כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
המשפחות נואשות

מספר החטופים שעדיין בחיים בעזה הוא תעלומה

מספר החטופים שעדיין בחיים בעזה הוא תעלומה, כך אומרים גורמים רשמיים. חוסר הוודאות ערער את המאמצים הבינלאומיים במשא ומתן על הסכם הפסקת אש ושחרור לפחות חלק מהחטופים

מספר החטופים שעדיין בחיים בעזה הוא תעלומה
אילוסטרציה צילום: דוד כהן, פלאש 90

יותר משישה חודשים מאז תקפו מחבלי חמאס את ישראל וחטפו יותר מ-250 ישראלים ואזרחים זרים, עדיין לא ברור בדיוק כמה מהחטופים עדיין בחיים בעזה, כך לפי גורמים אמריקאים וישראלים ששוחחו על רשת NBC.

חוסר הוודאות גורם לייסורים בקרב משפחות שיקיריהן בעזה וערער את המאמצים הבינלאומיים במשא ומתן על הסכם הפסקת אש ושחרור לפחות חלק מהחטופים, כך אמרו הגורמים ל-NBC

נוסחת הפסקת אש האחרונה קוראת לחמאס לשחרר 40 חטופים שהם נשים, ילדים או גברים חולים וקשישים, ובתמורה, ישראל תשחרר מאות מחבלים פלסטינים. אבל חמאס עד כה לא הצליח לאשר שהוא מחזיק ב-40 חטופים שעומדים בקריטריונים הללו, וזה שיבש את המשא ומתן, כך אמרו גורמים אמריקאים, ישראלים ומערביים.

הרבה פחות חטופים עשויים להיות בחיים ממה שידוע. אבל קשה לומר בוודאות, בהתחשב בחוסר ידע לגבי מיקומם ולתנאים של חלק מהחטופים.

בתשובה לשאלה האם יש הערכה מוצקה כמה חטופים נותרו בחיים, אמר בכיר ישראלי לשעבר: "בכלל לא. לאף אחד אין את המידע הזה. הכל ספקולציות".

האמריקאים האשימו את חמאס בדרישות שהוא יודע שאי אפשר להשיג.

"סירובו של חמאס לקבל הסכם הפסקת אש מראה על התעלמותם מחיי העם הפלסטיני", אמר גורם בכיר בממשל ביידן. "הם התחילו במלחמה הזו ונראה שהם בסדר גמור עם המשך הסכסוך הזה".

גורם רשמי ישראלי אמר: "חמאס גורר רגליים, אינו מעוניין בעסקה וממשיך לקוות להסלמה אזורית, וזו הסיבה שהמשא ומתן נותר תקוע".

חמאס מסר בהצהרה ביום שבת האחרום כי הוא מוכן לחתום על הסכם "רציני ואמיתי", אך חידש את דרישתו להפסקת אש קבועה ולנסיגה מלאה של כוחות ישראליים דבר שבישראל מתנגדים בתוקף.

קרוב משפחה של אחד החטופים עם אזרחות אמריקאית אמר כי משפחות נמצאות בחושך בנוגע לגורל יקיריהם: "במשך 185 ימים, לא קיבלנו אימות על החיים של אף אחד מהחטופים הללו".

בן המשפחה, שדיבר בעילום שם כדי לא לסכן את גורל יקירם, אמר כי ישראל הראתה לאמריקאים שנסעו לישראל ונפגשו עם גורמי ביטחון בישראל שהם יודעים היכן נמצאים רבים מהחטופים, אך הם מועברים ממקום למקום כל הזמן.

"בכל יום שהם שם, אנחנו גם יודעים שהם עלולים למות מרעב, מחלה, פציעה או רצח", אמר קרוב המשפחה.

ממשל ביידן עובד תחת ההנחה שחמישה חטופים אמריקאים עדיין בחיים אך ללא כל מידע בנושא, כך אמר בכיר אמריקאי. לא ברור אם כל החמישה בחיים. מעבר לחמישה, ארה"ב מאמינה שהחמאס מחזיק בכמה גופות נוספות של אמריקאים שנחטפו לעזה לאחר שנהרגו ב-7 באוקטובר או זמן קצר לאחר מכן.

חטופים מלחמת חרבות ברזל חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד