק מינימלי בלבד.

העיתון ציין כי לא רק שהישראלים המתינו לרגע האחרון כדי לספר על כך לארצות הברית, אלא שכאשר עשו זאת, זו הייתה הודעה ברמה דיפלומטית נמוכה יחסית, לא היה שום אינדיקציה עד כמה היעד יהיה רגיש. בישראל הודו מאוחר יותר כי טעו בהערכה של השלכות התקיפה.

גם לאחר שהתברר שאיראן תנקום, גורמים אמריקאים וישראלים חשבו תחילה שהיקף התגובה יהיה מוגבל, ואז שינו את הערכתם שוב ושוב. כעת ההתמקדות היא במה שישראל תעשה בהמשך - וכיצד איראן עשויה להגיב.

תכנון התקיפה הישראלית בסוריה החל חודשיים קודם לכן, כך אמרו שני גורמים ישראלים לעיתון. היעד היה מוחמד רזא זאהדי, מפקד משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון.

כשבוע לפני כן, ב-22 במרץ, אישר קבינט המלחמה את המבצע, כך דיווח ה"ניו יורק טיימס". אף אחת מההערכות לא ניבאה את עוצמת התגובה האיראנית שהתרחשה בפועל.

מיום התקיפה, איראן נשבעה להגיב, הן בפומבי והן בערוצים הדיפלומטיים. אבל היא גם שלחה הודעות באופן פרטי שהיא לא רוצה מלחמה כללית עם ישראל - ועוד פחות מכך עם ארצות הברית - והיא המתינה 12 יום לתקוף.

בלינקן שוחח עם בכירי הקבינט, והבטיח להם שארה"ב תסייע בהגנה מפני מתקפה איראנית, וקרא להם לא לבצע מכת נגד פזיזית מבלי לשקול את כל השיקולים.

מתווכים ובעלות ברית אמרו לארצות הברית ולישראל כי איראן מתכננת לפגוע באתרים צבאיים ולא במטרות אזרחיות, המסר של איראן היה שהיא תמתן את התקפתה כדי לא לעורר תקיפה נגדית ישראלית, כך אמרו גורמים ישראלים ואיראנים. אבל במציאות, אמרו בישראל, איראן הרחיבה את תוכניות התקיפה שלה, ורצתה שלפחות חלק מהטילים יחדרו את הגנת ישראל.

במהלך התקיפה האיראנית, משרד החוץ האיראני ומשמרות המהפכה שמרו על קו פתוח לממשלת עומאן, כדי להעביר הודעות לארצות הברית, כך אמרו גורמים איראנים לעיתון.

בשעה 3 לפנות בוקר זומנה שגרירת שוויץ בטהראן - לא למשרד החוץ, הנוהג הרגיל, אלא לבסיס של משמרות המהפכה, כך לפי גורם איראני ואמריקני. היא התבקשה להעביר מסר לפיו על ארצות הברית להישאר מחוץ לקרב, וכי אם ישראל תנקום, איראן תכה שוב, חזק יותר וללא אזהרה.

העולם עדיין מחכה לראות מה ישראל תעשה.

איראן ארצות הברית המתקפה האיראנית על ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד