כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מסתפקים בהישג ההיסטורי

האיראנים שינו את כללי המשחק וכעת הכדור במגרש של ישראל

שעות לאחר התגובה הישראלית למתקפה האיראנית, ניתן ללמוד מתגובות אנשי המשטר כי הם מסתפקים בהישג המשמעותי שלהם בשינוי כללי המשחק ולא מחפשים להמשיך את ההסלמה הנוכחית | כעת ישראל עומדת במבחן | פרשנות

האיראנים שינו את כללי המשחק וכעת הכדור במגרש של ישראל
מטוסי חיל האוויר צילום: דובר צה"ל

שישה ימים אחרי המתקפה ההיסטורית וחסרת התקדים של איראן עם שיגור מאות טילים וכלי טייס בלתי מאוישים לעבר שטח ישראל, תוך ניצול העובדה שישראל עסוקה בכמה חזיתות וכן ניצול החולשה של הממשל האמריקאי, הגיעה התגובה הישראלית. 

לפי פרסומים בכלי תקשורת בארה"ב היום (שישי) לפנות בוקר תקפה ישראל את שדה התעופה הצבאי בעיר אספהאן שממוקמת בלב הרפובליקה האסלאמית, אזור רגיש שמאכלס בסיסים צבאיים ומתקנים שמשמשים את תעשיית הגרעין האיראנית. 

במהלך אופייני לישראל, התקיפה היתה מתוחכמת ולאיראנים לא ברור כיצד היא התבצעה. תחילה דווח כי כלי טיס בלתי מאוישים היו מעורבים במבצע, בהמשך פורסם בג'רוזלם פוסט כי ישראל תקפה באמצעות מטוסי קרב שהגיעו עד סמוך לגבול האיראני. 

במהלך השבוע חיפשו בישראל את הנוסחה המנצחת של תגובה שתבהיר את הנקודה לאיראנים, אך מנגד לא תגרור את האזור להסלמה בלתי נשלטת ותאלץ את האיראנים להשיב בתגובה משלהם. 
 
אם נכון הפרסום וישראל השתמשה במטוסי קרב כדי לפגוע באתר צבאי, הרי שלמרות שמדובר לכאורה במטרה מינורית, סמלית, יש כאן איתות לאיראנים שבידי ישראל יכולות מגוונות אל מול האין-הגנה של האיראנים, ולפיכך על משטר האייתולות לשקול את צעדיו בפעם הבאה שיחשוב לשגר איומים לעבר לישראל. 

מהתגובות בצד האיראני עולה הרושם כי במשטר נהנים ממרחב ההכחשה שניתן להם, אינם ממהרים להאשים את ישראל בתקיפה על הבסיס הצבאי ואף טוענים כי לא נגרם כל נזק. ממדי התקיפה אולי יתבררו בהמשך, אך כעת כבר ברור לכל כי האיראנים מסתפקים בסבב הזה, מרוצים מתעוזתם לשגר מאות כלים לעבר ישראל ומעדיפים לשוב לסדר הישן של עימות חשאי - מה שמכונה אצלנו "מלחמת הצללים" ואינם מעוניינים להמשיך בהחלפת המהלומות הישירות מול ישראל.

כעת, נטל ההוכחה הוא עלינו. האם ישראל תורתע מכללי המשחק החדשים ששרטטו האיראנים ותמנע מלפעול נגד בכירי המשטר מחשש לשיגורים ישירים לישראל, או האם תמשיך במדיניות הישנה ותראה לאיראנים שהיא אינה מורתעת.

 
איראן המתקפה האיראנית על ישראל תקיפה ישראלית יחיאל גלאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד