כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
תוכניות מסווגות הופעלו

"הלם מהיקף המטח": כך התכוננו ישראל וארה"ב למתקפה האיראנית

מפקד המזרח התיכון הגנרל אריק קורילה, הגיע לישראל ב-11 באפריל, לקראת המתקפה האיראנית. קורילה רצה להישאר בישראל במהלך המתקפה, אך שר ההגנה אוסטין הורה לו לצאת מהמדינה | "אפילו עם האזהרה המוקדמת שהם קיבלו, היקף המטח היה הלם" | ההיערכות למתקפה האיראנית על ישראל

"הלם מהיקף המטח": כך התכוננו ישראל וארה"ב למתקפה האיראנית
מלחמת חרבות ברזל צילום: shutterstock / דובר צה"ל

לאחר שאיראן איימה להגיב על החיסול של בכירי משמרות המהפכה בדמשק, צבא ארה"ב הפעיל תוכניות מסווגות מאוד לסיוע לישראל במשבר עם איראן וצוות צבאי אמריקאי טס בחשאי לישראל כדי לסייע למבצע יירוט הטילים, כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

בהנחה שאיראן תשגר מל"טים, מספר מטוסי קרב F-15E הגיעו לאזור כדי לעזור להפיל אותם. במבצע השתתפו גם מטוסי F-16 שמוצבים באזור. בנוסף תוכננו תוכניות למטוסים סעודים וירדנים להגנת המרחב האווירי של המדינות.

נושאת המטוסים USS אייזנהאואר, שכבר נמצאת בים האדום מול חופי תימן, התקרבה לישראל כדי שתוכל להיות בעמדה לשגר מטוסי קרב כדי ליירט מל"טים שישוגרו על ידי החות'ים בתימן.

עוזריו הבכירים של ביידן הפצירו בממשלות ממדינות שונות לבקש מאיראן לא לתקוף. מנהל ה-CIA, ויליאם ברנס, ביקש מעמיתים למודיעין באירופה, בבירות המזרח התיכון ובטורקיה להאיץ באיראן להרגיע את המצב.

ה'וול סטריט ג'ורנל' מדווח כי גם כשהאמריקאים צפו באיראן מוציאה טילים ומכינה אותם על משגרים, היקף תוכנית התקיפה של איראן לא היה ברור מיד לסוכנויות הביון האמריקאיות. מידע מודיעיני הראה שאיראן עשויה להתמקד רק במתקנים דיפלומטיים ישראלים או באתרים אחרים מחוץ לישראל.

עם זאת, ככל שחלפו הימים ללא תגובה איראנית, גורמי מודיעין אמריקאים וישראלים קבעו שאיראן מתכננת מתקפה ישירה על שטח ישראל, ושהיא תהיה מסיבית. מפקד פיקוד מרכז של ארה"ב, הגנרל אריק קורילה, הגיע לישראל ב-11 באפריל, בגלל המתקפה האיראנית הממשמשת ובאה על ישראל. קורילה רצה להישאר בישראל במהלך המתקפה האיראנית, אך אוסטין הורה לו לצאת, מחשש שארה"ב עלולה להיראות שותפה לתגובה ישראלית. קורילה המשיך להשתתף בדיונים מירדן.

כשהמתקפה החלה במוצאי שבת לפני יותר משבוע, בכירים אמריקאים בחדר המצב ובפנטגון עקבו אחר שלושת גלי הירי שיצאו מהמרחב האווירי האיראני, חוצים את עיראק וירדן, וטסים לעבר ישראל. "אפילו עם האזהרה המוקדמת שהם קיבלו, היקף המטח היה הלם", אמרו גורמים בממשל ל'וול סטריט ג'ורנל'.

ליותר מ-150 מל"טי תקיפה שאיראן שיגרה תחילה לקח חמש עד שבע שעות להגיע לישראל. ואז הגיעו יותר מ-30 טילי שיוט, להם לקח שעתיים עד שלוש. אחרונים היו טילים בליסטיים שהגיעו לישראל תוך 12 דקות בלבד.

האיראנים תזמנו את השיגורים, כך שהטילים והמל"טים יגיע בו זמנית, ניסיון להכריע את ההגנות של ישראל. הם נמנעו מלתקוף מטרות אזרחיות, וכיוונו לבסיס נבטים במדבר הנגב, שבו נמצאים מטוסי ה-F-35 המתקדמים של ישראל.

מערכות ההגנה שהוצבו במהירות על ידי הגנרל קורילה ואחרים בימים שלפני המתקפה הצליחו להגן על המתקפה האדירה ביותר שישראל ראתה מזה עשרות שנים. אף אחד מעולם לא ניסה ליירט כמות כזו טילים בליסטיים בבת אחת לפני כן. וושינגטון חשבה שכוחותיה וישראל יוכלו להתמודד עם 50 טילים בליסטיים.

מערכת החץ של ישראל יירטה את רוב הטילים הבליסטיים, שתי המשחתות האמריקאיות במזרח הים התיכון הפילו עוד כמה. סוללת פטריוט אמריקנית שמוצבת בארביל צפון עיראק, יירטה אף היא. המל"טים הופלו על ידי שילוב של מטוסים אמריקאים, בריטיים, צרפתים וישראלים.

לאחר שישראל יצאה כמעט ללא פגע, הבית הלבן עבר מהגנה על ישראל לריסון. בסביבות השעה 21:00 שעון וושינגטון ב-13 באפריל, ביידן ונתניהו קיימו שיחה אינטנסיבית.

נשיא ארה"ב יעץ לנתניהו במהלך השיחה, לחשוב היטב על הצעד הבא. ביידן הזכיר לנתניהו כי ישראל חיסלה את המפקדים הצבאיים של איראן בלבנון וסוריה וכי מתקפת הנגד של איראן נכשלה.

ישראל נענתה לבקשה, והגיבה על פי פרסומים זרים בצורה מאופקת בתקיפת בסיס מכ"מים בלב איראן. בניגוד לתקיפה בדמשק שהתחילה את המשבר 19 ימים קודם לכן, הפעם ישראל מסרה לארה"ב הודעה מוקדמת של מספר דקות על המתקפה המוגבלת שלה. הבית הלבן הצליח לפחות לזמן מה, למנוע מלחמה כוללת.

המתקפה האיראנית על ישראל מלחמת חרבות ברזל ארצות הברית הנשיא ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד