כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
לפני 81 שנה

לציון מרד הגטו: נרקיס צהוב וסרט צהוב בוורשה

נרקיס צהוב וסרט צהוב בוורשה. שגריר ישראל בפולין לציון מרד גטו ורשה: "ננצח את הרוע ונעשה זאת ביחד". שר ההגנה כתב: "זהו אירוע חשוב שמזכיר לנו את אכזריות השואה"

לציון מרד הגטו: נרקיס צהוב וסרט צהוב בוורשה
שריפת בית כנסת בליל הבדולח צילום: באדיבות יד ושם

היום (שישי) התקיימו בוורשה בירת פולין טקסים לזכר פרוץ מרד גטו ורשה לפני 81 שנה. הטקס המרכזי התקיים באנדרטת הזיכרון למרד הגטו במרכז ורשה. כשדגלי ישראל ופולין מתנופפים משני צידי האנדרטה ומשמר כבוד של חיילים פולנים ניצב סביב, מקהלה שרה את "שיר הפרטיזנים" ושיר בעברית "אני מאמין". 

ב-19 באפריל מציינים בפולין את יום פרוץ מרד גטו ורשה. גם יום השואה והגבורה בישראל קשור לפרוץ מרד גטו ורשה, ובארץ מציינים אותו לפי התאריך העברי. בדומה ליום השואה בישראל, שגם התאריך שלו קשור במרד גטו ורשה, גם בוורשה מושמעת צפירת זיכרון לזכר היהודים שנרצחו בשואה.

שגריר ישראל בפולין, ד"ר יעקב ליבנה, אמר בטקסים: "לוחמי גטו ורשה, בהם גם בני משפחתי, מעניקים לנו השראה גם היום. זיכרון זה צריך לאחד אותנו. הטבח ב-7 באוקטובר העמיד אותנו מול מראות שנלקחו כאילו מתקופת השואה. היום אנחנו עונדים סרט צהוב ונרקיס צהוב (סמל מרד גטו ורשה) כדי לזכור ולהזכיר את הנרצחים והקורבנות אז, ואת החטופים שלנו היום. אנחנו ננצח את הרוע וחשוב שנעשה זאת ביחד" .

בכירים רבים בפולין השתתפו בטקס, ובהם יו"ר הסנאט, מלגוז'אטה קידווה-בלונסקה. מטעם הסנאט נכתב: "יהודי ורשה לחמו בקרב בלתי אפשרי נגד הכובש הנאצי. היה זה המרד העירוני הראשון באירופה הכבושה".

שר ההגנה, ולדיסלב קושיניאק-קאמש, כתב: "זהו אירוע חשוב שמזכיר לנו את אכזריות השואה, אך גם את עוצמת הרוח האנושית והנחישות. יהי רצון שזכרם של אלה שנלחמו על חייהם וכבודם יהיה איתנו תמיד".

ראש עיריית ורשה: "עלינו להראות שהזיכרון מאחד אותנו. בואו נזכור את הגיבורים ביחד". את משרד החוץ הפולני ייצג סגן שר החוץ, ולדיסלב ברטושבסקי, שאביו היה מחסידי אומות העולם.

פולין מרד גטו ורשה אנטישמיות נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד